Elektrische auto’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Op elke hoek in de stad vind je wel een laadpaal, waarmee je je auto kunt opladen. En op de snelweg zoeven ze je voorbij. Volgens het klimaatakkoord mogen er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe auto’s op de Nederlandse markt komen met een elektromotor. Dus elektrisch of hybride. Maar hoe duurzaam is een elektrische auto? En wat is het verschil met een hybride auto?
Een hybride auto
Een hybride auto heeft twee motoren. Dit zijn een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert. Samen zorgen deze auto’s ervoor dat er zo efficiënt mogelijk wordt gereden, maar de ene auto is natuurlijk zuiniger dan de andere.
Met een hybride auto moet je af en toe tanken en met een plug-in hybrid (met stekker) je auto ook opladen. Dat kun je thuis doen of bij een laadpaal in de buurt. Er zijn ook hybride auto’s die opladen door middel van een generator. En sommige accu’s laden ook op tijdens het remmen.
Hoe werkt een hybride auto
De verbrandings- en elektromotor drijven samen de auto aan. Soms ondersteunt de elektromotor de verbrandingsauto – bijvoorbeeld als je optrekt – en soms rijdt de auto volledig elektrisch. De auto doet dit automatisch. Je hoeft daar zelf helemaal niets voor te doen, want het de auto is zo gemaakt, dat deze zo min mogelijk energie verbruikt.
Een plug-in hybride werkt grotendeels hetzelfde als een hybride auto zonder stekker, maar de plug-in hybrid heeft een grotere accu, waardoor je langer volledig elektrisch kunt rijden, laadt op tijdens het remmen en je kunt de auto opladen bij een laadpaal. Als je dit regelmatig doet en veel korte stukjes rijdt, hoef je bijna nooit te tanken.
Een elektrische auto
Een elektromotor zet – dankzij de lithiumbatterijen – energie om in bewegingsenergie. En dat doet de motor heel erg zuinig. 90% van de beschikbare energie wordt omgezet in beweging. Ter vergelijking: dat is bij een auto met een verbrandingsmotor slechts 30%. De batterij laad je op aan een laadpaal, maar de accu laat ook op tijdens het remmen. En tijdens het rijden stoot de elektrische auto geen CO2 uit.
Snelle ontwikkelingen
Op dit moment zijn hybride en elektrische auto’s razend populair en de ontwikkelingen gaan snel. Tesla werkt bijvoorbeeld al jaren aan een volledig zelfrijdende auto, die heel zuinig rijdt. Maar er wordt ook gewerkt aan wegen die elektrische auto’s opladen terwijl ze er overheen rijden. Deze techniek is vergelijkbaar met het opladen van je elektrische tandenborstel. In Italië wordt er gewerkt aan zo’n stukje autobaan. Als deze technologie wordt uitgerold, kunnen de batterijen veel kleiner worden en dat is weer beter voor het milieu.