Afgelopen weekend won Lex Hoefsloot het VPRO Toekomst Bouwdepot met zijn zonneauto Lightyear. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 euro en werd uitgereikt in het tv-programma De Toekomstbouwers. Daarin praatte Wilfried de Jong tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven met acht jonge ontwerptalenten over hun visie op de toekomst.
In 2020 op de markt
We schreven al eerder over de Lightyear, de Nederlandse zonneauto die in 2020 op de markt moet komen. De auto heeft een bereik van 400 kilometer en kan indien nodig binnen acht uur worden opgeladen met een stekker. Maar in principe laadt de auto zichzelf dus op door middel van zonlicht. Daarmee wil Lex een oplossing bieden voor het mogelijk tekort aan laadpalen dat kan ontstaan met de toenemende populariteit van electrisch rijden. Want, zoals hij zelf zegt: “De grootste laadpaal hangt boven ons in de lucht.”
Een gebruiksvriendelijke zonneauto
Tussen 2012 en 2015 was Lex manager van het team dat namens de Technische Universiteit Eindhoven meedeed aan de Solar Challenge in Australië. Gek genoeg was het doel van het team niet persé om de snelste te worden. “We wilden een zonneauto ontwikkelen, die vooral gebruiksvriendelijk was. We wilden de wereld laten zien wat er mogelijk was met zonne-energie, in plaats van alleen maar snel van A naar B rijden,” legt Lex uit.
Goed jaar voor Lightyear
Het is een goed jaar voor Lightyear. Het bedrijf won eerder de Climate Change Innovation Award en maakte op de Hannover Messe bekend dat het 5 miljoen euro van investeerders heeft aangetrokken. Daarmee hoopt het bedrijf in 2019 het eerste prototype van de auto klaar te hebben, zodat in 2020 inderdaad volgens planning de eerste serieproductie kan beginnen.
10.000 kilometer per jaar puur op zonne-energie
De Lightyear One is een vierwielaangedreven electrische gezinsauto. De auto zou in principe puur op zonnekracht moeten kunnen rijden, zonder opladen. Maar omdat we (zeker in Nederland) niet altijd zonlicht ter beschikking hebben, kan electrisch ‘bijtanken’ nodig zijn. Dat kan gewoon met een stopcontact. Hoe vaak dat moet, is dus afhankelijk van het seizoen en de plek waar je rijdt. Maar er wordt beweerd dat de auto in ‘koude landen’ (waar we Nederland voor het gemak nog maar even toe rekenen) zo’n 10.000 kilometer per jaar kan rijden, puur op zonne-energie. Op de site van Lightyear One staat vermeld dat je 40% van je jaarlijkse kilometers puur op zonne-energie kan rijden, zonder te hoeven bijtanken.
Verkoopprijs
De verkoopprijs van de Lightyear One wordt 119.000 euro. Degenen die dit bedrag in één keer op tafel kunnen leggen, krijgen in 2020 als eerste een ‘pioneer edition’. Je kan ook een aanbetaling doen van 19.000 of 4.000 euro. Dan krijg je de auto begin of eind 2021. Dit lijken overigens grote bedragen, en dat zijn het natuurlijk ook, maar je rijdt dus 40% van de tijd puur op ‘gratis’ zonne-energie. Bovendien ben je volgens berekenignen van het NIBUD met een middenklasse auto gemiddeld 1350 euro per jaar kwijt aan brandstof (afhankelijk van waar je tankt en wat je rijstijl is natuurlijk). Hier kan je lezen waarom electrisch rijden niet alleen beter is voor het milieu, maar uiteindelijk ook beter is voor je portemonnee.
5 gedachten over “Dit is de auto van de toekomst”
Mijn reactie van gisteren werd niet geplaatst. Ben het met Theo hierboven eens. Véél veelbelovender is de Sion van Sono Motors uit Duitsland. Voor de prijs van één Lightyear heb je maar liefst zes Sions! Ook met zonnepanelen op de carrosserie. Het design is iets minder gelikt maar dan heb je wel een financieel haalbare elektrische auto die automatisch elke dag gratis wat kilometers uit het zonlicht haalt. Jammer dat Lightyear zich op de ultrarijken richt. Het zou beter voor de groene impact zijn om de massa te bedienen.
Mensen zo auto rijden er al twee van rond.
Zoek maar even op Sono Sion alleen kost deze auto 20.000 euro !
Lightyear wil graag het topsegment van de markt bedienen. Jammer, want zo houden ze het idee in stand dat elektrisch rijden onbetaalbaar is. Een fabrikant die het anders wil aanpakken is Sono Motors uit Duitsland. Met hun Sion, die ook zonnepanelen heeft, willen ze juist de massa bedienen, voor veel meer impact. De Sion kost slechts 20.000 euro, zes keer minder dan een Lightyear. Productie staat gepland voor eind 2019. Het design is allemaal een stuk minder gelikt, maar dan heb je tenminste een relatief betaalbare elektrische auto met een aantal gratis kilometers per dag uit de lucht getankt. Zie voor meer info en mogelijkheid tot reserveren: https://sonomotors.com/
Heel leuk voor de jongens, maar “gezinsauto” betekent voor mij, dat daar dan ook altijd, in elk geval meestal, 4 personen in worden vervoerd…
En: “zou” en “wordt beweerd” enz. beloftes, die eerst maar eens voor 100 % waar moeten worden gemaakt.
En dan de prijs ! Hallo, goed voor multi-miljonairs als 3de wagen..
Wens hen evenwel succes, de wereldmarkt is groot, veel superrijke sjeiks enzo.
Zelf heb ik, mid zeventiger , nog nooit een auto gehad… Maar daar krijg ik niks voor, hoeft ook niet.
Juist vanmorgen was er een heel magere discussie op de radio over het dure fileprobleem… Meer asfalt, dan ook meer auto’s, zo het feit. Dus maakt niet uit, benzine, diesel , waterstof, of elektro aandrijving.
Over decentralisering van de Randstad om files te verminderen en de huizenprijzen naar beneden te krijgen : weer geen woord. . De Onroerend Goed en Autobahn maffia laat groeten. Kleine huisjes voor senioren met alles gelijkvloers, die willen verhuizen, ho maar, worden niet gebouwd zeggen de makelaars hier allemaal.
Geweldig als dit de markt gaat veroveren.
Wat mij wel opvast. Er komt al eerder een “Duitse concurrent” op de markt. Eind 2019 volgens planning. Wordt een heel stuk goedkoper lijkt het, maar mogelijk met mindere actieradius en andere voorzieningen?
zie: recensie van autovisie: https://www.youtube.com/watch?v=cJwvGhz67zw
en ook via https://sonomotors.com/
blijkbaar wordt hier veel lager ingezet qua kostprijs voor 16,000 (excl accu van 4.000 Euro of te huur); maar wel voor 5 personen.
mooie elektrische toekomst voor de boeg dus.
Reacties zijn gesloten.