Duurzaam ondernemen staat tegenwoordig voor elk bedrijf wel op de agenda, maar voor recycling bedrijven is dit het belangrijkste doel. Om ervoor te zorgen dat bedrijven sneller hun groene doelen behalen, staat de ACM het vanaf heden toe voor bedrijven om met elkaar samen te werken. De ACM (de Autoriteit Consument en Markt) zag in dat concurrerende bedrijven samen juist veel betere en meer resultaten kunnen behalen in het kader van vergroening. Toen ze dit nog niet deden, bleven resultaten uit. Bedrijven kunnen elkaar eenvoudig helpen door samen aan gemeenschappelijke doelen te werken. Een nieuwe beleidsregel die binnen de EU is ingevoerd, maakt dit volledig mogelijk.
Binnen de EU zijn er allerlei concurrentieregels opgesteld, met name om kartelvorming te voorkomen. Voorheen was het zo dat samenwerken om gezamenlijke milieudoelen te halen daardoor niet- of bijna niet mogelijk was. Hier toch mee doorgaan, had torenhoge boetes als gevolg. Destijds was er dus geen mogelijkheid voor concurrerende bedrijven om samen te vergroenen. De vernieuwde regelgeving van de EU versoepelt de regels en zorgt ervoor dat boetes geen risico meer vormen voor het opzetten van een “groene” samenwerking.
Er is slechts één ‘maar’; de recyclingbedrijven moeten wel blijven voldoen aan de gestelde voorwaarden die uitgebreid zijn toegelicht in het nieuwe reglement.
De nieuwe beleidsregel zorgt ervoor dat ondernemingen hun samenwerking met recycling bedrijven breder kunnen intensiveren én dat ze zonder het risico op boetes kunnen samenwerken met concurrerende bedrijven. Wanneer ondernemingen aan alle voorwaarden voldoen, zal het ACM niet optreden in de volgende twee situaties:
Het ACM ziet dat steeds meer ondernemingen op hun manier verduurzamen en dit volledig doorvoeren in hun bedrijfsbeleid. Steeds meer van hen gaan in zee met recyclingbedrijven om een samenwerking te starten op weg naar een groenere toekomst. Deze samenwerking kan nu geïntensiveerd worden, daar de nieuwe EU-regelgeving hier ruimte voor biedt. Het ACM spoort dit van harte aan.
Iedereen wil het label ‘duurzaam’ aan zijn of haar bedrijf vastmaken, maar ook hiervoor heeft de ACM regels opgesteld. Om te voorkomen dat er zaken aan consumenten beloofd worden die een bedrijf niet na kan komen, zijn de volgende vuistregels opgesteld:
Asceline Groot is partner bij hetkanWEL, onderzoeker, specialist op het gebied van duurzame trends en ontwikkelingen en co-auteur van het boek 'hetkanWEL. Voor een groener, eerlijker en leuker leven'. Daarnaast heeft ze een PhD aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed onderzoek hoe social enterprises hun ideeën ontwikkelen.