Wie heeft jouw outfit van vandaag gemaakt? Grote kans dat je van veel kledingstukken niet precies weet waar het vandaan komt. En dat is ook niet zo gek, want de kledingindustrie is alles behalve transparant. Daarom wordt tijdens de jaarlijkse Fashion Revolution Week, van 24 april tot en met 30 april 2017, aandacht gevraagd voor de wereldwijde productie van kleding. Want het gaat nog té vaak fout.
Precies een jaar geleden stortte in Bangladesh het Rana Plaza-gebouw in. In totaal vijf kledingfabrieken voor grote wereldwijde merken werden totaal verwoest, ruim 1100 mensen overleefden het ongeluk niet en nog eens 2500 mensen raakten gewond. Ondanks deze ramp worden onze kleren nog steeds gemaakt door mensen die leven in armoede en moeten werken in onveilige en vieze omstandigheden. En dat moet anders.
Fashion Revolution is inmiddels een wereldwijde beweging die zich richt op een eerlijkere, veiligere, schonere en transparantere mode-industrie. En jij kunt daarbij helpen. Hoe? Het is heel simpel. Maak een foto van het label in je kledingstuk en vraag via social media aan het merk ‘Who made my clothes?’ met de hashtag #whomademyclothes.
In 2016 was deze actie hartstikke succesvol. Ruim 70.000 mensen plaatsten een foto van een label. Meer dan 1000 merken gaven antwoord op de vraag, waaronder American Apparel, Warehouse en Zara. Maar ook offline gebeurde een heleboel. Wereldwijd waren meer dan 800 Fashion Revolution-evenementen, waaronder filmvertoningen, workshops en catwalkpresentaties. Fashion Revolution is ook in gesprek gegaan met beleidsmakers in het Britse parlement en de Europese Commissie, over manieren waarop de mode-industrie transparanter kan worden.
Vorig jaar werd ook de eerste Fashion Transparency Index gepubliceerd. De index toont een lijst van 40 grote wereldwijde modemerken en laat zien of en welke informatie zij vrijgeven over het productieproces. Van slechts vijf van de 40 merken is bekend in welke fabrieken hun kleding wordt genaaid.
De redactie van hetkanWel laat de #whomademyclothes-actie uiteraard niet aan zich voorbij gaan en heeft ook een aantal kledinglabels op de foto gezet. Komt-ie.
Gerda:
Maartje:
Sjoske:
Waarom een moderevolutie zo hard nodig is:
Afbeelding bovenaan: Fashion Revolution
Al bijna 10 jaar schrijft Sjoske Cornelissen (30) over veel verschillende onderwerpen, van duurzaam leven tot interieur. Sinds een jaar combineert ze het schrijversvak met een uit de hand gelopen hobby: meubels en spiegels een kleurrijke make-over geven met handbeschilderde patronen, zodat ze nog een leven lang meegaan. Een heerlijk afwisselend leven! | Sjoske Media