Het is heel gemakkelijk om kritiek te leveren. Op anderen, maar ook op jezelf. Dat interne stemmetje dat je de hele dag vertelt wat je allemaal niet goed doet. Als je het lastig vindt om die interne stem te muten, kun je tegenwicht bieden door jezelf heel veel complimenten te geven. Of je gaat blijtanken.
Iedereen krijgt graag een compliment. Helemaal als het welgemeend, goed onderbouwd, persoonlijk en oprecht is. De behoefte aan waardering is namelijk een van onze diepste menselijke behoeftes. We willen nou eenmaal graag gewaardeerd worden om wie we zijn en wat we doen. En om daar aandacht voor te vragen, is bijvoorbeeld de Nationale Complimentendag in het leven geroepen, maar complimenten geven, kan en mag natuurlijk elke dag.
Daarom vinden wij Blijtanken zo’n mooi initiatief. Blijtanken doe je bij een mobiel tankstation waar je via een koptelefoon positieve en lieve berichtjes te horen krijgt om de dag fijn en blij te vervolgen. De berichten moedigen je aan, zijn ontroerend, verhelderend of grappig, maar altijd positief.
Je kunt kiezen uit verschillende soorten boodschappen. Zo is er:
“Hallo lieve mens, jij bent volledig ok. Je bent prachtig zoals je bent, je hoeft niet te veranderen.”
“Je kan dit, echt. Appeltje, eitje voor jou.”
“Ik vind je zo ongelofelijk de moeite waard”
En wie wordt er nou niet blij van dit soort geweldige boodschappen. Wat vind jij? Zou jij zin hebben om een keer te gaan blijtanken?
Asceline Groot is partner bij hetkanWEL, onderzoeker, specialist op het gebied van duurzame trends en ontwikkelingen en co-auteur van het boek 'hetkanWEL. Voor een groener, eerlijker en leuker leven'. Daarnaast heeft ze een PhD aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed onderzoek hoe social enterprises hun ideeën ontwikkelen.