Nederland is een koffieland. We zijn er dol op en drinken gemiddeld wel drie koppen per dag, maar we willen wel duurzame koffie. Toch? In de afgelopen jaren kwamen er verschillende koffiemerken op de markt die de koffiemarkt radicaal veranderen. We zetten zes duurzame koffiemerken voor je op een rij, die de koffie gewoon bij je thuisbezorgen.
Een keurmerk op de verpakking van je favoriete koffiemerk geeft je meteen een idee hoe duurzaam een merk is: Lees hier alles over de verschillende keurmerken voor duurzame koffie. Dat is ontzettend handig als je in de supermarkt staat, maar de volgende zes merken merken gaan echt nog een stap verder.
Brute Bonen
Jop startte Brute Bonen uit liefde voor smaak. In zijn zoektocht naar de perfecte espresso nam hij het hele proces onder de loep. Pas toen hij zelf koffie ging branden, ontdekte hij een geheime formule: het wekelijks ultra slow branden van de juiste combinatie van bonen uit Guatamala, Bolivia en India. Zo garandeert hij de versheid.
De smaak is dus overheerlijk, maar wat nog mooier is? Brute Bonen koopt de 100% arabica bonen direct in bij de lokale boeren en werkt volgens de agroforestry methode. Bij deze teeltmethode groeien de koffiebonen in het bos. Daardoor wordt er geen CO2 geproduceerd, maar juist opgenomen uit de lucht en zo wordt het drinken van Brute Bonen niet alleen lekker, maar ook goed voor het klimaat.
Wakuli
De initiatiefnemers van het duurzame koffiemerk Wakuli wilden de productie van koffie verduurzamen van boon tot kop. Dat doen ze door de koffieboer direct aan jou, de koffieliefhebber te koppelen. De koffie krijg je gewoon via de brievenbus bij je thuisbezorgd. De boeren krijgen door deze aanpak een eerlijke prijs, maar Wakuli zet zich niet alleen in voor de boeren. Ook helpen ze bij de bescherming van de eco-systemen rondom de boerderijen.
Moyee Coffee
De oprichter van Moyee Coffee vonden het niet eerlijk dat 85% van al het geld dat met koffie verdiend wordt in de zakken van multinationals verdwijnt. Hij besloot de hele keten te verduurzamen en noemde deze aanpak: fair chain. Iedereen krijgt een eerlijke prijs. Daarnaast branden ze de koffie in het land van herkomst, waardoor het land 300% meer verdient dan als dat op een andere plek (bijvoorbeeld in Europa) gebeurt.
Eek Coffee
Eek Coffee wil alle koffiedrinkers kennis laten maken met verantwoorde, duurzame, eerlijke en lekkere koffie. De duurzame koffie komt in dit geval uit Guatamala en Brazilië. Voor elke kilo koffie die Eek Coffee verkoopt, zetten ze 0,50 cent opzij. Daarmee investeren ze in duurzame energieprojecten in de landen waar de koffie geproduceerd en geconsumeerd wordt.
Usawa coffee
Usawa betekent gelijkheid in het Swahili en dat is wat Usawa Coffee wil. Ze zetten zich vooral in voor mensen met albinisme, die in veel Afrikaanse landen niet veilig kunnen leven. De duurzame koffie is met de hand geplukt en komt uit Tanzania, Nicaragua en Colombia. Ze zijn transparant over de herkomst van de bonen en van de leefomstandigheden van de koffieboeren en de lokale bevolking. De verpakking bestaat uit 100% biologische afbreekbare bekers en zakken.
Zwartekoffie.nl
Zwartekoffie.nl wil een positieve impact maken in de landen waar de productie plaatsvindt en daarmee een win-win situatie creëren voor consumenten en de lokale bevolking. Goede koffie en goede leefomstandigheden. Ze betalen een eerlijke prijs, verbouwen zo duurzaam mogelijk en bieden goede koffie.
Kikundi Koffee
HKW opiniepanel: onderzoek duurzame koffie
Wist jij dat maar liefst 92,1% van onze lezers koffie heerlijk vindt? HetkanWEL heeft namelijk een lezersonderzoek afgenomen onder onze volgers. We delen de belangrijkste resultaten met je.
We vertelden al eerder dat de gemiddelde Nederlander drie koppen koffie op een dag drinkt en dat zie je ook terug bij de duurzame consument, waarvan 46,3% drie tot vijf koppen per dag drinkt. Vervolgens drinkt de grootste groep gemiddeld één tot drie koppen per dag (40,7%). Hoe de duurzame consument zijn/haar koffie het liefst drinkt? Voor meer dan de helft gaat de voorkeur uit naar een lekker bakje zwarte koffie (53,2%), met daarna als favorieten een cappuccino (15,8%), koffie met melk (14,6%), koffie met warme melk (9,9%) of een goede espresso (7,0%).
Een echte voorkeur voor uit welk land de koffie komt is er niet (83,1%). Maar als je kijkt naar het verbouwen van de koffie vindt 84,7% het belangrijk om te weten wie zijn/haar koffie heeft verbouwd en 33,9% zou dan ook graag diegene bedanken in de vorm van een fooi. Het beschermen van de bossen is erg belangrijk (9,1) voor de duurzame consument en die zou dan ook graag willen investeren in lokale communities, zodat die de bossen kunnen beschermen (66,1%).
5 gedachten over “Deze 7 duurzame koffiemerken doen het radicaal anders”
You are my intake, I have few blogs and occasionally run out from to post .
Weleens van koffie met het Fairtrade keurmerk gehoord. Is duizend keer beter!
You are a very bright individual!
Ik heb ook besteld bij 2 van deze producenten. Ten aanzien van Eek wil ik toch een kritische kanttekening maken. Op hun website stellen ze transparant en volgbaar hun footprint achter te laten. Dus ging ik hun blog lezen waarin ze dat doen. In 2017 zeggen zij toe 1 euro per kg af te dragen aan duurzame energie projecten. Later staat er dat ze een bijdrage hebben gedaan aan een kinderopvang, voor onderwijssteunend materiaal. Prima natuurlijk, maar de link naar duurzaam energie, zie ik niet direct. In 2018 slechts1 bericht: over een nieuwe verpakking. In 2019 geen enkel bericht. Nu in 2020 staat er dat de premie 0,50 per kilo bedraagt. Tsja, daarmee trek je mij niet over de streep. Wel ben ik benieuwd waarom zij dan wel in deze top 5 zijn gekomen?
Handig overzicht, heeft me over de streep getrokken om andere bonen te proberen. Wat me tot nu toe tegenhield was de hoge prijs van andere bonen. Ik vind het prima om iets meer te betalen voor een verantwoord product (2x de prijs van regulier is zo’n beetje mijn max) maar andere bonen zijn 3-4 duurder en dat heb ik er toch echt niet voor over… Eek en Usawa zijn ongeveer 2x reguliere prijs. Benieuwd hoe ze smaken!
Reacties zijn gesloten.