Vandaag begint de Dutch Sustainable Fashion Week. De hele week staat in het teken van duurzame innovaties en ontwikkelingen, waarbij de daadwerkelijke waarde van kleding centraal staat. Hierbij kan je denken aan merken die milieuvriendelijke of gerecyclede materialen gebruiken, goede arbeidsomstandigheden garanderen en pre-loved kleding verkopen, maar ook aan virtuele mode.
Virtuele mode voor 8.300 euro
Om uit te leggen wat virtuele mode is, moeten we even terug in de tijd. In 2019 verkocht het digitale modelabel The Fabricant een virtuele couturejurk op een veiling in New York voor ruim 8.300 euro. Een behoorlijk bedrag (understatement) voor een fluorescerende creatie, die je nooit écht zou kunnen dragen, of was het juist een geweldige investering?
De CEO van een blockchainbedrijf vond het laatste. Hij kocht de jurk voor zijn vrouw, die het digitale bestand ontving. Vervolgens werd de jurk op een hoge resolutie foto van haar geschoven en precies op maat gemaakt. Zo kon de vrouw de jurk ‘dragen’ op Facebook en de post werd honderdduizenden keren bekeken. Veel vaker dan de jurk die ze droeg tijdens de veiling.
Je digitale identiteit
Voor steeds meer mensen is hun digitale identiteit net zo belangrijk – en soms zelfs belangrijker – dan hun fysieke identiteit. En dat uit zich onder andere op social media. De miljoenen posts van outfits zijn hierdoor een soort virtuele catwalk zijn geworden. En om die posts te maken, worden aan de lopende band kledingstukken besteld. In het beste geval worden ze teruggestuurd. In het ergste geval belanden ze in de vuilnisbak. En dat is natuurlijk een ramp voor het milieu, maar heeft ook niets met het op waarde schatten van kleding te maken. In een interview in het Parool vertelde de creative director van The Fabricant, Amber Jae Slooten, dat digitale mode een oplossing kan zijn voor onze overconsumptie. Zo kun je jezelf ‘laten zien’, zonder het milieu te belasten.
Geen ingewikkelde ketens
Naast het tegengaan van overconsumptie heeft virtuele mode ook nog andere voordelen. Er zijn geen fabrieken, naaiateliers, stoffen, toevoerketens, vrachtwagens, stomerijen, of overvolle kledingkasten nodig. En ook geen dure fotoshoots of catwalkshows. Een mooie bijkomstigheid is ook nog dat de fashion shows ineens ook veel toegankelijker zijn voor een groot en breed publiek en niet alleen voor de happy few.
Kleding on demand
Daarnaast zijn ook digitale pasmodellen of marketingcampagnes een uitkomst. Hierdoor besparen bedrijven miljoenen samples. Normaal gesproken worden de samples de hele tijd heen en weer gevlogen van fabriek naar ontwerper tot ze goed zijn. Maar met digitale mode hoeft dat niet. En combineer je fysieke en virtuele mode, dan kun je in pop-up stores kleding digitaal bekijken, passen en vervolgens via een app bestellen. Eventueel zelfs on demand, waardoor er nooit meer geproduceerd dan verkocht wordt. Naast virtuele mode voor social media, of als digitale paskamer, wordt het ook steeds vaker verkocht in games. Denk aan een designers outfit als fortniteskins of voor andere avatars.
De mogelijkheden van virtuele mode
De modewereld ziet daar enorme kansen. Tijdens de duurzame fashion week is er in elk geval veel aandacht voor. Digitale kunstenaar, Meggie van Zwieten, opent de week met een spraakmakende show, die de mogelijkheden van virtuele mode laat zien. De collectie bestaat uit 13 looks van avant-garde kledingstukken met sci-fi esthetiek, die verwijzen naar de natuur. En een ander deel van de collectie illustreert hoe mode moet aansluiten bij persoonlijke expressie in plaats van consumentisme. En zo krijgt de virtuele mode een belangrijke boodschap mee. De wereld heeft eigenlijk niet nog meer fysieke kleding nodig. Er is namelijk al genoeg en misschien kunnen we daar gewoon genoegen meenemen.
Wat vind jij van het concept digitale mode? Laat het ons weten in reactie.