Een supermarkt lijkt op het eerste geschikt misschien niet het meest geschikt als pop-up shop, maar als je een nieuw concept wil laten zien, werkt het. Dat zagen we een paar jaar geleden al bij de pop-up shop Ekoplaza Lab, die wereldwijd de aandacht wist te trekken als eerste plasticvrije supermarkt. En nu is er SUPER-markt waar alleen producten te krijgen zijn die zich met recht ‘super’ mogen noemen, omdat ze een duurzaam alternatief vormen voor je traditionele producten.
Duurzame producten van Nederlandse merken
Zo is er pindakaas van Mister Kitchen zonder palmolie. Tandpasta van Smyle zonder plastic tube. Deodorant van Lekker zonder microplastics. Koffie van Moyee waarbij de boeren een eerlijke prijs voor hun bonen krijgen. Koekjes van Van Eigen Deeg, gemaakt van circulaire grondstoffen. En thee van Wilder Land, geoogst van (on)kruid van Nederlandse bodem waarmee de biodiversiteit hersteld wordt (in ons boek vind je een reportage waarin we met de initiatiefnemers spraken en meehielpen met de theeoogst).
SUPER-markt
SUPER-markt is een initiatief van Sunt in samenwerking met Moyee, Mister Kitchen, Lazy Vegan en Fish Tales. Inmiddels hebben meer dan 30 bedrijven zich aangesloten bij de missie om de supermarkt schappen duurzamer, gezonder én lekkerder te maken met producten waar geen slavernij, verspilling of het kappen van regenwoud aan te pas komt. Met SUPER-markt willen de initiatiefnemers laten zien dat we ‘het spel’ wel degelijk kunnen veranderen.
Momenteel bepalen tien multinationals voor 90% welke producten er in de supermarkten liggen. Hierdoor weten consumenten vaak niet dat er ook een duurzaam alternatief bestaat voor hun dagelijkse boodschappen. En dat terwijl de voedingsindustrie verantwoordelijk is voor een derde van de klimaatbelasting. Wat je in je winkelmandje legt doet er dus toe. Door voor een duurzaam alternatief te kiezen, maak je impact. Dan is het natuurlijk wel zo makkelijk als die alternatieven in je reguliere supermarkt liggen.
De supermarkt schappen
Sommige producten zijn overigens al verkrijgbaar in de Albert Heijn, die de pop-up shop mede mogelijk maakt. Denk bijvoorbeeld aan het bananenbrood van Sunt, gemaakt van bananen die de supermarkt normaal niet halen omdat ze niet aan de cosmetische standaard voldoen. Of aan de koekjes van Farm Brothers, die met elk verkochte pak 12 cm2 verarmde Nederlandse landbouwgrond redden. Of aan de geraspte plantaardige kaas van Willicroft.
Superfijn natuurlijk, maar het kan beter. Daarom hangt er een prikbord in SUPER-markt met de vraag welke product jij graag terug zou willen zien in de supermarkt schappen. De antwoorden lopen even uiteen als de merken die in de winkel liggen, van vegan kaas tot aan muesli en noten. Hopelijk zien we deze en andere duurzame producten straks massaal terug in de supermarkt schappen, want -zoals gezegd- SUPER-markt is een pop-up. De winkel in de Herenstraat in Amsterdam is (voorlopig) tot 19 september geopend. Wellicht wordt het nog met twee weken verlengd en misschien kan SUPER-markt zelfs ooit iets permanents of een rondtrekkende supermarkt worden, om zoveel mogelijk mensen te laten proeven van de duurzame alternatieven van dagelijkse producten.
Wat vind jij van een SUPER-markt met alleen maar duurzame, Nederlandse merken? En vind je dat er genoeg duurzame producten te koop zijn in de reguliere supermarkt? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.
Wyke Potjer is content manager van hetkanWEL. Ze heeft journalistiek gestudeerd en werkt sindsdien fulltime voor landelijke radio, televisie, print en online media. Ze is vegan, heeft geen auto, probeert plastic uit haar leven te bannen en biologisch te eten. Naast haar freelance bestaan als journalist geeft ze yogales (vinyasa en yin).