Minder autorijden deed ik al en dus vond ik mezelf al erg goed bezig. We overwogen ook om een hybride of elektrische auto te kopen om onze uitstoot verder te verminderen. Tot ik in het boek de Verborgen Impact van Babette Porcelijn las dat in de productie van een auto al 5 jaar rijden aan energie en uitstoot verborgen zit. Ook in een elektrische. Bovendien staan auto’s 95% van de tijd stil. De vraag kwam dan ook of we met het gezin niet gewoon helemaal zonder auto zouden kunnen leven.
We lieten de auto steeds vaker staan
De auto zou dus weg, maar niet – pats, boem – in één keer. Het was coronatijd en ik reed daardoor al veel minder. We merkten dat onze auto dus vooral door mij werd gebruikt voor woon-werkverkeer. En verder voor uitjes en familiebezoekjes of hier en daar een ritje naar sport. We deden al zoveel mogelijk op de fiets. Ik nam me voor om voortaan alle ritten van huis in Heerhugowaard naar mijn werk in Zaandam met de trein te doen. Al eerder zette ik een fiets op het station in Zaandam, zodat ik daar snel naar mijn werk kon fietsen. Stap voor stap keken we hoe we autoritten konden vervangen door openbaar vervoer. En we lieten de auto zoveel mogelijk staan, ondanks dat we ‘m nog wel hadden.
Omdenken
Voordat we klaar waren om de stap te zetten om zonder auto te leven, hebben we dus flink wat geëxperimenteerd. Zo kocht ik een tweedehands elektrische fiets om zonder teveel van mijn eigen energie te verliezen van de ene kant van de stad naar de andere te fietsen in kortere tijd. Ritten waar ik anders de auto voor zou pakken. Ook spraken we met onze ouders af dat we af en toe hun auto mochten lenen als we zelf zonder auto leefden.
Wat we ook deden, is andere keuzes maken. Nu ‘even snel de auto pakken’ geen optie meer was, dachten we extra goed na of een uitje, rit of bezoekje wel echt nodig was. En dat doen we nog steeds. Het betekent dat we wat meer plannen en de dag minder vol proppen, maar dat geeft ook rust. Vroeger reden we nog regelmatig naar het bos in Schoorl, nu ik zonder auto leef wandel ik vaker hier in het park.
De voordelen zie je pas als je het zelf ervaart
Als je mij 10 jaar terug had gezegd dat ik zonder auto zou leven met mijn gezin, dan had ik je niet geloofd. Maar here we are. Zelfs mijn vriend, die overigens nog wel voor zijn werk in zijn loodgietersbus rijdt, gaf tijdens onze treinvakantie aan dat hij het zo relaxed vindt zonder auto. Je hoeft je geen zorgen te maken over verkeersregels, milieuzones, (fout)parkeren en de weg zoeken. En we vinden het allemaal lekker avontuurlijk om met de trein te gaan. Doordat ik veel fiets, kom ik makkelijk aan mijn dagelijkse beweging en ben ik lekker buiten.
Ook onze kinderen hebben inmiddels een goede fietsconditie én zijn wegwijs in het verkeer. Onze parkeerplek achter het huis gebruiken we in de zomermaanden voor planten en een trampoline waar ook de buurtkinderen op springen. Pas toen onze auto weg was, ging ik me verbazen over hoeveel ruimte auto’s eigenlijk innemen op straat. Denk je eens in als de helft van de auto’s er niet meer zou zijn. Wat een ruimte zou er zijn voor groen, spelende kinderen en een gezellige borrel met de buurt. En vergeet ook niet dat een auto flink wat geld kost: wij besparen zo’n 2.000 euro per jaar nu we geen auto meer hebben. En we komen toch overal waar we willen.
Natuurlijk zijn er ook uitdagingen zonder auto
Het is echt wel meer plannen zonder auto, maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om van A naar B te komen. Lukt het niet op de fiets of met ov, dan biedt een deelauto uitkomst. Ik merk ook dat ik makkelijker durf te vragen of we mee kunnen rijden. Vaak is dat geen probleem. Wel zorg ik ervoor dat onze keuze om geen auto te hebben niet iemand anders probleem wordt.
En de regen: ja die heb je soms. Regenpak aan en gaan. Dat geef ik ook mijn kinderen mee. We zijn niet van suiker. Wat meer ongemak ervaren maakt ons allemaal wat veerkrachtiger, denk ik.
Bedenk eens of je tweede auto weg kan
Omdat het beter is voor onze planeet, maar ook voor meer ruimte op straat zorgt, is het mijn droom dat de auto niet meer zo op een voetstuk wordt gezet. Dat we over 5 of 10 jaar veel meer ruimte op straat hebben en het weer veiliger wordt voor kinderen om buiten te spelen. Ik denk dat veel mensen zich niet bewust zijn van de impact van de auto zelf. En daarbij “je staat niet in de file, je bent er onderdeel van”.
Zo is het ook met auto’s. Ze staan vaak op openbare plekken. En sommige mensen hebben er 2 of meer. Ik wil mensen aanmoedigen om te kijken of zij zonder auto of, ook al een geweldige stap, zonder hun tweede auto zouden kunnen. Dat hoeft niet in 1x, werk er stap voor stap naartoe. Mijn e-gids Leven zonder auto: hoe dan!? kan hierbij handvatten bieden.
Lees ook:
Hermien Buis kocht een jaar lang geen nieuwe kleding
De drang om spullen te kopen is aangeleerd, 5 tips om het weer af te leren
De voordelen van reizen met het OV ten opzichte van de auto
-Dit artikel bevat één of meerdere affiliate links-