Hoeveel vliegen we straks nog?

We hebben er tijdens de corona crisis heel even van kunnen proeven: een helderblauwe lucht zonder de geluidsoverlast van overtrekkende vliegtuigen. Een verademing was het, letterlijk. Toch wil het kabinet zo snel mogelijk terug naar het ‘oude normaal’, als het om vliegen gaat tenminste. Sterker nog: met de Ontwerp Luchtvaartnota 2020 – 2050 streeft de regering naar uitbreiding, zonder oog voor geluidsoverlast of klimaatimpact. Onacceptabel vinden Natuur & Milieu, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Milieudefensie. Hun visie terug naar de tekentafel is inmiddels door meer dan 15.000 mensen ondertekend.

Twee keer zoveel uitstoot

“We hadden graag klimaatdoelen willen zien in deze nota, die in lijn liggen met het Parijs akkoord,” licht Dieuwertje Penders van Natuur & Milieu toe. “Terwijl alle andere sectoren hun uitstoot in 2030 moeten halveren, stelt deze nota dat de luchtvaart twee keer zoveel mag uitstoten in vergelijking met 1990. De redenering is, dat je economisch moet blijven groeien om te kunnen verduurzamen. Qua verduurzaming vertrouwen ze volledig op de ontwikkeling van nieuwe technieken, maar dat is niet realistisch, want die ontwikkeling gaat heel traag. Natuurlijk moet je investeren in technologie, maar het aantal vluchten moet ook gewoon naar beneden. Groei kan echt niet. Dat staat bovendien haaks op het beleid, dat voor de rest van Nederland geldt.”

Nederland loopt achter

Natuurlijk worstelen andere Europese landen ook met dit probleem, maar daar worden strengere maatregelen genomen. Zo is de vliegtaks in Duitsland vele malen hoger dan de zeven euro per ticket, die Nederland in 2021 invoert.  En Oostenrijk verbindt duidelijke klimaateisen aan de staatssteun voor Austrian Airlines. “De Raad van State heeft Nederland al op de vingers getikt in verband met het jarenlang overtreden van de Europese natuurwetgeving als het gaat om stikstof. De vrees is, dat we nu met de luchtvaart dezelfde kant opgaan. Hoe lang wil het kabinet effectief klimaatbeleid nog uitstellen? We hebben een enorm vliegveld voor zo’n klein land. De meeste reizigers komen uit het buitenland en gebruiken Schiphol om over te stappen. Ondertussen is de geluidsoverlast en de uitstoot voor ons.”

We gaan minder vliegen

Uit onderzoek van Natuur & Milieu onder internationale organisaties bleek vorige week, dat twee derde van de werknemers aangaf veel minder te gaan vliegen. Door het corona virus zijn we massaal thuis gaan werken. Honderden congressen werden noodgedwongen online georganiseerd. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook kosten en het heeft natuurlijk enorm veel milieuvoordelen. Zo stond gisteren in de Volkskrant, dat een vierdaags congres met 4.832 deelnemers samen 44 miljoen vliegkilometers kostte. Dat zijn ongeveer 58 retourvluchten naar de maan. Die ecologische voetafdruk is dan ook groter dan 296 Nederlandse huishoudens in een heel jaar.

Terug naar de tekentafel

Er is een nieuwe realiteit ontstaan en het is zonde, dat het kabinet daar met deze nota niet op inspeelt. Daarom heeft Natuur & Milieu, samen met andere organisaties, een alternatief voorstel opgesteld met de volgende punten:

  • De vliegnota moet in lijn liggen met het Klimaatakkoord van Parijs: ieder jaar moeten we de totale CO2-uitstoot afbouwen. In 2030 moet dat 65% minder zijn dan in 1990, in 2050 moet dat 100% minder zijn.
  • Korte afstandsvluchten van minder dan 1.000 kilometer moeten zo snel mogelijk worden afgebouwd. Geen vluchten meer naar Parijs, Berlijn, Londen of Kopenhagen dus. Maar hier is de trein dan ook een prima alternatief.
  • De geluidshinder moet daadwerkelijk beperkt worden.
  • We moeten stoppen met nachtvluchten: afbouwen is niet genoeg. Bovendien is die belofte nu gekoppeld aan de komst van Lelystad Airport en dat moet ook van de baan.
  • Er moet realistische belasting komen op de luchtvaart: BTW op het ticket (voor een treinkaartje betaal je ook 9% BTW) en belasting op de kerosine, want dat is de enige fossiele brandstof die nog belastingvrij is. En dat maakt vliegen zo goedkoop.

Je kan terug naar de tekentafel nog tot 7 juli ondertekenen (vergeet je stem niet via de mail te bevestigen). Ook organisaties als Natuurmonumenten, de Waddenvereniging en de Vogelbescherming hebben zich inmiddels aangesloten bij deze oproep.

Ben jij van plan om minder te vliegen en bijvoorbeeld meer op vakantie te gaan in eigen land of binnen Europa te reizen? We zijn benieuwd, dus laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

9 gedachten over “Hoeveel vliegen we straks nog?”

  1. Precies. Dit jaar lekker met de kinderen op de fiets op vakantie. Volgend jaar met ons gezin in de trein naar het noorden. Wij willen de aarde niet heel erg extra vies te maken, omdat we zelf op vakantie willen. (Natuurlijk hebben alle reizen wel wat impact, maar de footprint van de fiets/trein is aanmerkelijk kleiner dan die van auto/vliegtuig.)

  2. Af en toe vlieg ik. Maar daar war het kan neem ik de trein of de auto.
    Diverse keren met de trein naar steden in Frankrijk geweest. Ik vind het ideaal, maar ik kan me voorstellen dat het in vergelijking met een vliegtuig voor veel mensen te ingewikkeld is. Overstappen in Parijs, zelf voor bagage zorgen, vinden van perron, trein en zitplaats.
    Dat zou beter en vooral gemakkelijker moeten om echt een alternatief te zijn.
    Daarnaast is de trein dan ook nog eens duurder omdat je daar wel allerlei belastingen moet betalen die je bij het vliegen niet betaalt.
    Maar alles bij elkaar vind ik het belachelijk dat door dit soort dingen het vliegtuig op afstanden tot een dag reizen per trein over het algemeen de voorkeur heeft.
    Daarnaast zou men zich ook eens moeten realiseren wat zo’n pretreisje voor een weekend naar Praag met het vliegtuig betekent qua milieu etc. Dat soort reizen maken is niet zozeer een milieuprobleem maar een gedragsprobleem.

  3. vliegen, indien niet noodzakelijk, is a-sociaal. vliegschaamte het nieuwe virus!
    Ikzelf ga al jaren op vakantie in eigen land, nederland is prachtig.

  4. Ik heb nu al twee jaar niet meer gevlogen en ben zeker van plan het zo veel mogelijk vol te houden! Het is gewoon een kwestie van je mindset veranderen. Daarbij vind ik het veel leuker als mijn reis een uitdaging wordt. Met de fiets bijvoorbeeld, of een meerdaagse hike.

  5. Ik heb 3 maal gevlogen in mijn leven. Dit om onze dochter en man te bezoeken. De auto 30 jaar terug de deur uit gedaan. Huren of treinen bij grotere afstanden. Veelal naar de wadden op vakantie. Op de fiets. Heerlijk om op deze manier te reizen. Kan het iedereen aanraden

    1. Ja , ik wil niet meer pret-vliegen. Nou vloog ik al niet veel of vaak (ca 1x per 4 jaar) dus echt een opgave is deze beslissing niet. Maar door het te benoemen in je netwerk, zet je hopelijk wel mensen aan het denken. Wij gaan in Europa op vakantie met auto/camper. Genoeg te zien!

  6. Mijn kind en kleinkinderen wonen in Zweden. Ongeveer 2 jaar geleden opende de KLM een directe vlucht naar hun plattelandsstad. E wij waren daar heel blij mee. Begin dit jaar besloot ik van die verbinding geen gebruik meer te maken en heb een treinretour gekocht. Duurt veel langer maar voelt stukken beter. En toen kwam dat virus en ging het niet door. Mijn besluit om niet meer te gaan vliegen is door de ervaring met het vliegtuigloze tijdperk alleen maar versterkt. De enige uitzondering die ik wil maken is wanneer er in het Zweedse iets gebeurt waardoor ik er spoor!slags heen moet.

  7. Wij gaan al jaren met kinderen (op de fiets) in de buurt op vakantie (Nederland, Duitsland, Denemarken). En zijn nog lang niet uit ontdekt. Europa is zo mooi en wil je verder dan kunnen de fietsen mee in de trein. Je ziet en geniet zoveel meer op de fiets.

Reacties zijn gesloten.