Autodelen líjkt misschien iets van de laatste jaren, maar wist je dat MyWheels dit al 25 jaar (!) organiseert? Het begon heel kleinschalig toen de auto van oprichter Henry Mentink kapot ging en hij geen nieuw exemplaar wilde kopen. In plaats daarvan huurde hij een auto en deelde deze met zijn buren. Inmiddels is MyWheels uitgegroeid tot één van de grootste autodeelplatforms van Nederland. Sinds 2016 is Karina Tiekstra Algemeen Directeur. HetkanWEL sprak met haar.
MyWheels heeft een helder doel voor ogen: het aantal auto’s in Nederland terugbrengen van 8 naar 1 miljoen. Karina: “Als iedereen gaat autodelen zijn er minder auto’s nodig. Dat heeft een positieve impact op de CO2-reductie, de belasting van de openbare ruimte door auto’s en de leefbaarheid.” De positieve impact van autodelen op de planeet is dan ook verankerd in de doelstellingen en statuten. “Wij zijn een Social Enterprise.”
Eén deelauto bespaart 6 tot 10 auto’s in het straatbeeld. “Dat komt doordat autodelers minder gebruik maken van de auto en meer van alternatieven, zoals het openbaar vervoer of de fiets”, aldus Karina. “Je gebruikt een deelauto dus alleen als je ‘m écht nodig hebt.” Inmiddels heeft Karina zelf ook geen auto meer, maar maakt ze met veel plezier gebruik van de MyWheels-deelauto in haar straat in Amsterdam.
Karina Tiekstra
Het autodeelplatform is met bijna 50.000 leden en 2800 auto’s de derde partij van Nederland, maar volgens Karina is het model van MyWheels uniek. “Wij zijn het enige deelplatform waarbij je een deelauto’s van MyWheels zelf én auto’s van particulieren kunt gebruiken. Op die manier hebben we een brede spreiding.” Een ander verschil met andere deelplatforms zoals Snappcar en Greenwheels is dat MyWheels werkt met lokale beheerders. Karina: “Zij zijn onze ogen en oren in het land. Zij houden een oogje in het zeil bij onze auto’s promoten autodelen met MyWheels en helpen indien nodig delers op weg.”
Als Algemeen Directeur heeft Karina de afgelopen twee jaar al een hoop bewerkstelligd. “Ik ben vooral heel trots op de introductie van MyWheels Open. Als particuliere autobezitter kun je techniek in je auto laten bouwen waardoor je de auto kunt openen met een smartphone. Hierdoor is geen sleuteloverdracht meer nodig. Dit is een doorbraak in Nederland en wij zijn de eerste, dat vind ik leuk!”
Karina heeft ook een hoop toekomstplannen voor MyWheels. “We willen meer gaan samenwerken met OV-aanbieders, want autodelen en openbaar vervoer is een goede combinatie.” Daarnaast probeert Karina autodelen op de politieke agenda te krijgen. “Ik zie het als mijn missie om de voordelen van autodelen voor mens en maatschappij op de agenda te krijgen.” En dat is nog best een klus, want in Nederland heeft de eigen auto een dominante rol. “Daar verbaas ik mij over, omdat nieuwe generaties het bezit van een auto veel minder belangrijk vinden en er simpelweg geen ruimte meer is voor eigen auto’s.”
Wil je weten hoe het huren van een auto bij MyWheels precies werkt? Neem dan een kijkje op de website.
Al bijna 10 jaar schrijft Sjoske Cornelissen (30) over veel verschillende onderwerpen, van duurzaam leven tot interieur. Sinds een jaar combineert ze het schrijversvak met een uit de hand gelopen hobby: meubels en spiegels een kleurrijke make-over geven met handbeschilderde patronen, zodat ze nog een leven lang meegaan. Een heerlijk afwisselend leven! | Sjoske Media