Zo kun je gemakkelijk bijdragen aan de oplossing van wereldproblemen

De kerstvakantie is altijd een goed moment om na te denken welke goede doelen je het komende jaar wil steunen.  En als je ervoor open staat, vallen de campagnes van verschillende organisaties vaak ook meer op. Zo zie je vluchtelingen in erbarmelijke omstandigheden op TV en op social media zie je dieren in megastallen, ontbossing en oceanen vol plastic voorbij komen. Er zijn zo veel wereldproblemen om op te lossen en zo veel goede doelen die daaraan werken. Wat moet je dan kiezen? De online tool van Kinder kan uitkomst bieden.

Oplossing van wereldproblemen

In Nederland geeft 88% van de mensen gemiddeld 308 euro per jaar aan goede doelen. Het geld gaat naar gezondheidsdoelen en internationale hulp, maar ook sociale doelen en milieu-, natuur- en dierenorganisaties ontvangen behoorlijke bedragen. Veel van deze goede doelen doen geweldig werk en financiële steun is hard nodig, maar waarom zou je de ene wel geven en de andere niet? En waarom kunnen ze niet samenwerken aan de oplossing van wereldproblemen?

Overweldigend aanbod

Daarnaast is het als donateur ook best tijdrovend om erachter te komen wat het verschil is tussen de werkwijze van verschillende doelen, die werken aan een oplossing die jij belangrijk vindt. Het aanbod is overweldigend en dat kan zelfs leiden tot keuzestress, waardoor je de donatie uitstelt of helemaal niets meer geeft.

Kinder world

Het online platform Kinder (aardiger in het Engels) bedacht hier iets op. Zij lanceerden een tool waarmee je geld kunt doneren aan een thema dat jij belangrijk vindt. Je kunt bijvoorbeeld bijdragen aan schoon drinkwatervoorzieningen, vluchtelingenopvang of schone oceanen.

Screenen van goede doelen

Om zeker te weten welke organisaties goed presteren, werkt Kinder samen met onderzoekers van het Erasmus Impact Center Rotterdam, de Radboud Universiteit Nijmegen en de University of Nevada. Zij screenen alle aangesloten goede doelen. Onder andere op de strategie, verantwoordelijkheid en transparantie. De doelen die als beste uit de screening rollen, worden per thema gebundeld. Met één druk op de knop kun je vervolgens als donateur geld geven aan de vijf tot tien effectiefste goede doelen binnen één categorie. Zij werken vanuit verschillende invalshoeken en vullen elkaar daarbij aan.

Eenmalig of structureel

Je kunt eenmalig doneren, of kiezen voor een vast bedrag per maand.

Wat vind jij? Doneer je liever rechtstreeks? Of vind je deze tool echt een uitkomst? Laat het ons weten in een reactie.

Over de schrijver