Doet dit het wel?

Deze Limonade Is Gemaakt Van Regeneratieve Kruiden En Bevat Geen Suiker
Geplaatst door Wyke Potjer maandag 15 december 2025 Geen categorie

Dit drankje smaakt zo zoet als limonade, maar bestaat alleen uit kruiden, zónder suiker

“Wacht,” roep ik. “Ik wil je iets laten proeven.” Asceline staat in mijn keuken en pakt een glas drinken aan. “Wat is het?” vraagt ze. “Proef maar.” Ze neemt een slok. “Lekker! Limonade?” Een soort van. Het is eigenlijk een kruidendrankje of, zoals ondernemer Mo Qaem het omschrijft: een botanisch drankje van regeneratieve kruiden. Of: overnight botanicals, omdat je de kruiden een nacht laat intrekken.

Een paar weken geleden stuurde hij me een proefpakket met verschillende smaken van zijn gezonde alternatief voor limonade. Het zijn een soort theezakjes met daarin 2 tot 3 verschillende regeneratieve kruiden die je een paar uur laat dobberen in een karaf koud water.

Afhankelijk van de kruiden doet het denken aan koude thee of dus aan limonade, maar dan zonder de suiker en dus ook zonder die plakkerige suikerige nasmaak. En daarmee is het voor mensen zoals ik, die notoir slecht zijn in drinken, een prettig en fris alternatief voor water of thee.

Alle foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door Renata Chede voor We are the generation

Verschillende smaken ‘limonade’

Mijn absolute favoriet, en daar blijk ik niet de enige in, is sweet pink met hibiscus, kweepeer en Stevia blad. “Ik weet niet waarom, maar de meeste mensen vinden die het lekkerst,” lacht Mo. “Misschien omdat het nog het meest doet denken aan limonade, vanwege de rode kleur en vanwege de frisse, zoeten en licht zure smaak van hibiscus.”

Maar er zijn meer smaken. Sweet lemon wordt gemaakt met citroengras, limoen en Stevia blad (mijn tweede favoriet). Minty sweet bestaat uit oregano en Stevia blad (mijn derde favoriet). En sweet gold bestaat uit saffraan, tijm en Stevia blad.

Van Iran naar Vlissingen

Omdat ik benieuwd ben naar zijn verhaal, bellen we. Het is een onstuimige dag als hij me met behulp van zijn laptop het uitzicht vanuit zijn raam laat zien. De grijze lucht loopt naadloos over in de grijze zee waar een rood vrachtschip voor het enige toefje kleur zorgt. “Het lijkt me een behoorlijk grote overgang van je geboorteland Iran naar dit,” lach ik. Hij maakte die overstap nog niet zo lang geleden.

Mo komt uit een boerenfamilie die al eeuwenlang saffraan verbouwt in Iran. “Alles wat ik doe heeft iets met saffraan te maken,” vertelt Mo. In zijn moederland is hij een succesvol en bekend ondernemer.

Eerst had hij een vegan restaurant in Mashhad (waar natuurlijk gekookt werd met saffraan). Daarna zette hij een digitale marktplaats op waar saffraan boeren hun producten rechtstreeks konden verhandelen, zonder tussenkomst van derden. Hierdoor kregen de boeren een eerlijke prijs én wisten de kopers 100% zeker waar de saffraan vandaan kwam en hoe die verbouwd was.

“Toen ik dat bedrijf verkocht, wilde ik weer gaan ondernemen, maar dit keer wilde ik het internationaal doen,” vertelt hij. “Japan en China liggen in cultureel opzicht te ver verwijderd van Iran. En hoewel de Verenigde Staten een grote markt hebben, ligt het voor ons letterlijk aan de andere kant van de wereld en is er bovendien veel conflict tussen beide landen. Dus wist ik dat het Europa zou worden.”

Limonade van regeneratieve kruiden

Uiteindelijk werd het Nederland, omdat we hier goed Engels spreken, internationale visa aanbieden voor innovatieve startups én omdat we relatief veel thee drinken hier. En Mo wilde, hoe kan het ook anders, iets doen met saffraan en ‘herbal infusions’. “Saffraan wordt hier niet heel veel gebruikt in het eten, dus ik wilde een soort kruidenthee op de markt brengen, waarbij saffraan ook een rol zou spelen.” Het werden de botanische drankjes van regeneratieve kruiden die smaken als limonade die hij met zijn bedrijf OostaMo op de markt zet.   

Het feit dat Mo zijn regeneratieve kruiden zoveel mogelijk direct van de boer koopt (als dat niet lukt, koopt hij het bij betrouwbare, biologische leveranciers zoals Het Blauwe Huis), bleek innovatief genoeg om hem een visum te geven. Dat plus het verpakkingsmateriaal wat Mo gebruikt. Want de kruidenzakjes worden verpakt in kalebassen. “Die groeien ook hier, in Zeeland. Ze hebben geen pesticiden nodig en drogen vanzelf uit, ook als je ze in de regen laat liggen. Dan maak je bovenin een opening en haal je de sponsachtige binnenkant eruit. Die is niet eetbaar. Wat over blijft is een natuurlijke container.”

Populaire smaken

Verder wil Mo met een ‘user generated’ formule werken. “We vragen klanten welke smaken we zouden moeten toevoegen aan de collectie. Als het werkt en mensen vinden het lekker worden de bedenkers betaald voor hun formule of recept.”

Zelf is hij ook nog steeds volop aan het experimenteren met bepaalde smaken. Zo bedacht hij chili-saffraan. “Het geeft een kick aan het eind. Ik had niet verwacht dat het populair zou zijn, maar ik stond ermee op een evenement en het was het best bestelde drankje. Mensen waren razend enthousiast.”

Om de drankjes iets feestelijker te maken kan je ook makkelijk wat bruiswater toevoegen aan de ‘limonade’. “In cafés doen ze dit regelmatig. Ze laten de kruidenzakjes een paar uur in een liter water trekken en voegen er dan bruiswater toe voor de nodige bubbels. Het is iets feestelijker dan plat water.”

De drankjes zijn te koop via sommige Jumbo’s, sommige vestigingen van de Coffee Company in Amsterdam en via de webshop van Mo: oostoMo.com De verzending is gratis en speciaal voor lezers van hetkanWEL biedt Mo een korting aan van 15%. Hiervoor kan je de code HetkanWEL gebruiken. De korting is t/m het einde van het jaar geldig.

Lees ook: deze kruiden kweek je thuis en helpen je de winter door.

Over de schrijver

Wyke Potjer

Wyke Potjer is content manager van hetkanWEL. Ze heeft journalistiek gestudeerd en werkt sindsdien fulltime voor landelijke radio, televisie, print en online media. Ze is vegan, heeft geen auto, probeert plastic uit haar leven te bannen en biologisch te eten. Naast haar freelance bestaan als journalist geeft ze yogales (vinyasa en yin).

Reacties

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright 2025 Fonticons, Inc.--> Share