Deze zomer is voor mij een lappendeken van verschillende vakantiebestemmingen geworden. Van Drenthe tot de Franse Alpen en van Barcelona tot Kopenhagen. Omdat ik zelf geen auto heb, is het plan om met de trein gaan. Ik verheug me nu al op de extra beenruimte, het prachtige landschap en de vertraagde tijd waarin ik weer eens een boek kan lezen. En hoewel sommige treinreizen nog tergend langzaam gaan, komen er gelukkig steeds meer Europese bestemmingen bij die je met een rechtstreekse slaaptrein kan bereiken, zodat je geen tijd ‘verliest’ met je reis.
Aangenaam verrast was ik toen ik aan het puzzelen was op een treinreis naar Barcelona. Het duurde ‘maar’ elf uur en je hoefde ‘maar’ één keer over te stappen, in Parijs. Omdat de trein wifi heeft en de vakantie feitelijk begint zodra je de deur uitstapt, vond ik het de moeite. “Oh wow,” zei de vriendin die ik in Barca ga opzoeken “Je bent wel lang onderweg dan.” Maar toen deze week bekend werd dat er eind 2023 drie keer per week een rechtstreekse slaaptrein van Amsterdam naar Barcelona gaat rijden, was ook zij enthousiast.
Minder soepel ging het toen ik me verdiepte in mijn treinreis naar Kopenhagen. Want hoewel de Deense hoofdstad twee keer zo dichtbij is als Barcelona, doe je ook hier elf uur over de treinreis en moet je twee keer overstappen. En heel eerlijk gezegd moest ik daar even over nadenken, want nu vond ik 11 uur heen en 11 uur terug ineens een flinke hap uit mijn vakantieweek. Blijkbaar is het allemaal toch een kwestie van perspectief.
Tekst gaat onder foto verder
Toch zijn we een eind gekomen qua internationale treinreizen. Ik herinner me hoe ik jaren geleden een keer noodgedwongen met de trein van Cordoba naar Amsterdam moest, omdat de auto weigerde om nog een meter te rijden. Met veel te veel bagage en veel te lange overstaptijden leek de treinreis eindeloos te duren. Vooral op de grens tussen Spanje en Frankrijk, in een dorpje waar verder niks te beleven was, tikte de tijd maar langzaam weg.
Maar dat is verleden tijd, want de trein naar Barcelona kachelt nu in één stuk door de grens over. Er zijn dan ook steeds meer aanbieders die zich op treinreizen – en dan met name de nachttreinen- storten als dé nieuwe, hippe en vooral duurzame manier van reizen. Van European Sleeper tot Green Citytrip en van de Nightjet van de NS tot aan Sunweb en TUI.
Praag, Wenen, Venetië, Milan, maar ook Kopenhagen, Malmö en Göteborg. Naar steeds meer Europese steden gaat een rechtstreekse sleepertrein, te boeken als los ticket of als package deal voor een citytrip of skivakantie. Want vanaf deze winter is het de bedoeling dat er ook rechtstreekse treinen naar de Franse Alpen gaan en vanaf volgende zomer ligt het in de planning dat er ook treinen naar Zuid-Frankrijk gaan voor een zonvakantie.
tekst gaat onder de foto verder
Wellicht dat de chaos op Schiphol de trein een zetje heeft gegeven, maar helemaal los daarvan kleven er nog behoorlijk wat voordelen wat andere voordelen aan treinreizen:
tekst gaat onder de foto verder
Ik heb in mijn leven al heel wat treinreizen gemaakt, binnen Europa (Cordoba – Amsterdam, Bretagne – Amsterdam, Londen – Edinburgh, Berlijn, Parijs, Praag), maar vooral ook buiten Europa (in Peru, Sri Lanka, India, Myanmar en de Verenigde Staten). Meestal waren het de voorbijglijdende landschappen die de treinreizen adembenemend maakten en voor altijd in mijn geheugen griften. Soms waren het de onverwachte ontmoetingen en de gezelligheid.
Wat was jouw mooiste treinreis? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten en je verhaal te delen. Lees hier over de treinreizen van Helena. En het avontuur van Iris en Bouke die met de trein naar Azië gingen.
Wyke Potjer is content manager van hetkanWEL. Ze heeft journalistiek gestudeerd en werkt sindsdien fulltime voor landelijke radio, televisie, print en online media. Ze is vegan, heeft geen auto, probeert plastic uit haar leven te bannen en biologisch te eten. Naast haar freelance bestaan als journalist geeft ze yogales (vinyasa en yin).