We moeten het eens hebben over ons favoriete kledingstuk: de spijkerbroek. Er gaan wereldwijd 45 miljoen jeans over de toonbank. Zo zijn er zo onderhand meer jeans in de wereld dan mensen. Maar het probleem met jeans is, dat het niet een heel milieuvriendelijk product is. Zo is er 10.000 liter water nodig voor één paar. Er worden chemicaliën en zware metalen gebruikt voor het verven van de stof of het creëren van een gebleekte of versleten look. En een spijkerbroek legt toch al gauw zo’n slordige 65.000 kilometer af door 13 verschillende landen voordat het in jouw kast belandt. Reken maar uit, die CO2-uitstoot. Maar: er is hoop. Waar moet je op letten als je een (nieuwe) spijkerbroek koopt?
Laten we eens beginnen met de prangende vraag hoeveel spijkerbroeken je eigenlijk ‘nodig’ hebt. De capsule wardrobe aanhangers zullen waarschijnlijk zeggen maximaal één, terwijl modebloggers het op minimaal zes houden. De realiteit is dat de gemiddelde Nederlander 5,4 spijkerbroek in z’n kast heeft hangen en dat is veel als we het met de rest van Europa vergelijken. 95% van de Nederlanders draagt denim. Van Denham tot G-Star en van Kings of Indigo tot Mud Jeans en Kuyichi: we houden ervan. Een spijkerbroek is praktisch, informeel, makkelijk en toch heel stijlvol te combineren.
Het kan dan ook niet anders dan dat juist wij op het gebied van de spijkerbroek vooroplopen. Zo begon het duurzame merk MUD-jeans in 2013 met het leasen van jeans voor €7,50 per maand, inclusief reparatieservice. Ben je de spijkerbroek zat, dan stuur je ‘m terug en wordt het gerecycled. Het merk heeft sinds kort een eigen winkel, waar het proces van het recyclen van de spijkerbroek te zien is. Een gerecyclede spijkerbroek bestaat overigens hooguit voor 40% uit gerecyclede stof, omdat de hergebruikte katoenvezels korter zijn.
Naast verschillende duurzame spijkerbroekenmerken hebben we in Nederland Denim City. Dit is een werkplaats in De Hallen (Amsterdam) waar oude denim wordt hersteld, vermaakt en gerecycled en waar echt niks van het productieproces wordt uitbesteed aan het buitenland. Het is een initiatief van House of Denim, die ook achter de organisatie van de Amsterdam Denim Days zit en de Jean School heeft opgericht, een unieke 3-jarige Mbo-opleiding voor de denimbranche waar zelfs de New York Times een artikel aan heeft gewijd.
Maar ook in het buitenland zitten ze niet stil als het gaat om denim. Zo komt Lee dit voorjaar met de eerste composteerbare jeans. Deze spijkerbroek heeft ongeveer 200 dagen nodig om volledig afgebroken te worden. Dat kan natuurlijk alleen maar als de denim niet gemengd is met synthetische materialen, zoals bij je stretchy skinny jeans wel het geval is. Lee kwam overigens ook met een kleine collectie jeans, die gemaakt was van deadstock. Dit zijn kledingstukken die nooit verkocht zijn en dus ‘over’ zijn. Ze worden vaak weer uit de winkel gehaald met als argument dat ze niet meer zo modieus zijn en dus onverkoopbaar. Normaal verdwijnt het merendeel hiervan in de verbrandingsoven.
De vraag blijft natuurlijk: heb je met 5,4 spijkerbroek in je kast écht een nieuwe spijkerbroek nodig? Want zelfs als je een duurzaam exemplaar koopt, blijft het een nieuw kledingstuk, dat toch wel even gemaakt moet worden. En in principe zou een spijkerbroek onverslijtbaar moeten zijn (dat was oorspronkelijk althans het idee van Levi Strauss). Toch snappen wij als geen ander, dat spijkerbroeken in deze tijd toch verslijten of op z’n minst uit de mode raken of gewoonweg niet meer passen. Waar moet je dan op letten als je een (nieuwe) spijkerbroek koopt?
Hoeveel spijkerbroeken heb jij in de kast hangen? En waar let je op als je een nieuwe koopt? Laat het ons weten en deel je tips door een reactie achter te laten.
Wyke Potjer is content manager van hetkanWEL. Ze heeft journalistiek gestudeerd en werkt sindsdien fulltime voor landelijke radio, televisie, print en online media. Ze is vegan, heeft geen auto, probeert plastic uit haar leven te bannen en biologisch te eten. Naast haar freelance bestaan als journalist geeft ze yogales (vinyasa en yin).