Dat vliegen niet duurzaam is, is voor de meesten inmiddels wel duidelijk. Maar dat vliegen in sommige gevallen zelfs duurder én langzamer is dan bijvoorbeeld de trein, weten een heleboel mensen dan weer niet. Zo rekende Milieu Centraal uit dat je met de trein 20 minuten sneller en een tientje goedkoper in Parijs bent. Dat scheelt je bovendien ook nog eens 230 kilo aan CO2-uitstoot. Win-win-win dus voor treinreizen in Europa. Hetzelfde geldt trouwens voor steden als Berlijn en Londen (zie de tests van de NOS en AT5 in de onderliggende links).
Het geheim van een goedkoop treinkaartje is op tijd boeken. Zo gaan de kaartjes voor Londen of Parijs ongeveer 4 a 5 maanden voor vertrek in de verkoop. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kan je al 6 maanden vooruit boeken. Terwijl Polen, Tsjechië en Hongarije ongeveer 2 maanden vooraf te boeken zijn. Daarnaast zijn er ook regelmatig aanbiedingen die je in de gaten kan houden. Net als met vliegen geldt dus eigenlijk: hoe dichter je op de datum van vertrek zit, hoe duurder het ticket wordt. En net als bij vliegen kunnen de prijzen per dag behoorlijk verschillen (zondagavond weer terug is vaak duurder dan dinsdag terug bijvoorbeeld). Een goede planning is dus je beste vriend in deze. Weet wanneer je ongeveer wil gaan en houdt de aanbiedingen in de gaten.
Sowieso is een goede planning aan te raden als je met de trein op reis gaat. Lokale en regionale treinen hoef je vaak niet van tevoren te boeken, maar hogesnelheidslijnen en nachttreinen vaak weer wel. Het zou dus zonde zijn als je heel graag met de nachttrein een binnenlandse reis wilt maken en deze blijkt al weken volgeboekt te zitten. Just sayin’.
Dat de trein in Europa in opkomst is, merk je ook aan de spoorambities van de EU. Zo willen Europese politici meer hogesnelheidslijnen, minder BTW op de treinkaartjes en een centraal boekingssysteem. Dat laatste zal ook zeker helpen om het imago van ‘veel gedoe’, dat nu nog aan treinreizen in Europa kleeft, weg te poetsen. Want waar moet je je treinkaartjes boeken? Dat is ook nu al makkelijker dan je denkt.
Om je op weg te helpen, hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet. Er zijn verschillende opties voor het boeken van een internationale treinreis door Europa:
De meeste mensen denken dat Interrail is voorbehouden aan jongeren tot een jaar of 27, maar dat klopt niet, al is er wel een Interrail Jeugdpas die je 25 procent korting geeft als je onder de 28 jaar bent. Interrailen is voor alle leeftijden. Met de pas krijg je toegang tot 40 spoorweg- en veerbootmaatschappijen in 33 landen in Europa. Soms kun je gewoon instappen, soms is het slim om vooraf te reserveren. Daar moet je in enkele gevallen wel wat extra’s voor betalen. Je kunt kiezen tussen een Global Pas (heen- en terugreis vanuit Nederland inbegrepen) of een One Country Pas, waarmee je onbeperkt door dat ene land kan reizen met de trein.
Als je al precies weet naar welk land je wil reizen, kan het soms voordeliger zijn om een pas te kopen die je specifiek in dat land (of landen) toegang biedt. Voorbeelden hiervan zijn:
Je kunt natuurlijk ook voor losse treintickets gaan. Dat kan in sommige gevallen goedkoper zijn, afhankelijk van hoeveel je gebruik wilt maken van de trein. Wil je bijvoorbeeld naar één specifieke bestemming met de trein (Parijs, Londen, Berlijn, Basel) of wil je ook echt rondreizen met de trein? Het is de moeite waard om dit even uit te zoeken. Hiervoor kan je terecht bij:
Net als met vliegreizen kan je ook treinreizen kopen, inclusief overnachting of een hele verzorgde wintersportvakantie. Steeds meer commerciële reisorganisaties bieden deze treinreizen aan naast vliegreizen, maar er zijn ook organisaties die echt gespecialiseerd zijn in treinreizen. Denk bijvoorbeeld aan de The Train Traveller of Choo Choo of de Treinreiswinkel. Maar ook duurzame reisorganisaties als Better Places voorzien je graag van advies.
Een relaxte manier om je bestemming binnen Europa te bereiken is met de nachttrein. Niks slaapt zo lekker als een wiegende trein met het geluid van de spoorrails op de achtergrond. De slaaptrein is dan ook in opkomst. Zo is het de bedoeling dat er aan het einde van het jaar (2023) een rechtstreekse verbinding komt tussen Amsterdam en Barcelona. Maar ook bestaande slaaptreintrajecten worden langzaam uitgebreid.
Zo rijdt European Sleeper vanaf mei voorlopig alleen naar Berlijn, maar is het de bedoeling dat het traject wordt doorgetrokken naar Praag. Bij Nightjet (van de Östereichische Bundesbahn) kan je al met de nachttrein naar bestemmingen in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland. Maar ook hier staan andere landen alvast genoemd op de site als toekomstige bestemming. Ook NS International biedt Nightjet treinreizen aan naar Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk. Via de site van NoordWest Express vind je meer informatie over nachttreinen in Europa. Ook bij de GreenCityTrip kan je nachttreinen boeken naar Dresden en Praag.
Wat zijn jouw ervaringen met treinreizen in Europa? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten. Lees ook over onze treinreizen naar Manchester, Leuven, de Franse Alpen, de Pyreneën en Gent.
Lees ook mijn column voor BinnensteBuiten over treinreizen :-)
Wyke Potjer is content manager van hetkanWEL. Ze heeft journalistiek gestudeerd en werkt sindsdien fulltime voor landelijke radio, televisie, print en online media. Ze is vegan, heeft geen auto, probeert plastic uit haar leven te bannen en biologisch te eten. Naast haar freelance bestaan als journalist geeft ze yogales (vinyasa en yin).