Online tweedehands kleding kopen met behulp van een betaalbare styliste: werkt dat? **

Niets is zo frustrerend als het eindeloos zoeken naar het perfecte kledingstuk in het groeiende aanbod van tweedehands kleding. En dan een miskoop doen. Want hoe vind je in die enorme berg de kledingstukken die perfect bij jou passen qua kleur, vorm en stijl? Met behulp van een styliste! De startup Revife stelt speciaal voor jou een box samen met zorgvuldig geselecteerde tweedehands kleding en combineert daarmee persoonlijke styling met duurzaamheid. Niet alleen maar voor de happy few, maar voor iedereen. Wij testten of het werkt, online tweedehands kleding kopen met een stylist. Dit is wat we vonden.  

Voordat we op onze ervaringen met Revife ingaan, moeten we even terug in de tijd. Een tikkeltje opgewonden maakte ik laatst een pakje van Vinted open. Ik had een mooie, nette jurk gekocht. Maanden had ik ernaar gezocht, want ik wist precies wat ik wilde hebben, maar het duurde behoorlijk lang voordat ik het online had gevonden. Toen ik het in mijn handen had, kon ik een diepe zucht van teleurstelling niet onderdrukken. Het was mooi, maar in plaats van een maat M/L was het eerder een maatje 164. Mijn nichtje van 10 zou er vast heel blij mee zijn. Ik nam me voor: online tweedehands kleding kopen, waarvan ik niet wist hoe het merk zou vallen, doe ik niet meer.  

Extra uitdagingen online tweedehands kleding kopen

Het kopen van tweedehands kleding komt met wat extra uitdagingen. In fysieke winkels ben je afhankelijk van wat er op dat moment hangt en moet je geluk hebben om iets te vinden dat past en wat je nodig hebt. Online winkelen biedt meer keuze, maar het risico bestaat dat een kledingstuk toch niet helemaal goed zit of niet helemaal overeenkomt met de verwachting. Zoals ik had met de maat, maar ook regelmatig heb meegemaakt met een kleur. Een miskoop ligt dus op de  loer. 

En hier komt Revife om de hoek kijken: een mooie box met tweedehands kleding, die persoonlijk voor je wordt samengesteld door een styliste die weet wat je zoekt en wat je maten zijn. Maar – en dan loop ik op de zaken vooruit – je ook kan verrassen.  

De impact van de mode-industrie 
Elk jaar worden er wereldwijd meer dan 100 miljard kledingstukken geproduceerd. De gemiddelde Europeaan koopt elk jaar 26 kilo aan textiel en gooit 11 kilo weg, soms al na een of twee keer dragen. Dit enorme volume zorgt voor gigantische hoeveelheden afval en vervuiling. 87% belandt op de vuilnisbelt of wordt verbrand. Slechts 1% wordt gerecycled tot nieuwe kleding.  
Daarmee is de mode-industrie verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Daarnaast zijn er nog de problemen rondom waterverbruik, chemische vervuiling en de uitbuiting van arbeiders in lagelonenlanden bij het maken van de mode. Duurzame alternatieven zijn dus hard nodig, en tweedehandskleding is een goede oplossing. Want inmiddels zijn er genoeg kledingstukken op de aarde om de komende 6 generaties te kleden. 

Revife: je persoonlijke styliste

De twee broers – en ondernemers – Luc en Niek van Asten richtten Revife in het voorjaar van 2024 op. 

Niek: “We zagen tweedehands kleding echt als een interessante business opportunity, want consumenten blijven maar kleding bestellen. We vroegen ons af: wat als we dat kunnen ombuigen naar iets duurzaams? Hoe meer we ons verdiepten in de mode-industrie, hoe meer we overtuigd werden van de noodzaak om er iets aan te veranderen. Het aantal miskopen is echt een probleem, net als de kledingberg die steeds groter wordt.”  

Niek: “We zagen ook dat de tweedehandsmarkt groeide, maar dat veel mensen geen tijd of zin hadden om eindeloos te zoeken naar tweedehands pareltjes. Daar hadden wij een oplossing voor. Met Revife wilden we het aankoopproces van tweedehands kleding makkelijker maken. Het platform werkt met professionele stylisten die op zoek gaan naar de perfecte outfits voor hun klanten. In plaats van eindeloos door rekken of webshops te moeten scrollen, krijg je bij Revife een zorgvuldig samengestelde selectie van kledingstukken die bij jouw stijl en wensen passen.”  

Wil je Revife zelf ook een keer proberen? Onze lezers krijgen 10 euro korting op de stylisten-fee met de code 'HETKANWEL10'. 

Onze eerste doos 

“Onze allereerste doos stelde onze eerste styliste samen via Vinted. We kochten losse kledingstukken en ontvingen alles apart van verschillende verkopers. Vervolgens stuurden we de box helemaal blij naar onze eerste klant, en die was helemaal niet tevreden. Bijna alles kwam terug. Zaten we met al die losse items. Dat was niet alleen onpraktisch en inefficiënt, maar ook onhandig.”  

“Inmiddels zijn er weken dat we wel 100 dozen per week versturen en onze klanten zijn tevreden. We werken samen met een Europees bedrijf dat een groot warehouse heeft. Zij garanderen de kwaliteit van de kleding. Daar kopen onze stylistes de kleding in. Wat er terugkomt, gaat weer retour en komt uiteindelijk weer in de kast van iemand anders te hangen.”  

Zo werkt het 

1. Je deelt je stijlvoorkeuren 
Op de site vul je een vragenlijst in met vragen over jouw stijlvoorkeuren, maten en specifieke wensen. Deze informatie helpt Revife om de persoonlijke stijl te begrijpen. Rond je bestelling af door vervolgens af te rekenen voor de stylist fee. De verzending en retour zijn volledig kosteloos.  

2. De styliste neemt contact met je op  
Vervolgens neemt jouw persoonlijke stylist contact met je op om eventuele aanvullende details te bespreken en je wensen verder af te stemmen. Zo kregen wij de vraag om foto’s op te sturen van kleding die we heel mooi vonden, van onszelf of van internet. Een moodboard zogezegd. 

3. De styliste gaat voor je aan de slag 
Op basis van de ingevulde vragenlijst en het gesprek met de stylist wordt een selectie van 13 tot 15 items samengesteld. 

4. Pas het thuis en houd wat je leuk vindt
Na overeenstemming over de selectie stelt de styliste drie outfits voor je samen. Je kunt de kledingstukken op je gemak thuis passen. Je betaalt alleen voor wat je houdt.  

HetkanWEL test de kledingbox van Revife 

Wyke, Charlot en ik testten Revife en we waren verrast. Het proces verliep heel gemakkelijk. Je mag aangeven of je per mail of per WhatsApp contact met de styliste hebt. Dat is heel persoonlijk en laagdrempelig. Vervolgens krijg je een hele mooie doos thuis met drie outfits die met zorg zijn samengesteld. De styliste doet er ook een paar verrassingsitems in. Dit waren onze ervaringen:  

De combinaties waren verrassend

Asceline: “Ik was heel blij met de box. De meeste items pasten goed, waren mooi van kleur en de combinaties vond ik verrassend. Er zat een jurkje in een beetje paars/bruine kleur in dat ik nooit had gekocht, maar waar ik helemaal blij van werd toen ik het aanhad. Dat was echt een verrassing. Ook kreeg ik een dun bomberjackje in een mooie blauwe kleur. Dat staat eigenlijk overal bij en heb ik zonder overdrijven al tien keer aangehad.”

“Er zat ook een jumpsuit bij – waar ik super blij mee was, want ik hou van jumpsuits – maar de sluiting werkte niet goed. Dat hadden ze bij Revife niet kunnen zien, want dat merkte ik zelf ook pas toen ik het aanhad, dat kan ik zelf maken door er een andere sluiting op te zetten, maar dat is wel het risico met tweedehandskleding die uit een magazijn komt.”  

Acryl , liever niet

Wyke: “De outfits in de box verraste me echt: het is leuk om te zien wat een styliste op basis van een uitgebreide vragenlijst en wat foto’s voor je selecteert. Zo zat er een lichtblauwe blouse in met borduurwerk die ik zelf nooit zou hebben gekozen, maar die heel leuk zat en die ik dus heb gehouden. Ik vond de kleuren ook helemaal bij mij passen.” 

“Wat ik jammer vond, was dat er ook een paar items van niet-natuurlijke materialen in zaten, zoals een hele leuke trui die bijna helemaal van acryl was. Dat ga ik niet dragen, omdat ik het niet lekker vind zitten, maar ook omdat het niet duurzaam is (synthetische stoffen als acryl zijn gemaakt van aardolie en laten bij het dragen en wassen microplastics los). Revife gaf aan dat je deze voorkeur nu kan aangeven op de website. Ook had ik een broek die al aan het pillen was.”  

Een aantal items had ik zelf nooit uitgekozen

Charlot:“Mijn box was ook echt leuk. Een aantal items had ik zelf nooit uitgekozen, maar ze stonden wel leuk. Er zaten ook een aantal kledingstukken in die ik wel leuk vond, maar niet zal dragen. De stijl staat gewoon net iets te ver af van waar ik me prettig in voel. Ook had ik een aantal ‘fast fashion’-merken in de box. Dat vind ik jammer, want juist bij tweedehandskleding koop ik liever wat duurdere, bij voorkeur duurzame merken. Ik begreep wel van Revife dat ze zelf wel heel kritisch kijken naar items van bijvoorbeeld Zara of andere fast fashion ketens.”  

Ons oordeel

Overall zijn we enthousiast over het concept en de persoonlijke aanpak. Het scheelt echt heel veel tijd als een styliste zo’n box voor je samenstelt, en het is leuk om te zien waar zij mee komt. Het wordt ook mooi aangeleverd en het is gemakkelijk om de items die je niet wilt hebben retour te zenden. Al met al een heel leuk bedrijf met veel potentie, al zijn er nog wat kleine verbeterpunten.
Wil je Revife zelf ook een keer proberen? Met de code HETKANWEL10 krijg je 10 euro korting op de stylisten-fee.

Over de schrijver

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *