De naam klinkt simpel ‘degoedegids.nl’, maar daarachter schuilt een krachtig concept voor een duurzame economie. Bevlogen vertelt initiatiefneemster Annemarie de Raadt wat ze met haar Goede Gids wil bereiken: “Ons koopgedrag kan een wereld van verschil maken als we kiezen voor ondernemingen, die zorgvuldig omgaan met mens, dier en aarde. Bedrijven die werknemers uitbuiten, dieren mishandelen of het milieu vervuilen zullen bij gebrek aan klandizie simpelweg verdwijnen. Makkelijker kan eigenlijk niet.” Zo is het met foute chocolade gegaan en ook de plofkip zal verdwijnen als het uit de gratie raakt bij het grote publiek.
Wil je de Goede Gids helpen groeien? Schaf dan een Goede klanten passe-partout aan voor jezelf of iemand anders. Ga naar www.degoedegids.nl/goede-klant-worden/.
Enkele jaren geleden werkte Annemarie de Raadt als MVO-manager bij de elektroretailer BCC, die het voortouw wilde nemen in de verduurzaming van de elektronicabranche. Ze deed daar een opvallende ontdekking. Een toenemend aantal klanten begon te vragen naar energiezuinige apparaten, vanwege het milieu en het financiële voordeel. Door de groeiende vraag ontstond een inhaalrace tussen fabrikanten: wie kan de meest energiezuinige koelkast, droger of televisie produceren? De Raadt: “Het gevolg hiervan is dat het huidige energieverbruik van huishoudelijke apparaten een fractie bedraagt van 10 jaar geleden. Energieslurpers worden niet of nauwelijks meer gemaakt. Vorig jaar zijn ze door de EU verboden, maar dat lijkt toch een beetje mosterd na de maaltijd.”
Op dit moment geldt de prijs nog wel vaak als drempel om voor goede producten te kiezen. Maar ook op dat punt biedt de Goede Gids een oplossing. De Raadt: “Door de kosteloze promotie krijgen deze – vaak kleine – bedrijven de ruimte om korting weg te geven aan klanten zonder dat het ten koste gaat van hun winstmarge. Door dit voordeel zullen meer mensen kiezen voor duurzaam en zo een positieve spiraal van omzetstijging en prijsdaling in gang zetten.”
Als de Goede Gids gratis promoties biedt, dringt zich de vraag op: waar leeft de Goede Gids dan van? Annemarie de Raadt lacht: “Niet van de lucht, daarvoor is het een te grote klus. Als je de Goede Gids een mooi initiatief vindt, dan kun je voor € 10 per jaar een Goede klanten passe-partout kopen. Ik noem het ‘wellicht de leukste vorm van crowdfuding’ want je krijgt direct rendement. Als Goede klant kun je namelijk gebruik maken van al het voordeel dat Goede bedrijven weggeven. Zo maken we het duurzame aanbod niet alleen bekender, maar ook beter betaalbaar. En dat maakt het weer aantrekkelijker voor meer mensen. Zo zorgen we met elkaar voor een betere wereld!”
Wil je de Goede Gids helpen groeien? Schaf dan een Goede klanten passe-partout aan voor jezelf of iemand anders. Ga naar www.degoedegids.nl/goede-klant-worden/.
Grote afbeelding boven het artikel: Smateria tassen. Bron: De Goede Gids.
hetkanWEL schrijft al sinds 2005 over een groener, eerlijker en leuker leven. Dit doen we regelmatig in samenwerking met bedrijven, die dit levensmotto onderschrijven. Soms plaatsen we een zogenaamd partnerblog in samenwerking met deze bedrijven. Dit doen we, omdat we nou eenmaal de financiële middelen nodig hebben om al die leuke content voor je te kunnen blijven maken. Belangrijk is om te weten dat we niet zomaar met iedereen in zee gaan. We werken alleen samen met bedrijven en organisaties die zich –net als wij- inzetten voor een groener, eerlijker en leuker leven.