Sloopauto? Deze onderdelen kunnen allemaal gerecycled worden

Oeps, auto in de prak of simpelweg aan het einde van zijn leven. Soms kan het niet meer uit om je auto te laten repareren. In dat geval kun je deze beter verkopen zodat de onderdelen gerecycled worden. Alhoewel onze vierwielers een enorme impact hebben op het milieu, kan minimaal 95 procent van het gewicht van de auto nuttig worden hergebruikt of gerecycled.

Wat gebeurt er met een sloopauto?

Een schade- of sloopauto doorloopt een heel recycling proces. Na het inleveren van de auto worden eerst de vloeistoffen afgetapt. Vervolgens worden de onderdelen en materialen gedemonteerd voor hergebruik. Tenslotte wordt het wrak vermaalt en gescheiden voor verdere recycling. Overigens, ook als je auto nog niet helemaal af is, kan het inruilen voor een energiezuiniger variant milieuvriendelijker zijn.

Recyclingbijdrage voor nieuwe auto’s

Bij de aankoop van een nieuwe of geïmporteerde auto betaal je een recyclingbijdrage, deze is vanaf dit jaar 20 euro. Dit geld gaat via de RDW naar Auto Recycling Nederland (ARN). Wil je je sloopauto verkopen, kies dan altijd voor een partij die werkt met autodemontagebedrijven die aangesloten zijn bij ARN. Zelfs wanneer je voertuig total loss is, zit deze namelijk nog vol bruikbare materialen. Vroeger werd hier amper iets mee gedaan en belanden auto’s voor het grootste deel op de schroothoop. Dit is tegenwoordig gelukkig heel anders. Het ARN recyclingpercentage van sloopauto’s is 98,7%. Oftewel, van slechts 1,3 procent is geen nuttig hergebruik mogelijk.

Batterijen en gas tank verwijderen

Voor recycling van een sloopauto worden als eerste de accu, batterijen en gastank verwijderd. Hierdoor staat op auto-onderdelen, zoals de airbag, geen spanning meer en kan veilig gedemonteerd worden. Van alle door ARN verwerkte batterij-onderdelen, krijgt ongeveer een kwart een tweede leven voor bijvoorbeeld energieopslag en de rest wordt gerecycled.

Aftappen van vloeistoffen

In auto’s zitten verschillende vloeistoffen, waarvan de meeste (milieu)gevaarlijk zijn. Vloeistoffen zoals olie, koelwater, ruitensproeier-, stuurbekrachtigings-, en remvloeistof krijgen dankzij een recyclingproces een nieuwe bestemming. Olie bijvoorbeeld kan wel vuil worden, maar behoudt zijn kwaliteit. Door een raffinageproces kan weer ‘schone’ basisolie gemaakt worden die geschikt is voor de productie van smeermiddelen. Met een soortgelijk proces kan van bijvoorbeeld afgetapte koelvloeistof weer nieuwe worden gemaakt.

Hergebruik van waardevolle onderdelen

In een schade- of sloopauto zitten nog veel onderdelen die door demontage nog prima hergebruikt kunnen worden, zoals voor reserveonderdelen. Bovendien bevat de katalysator bijvoorbeeld edele metalen. Deze kunnen bij verdere recycling worden teruggewonnen.

Moderne auto’s bevatten veel plastic

Auto’s bevatten steeds meer plastic die terug te vinden zijn op onder meer gordels, bumpers, hendels en handgrepen. Door het verbeterde recycleproces bij metaalbedrijven hoeven deze tegenwoordig niet allemaal meer gedemonteerd te worden.

Het verbranden van autobanden is een no-go voor het milieu

Geen auto zonder wielen. Sommige dealers of garages gooien de banden weg of nog erger; ze worden verbrand. Dit laatste zorgt voor vervuilde lucht met gevaarlijke gifstoffen en is dus eigenlijk geen optie. Door een juiste recycling kunnen ze omgezet worden in iets nieuws. Tegenwoordig kunnen ze ook voor zoveel leuke dingen geupcycled worden. Van decoratie items voor in de tuin, bootcamp circuit, kinderschommel tot aan initiatieven waarbij ze omgetoverd worden naar nieuwe producten zoals tassen en laptophoezen.

Zijn de ramen van de sloopauto nog heel?

Ramen zijn niet de makkelijkste onderdelen om te recyclen. Alhoewel glas doorgaans goed recyclebaar is, wordt dit bij een auto lastig door de kunststof lagen op het glas. Ook hier is de laatste jaren gelukkig flinke technologische vooruitgang gemaakt. Gespecialiseerde recyclingcentra nemen de ruiten in en laten er bijvoorbeeld aanrechtbladen, vloertegels of zelfs sieraden van maken.

Persen en versnipperen

Na bovenstaande stappen wordt de sloopauto onder hoge druk geperst tot een compact blok. Hierdoor is het restant van de auto makkelijk te vervoeren naar een shredder. Deze zal het autowrak verpulveren tot gruis. Zo kunnen hoogwaardige machines dit weer scheiden in verschillende materialen, zoals metaal, kunststof en glas.

Levert je oude auto naast het milieu nog iets op voor je eigen portemonnee? Bij verschillende partijen zoals schadeauto verkopen bij osw.nl, kun je aan de hand van je kenteken makkelijk zien wat je schadeauto waard is.

Over de schrijver