De (on)populariteit van fatbikes en hoe duurzaam zijn ze eigenlijk?

Een beest van elektrische fiets; de fatbike. In de grote steden lijkt iedereen er wel een mening over te hebben. Eigenaren zijn er helemaal weg van, maar er is ook flink wat weerstand tegen de fatbike. Wat maakt deze robuuste e-bike met dikke banden zo geliefd en gehaat tegelijk – en hoe blij is het milieu ermee?

Waar komen al die fatbikes ineens vandaan?

De e-fatbike heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. Zo’n elektrische fatbike in het zwart ziet er niet alleen stoer uit, hij rijdt comfortabel en met de trapondersteuning haal je ook nog eens makkelijk 25 kilometer per uur. Hiermee beweeg je je dus smooth door de binnenstad of leg je makkelijk langere afstanden af. De uitkomst (of het probleem – het is maar hoe je het bekijkt) is het hendeltje op deze e-bike. Wanneer je deze omgooit, hoef je niet meer te trappen en verander je de fatbike in no-time in een ‘fastbike’. Ideaal voor mensen die het liefst met zo min mogelijk inspanning de bestemming bereiken.

Fatbikes vooral populair onder jongeren

Berijders van een snortfiets moeten minimaal 16 jaar oud zijn en vanaf begin vorig jaar geldt ook hiervoor een helmplicht. Voor fatbikes geldt een leeftijd van minimaal 12 jaar en heb je ook nog eens geen helm nodig. Je kunt je voorstellen dat dit voor jongeren enorm aantrekkelijk is. Daarbij ziet de fatbike er veel ‘cooler’ uit in vergelijking met de traditionele e-bike en is het een goedkoper alternatief voor scooters en snorfietsen. Maar dit is niet het enige. De fatbike is makkelijk op te voeren. Hiervoor hoef je niet eens een monteur te zijn; een simpele zoekopdracht op YouTube laat je zijn hoe je van een fatbike in een handomdraai een ‘fastbike’ maakt.

Fatbike zeker niet voor iedereen een ‘fanbike’

In principe zijn fatbikes ontworpen als een veilige fiets. De brede banden geven het vervoersmiddel goede grip op verschillende soorten ondergronden. Het probleem is dat er vaak te hard en onvoorzichtig op wordt gereden. Daardoor leidt deze wilde trend op wielen, vooral in de binnensteden, niet alleen tot veel irritatie bij andere weggebruikers, het is ook nog eens erg gevaarlijk. Het probleem zit hem in het feit dat gebruikers er vaak (illegaal) te hard op willen fietsen. Vooral jongeren onder de 16 jaar overzien in het verkeer lang niet altijd de risicovolle situaties die daarbij komen kijken.

Gelukkig komen er steeds meer maatregelen die de veiligheid ten goed zouden moeten komen. Denk aan meer informatie over wat betrouwbare fatbikes zijn, het stimuleren van een fietshelm en strengere controles. Zo is begin deze maand door de politie de eerste rollerbank geïnstalleerd om opgevoerde fatbikes op te kunnen sporen.

Een fatbike is stil en stoot geen CO2 uit tijdens het rijden

De fatbike, maar vooral de e-bike in het algemeen, heeft ons ook veel goeds gebracht. Want is een fatbike duurzaam? Daar kunnen we kort over zijn; ja. Helemaal wanneer de fatbike gekozen wordt als alternatief voor de scooter of auto op brandstof. Door te kiezen voor elektrisch vervoer, beperk je de uitstoot van broeikassen aanzienlijk. Daarnaast zijn ze veel stiller. Dit is fijn voor je eigen fietsavonturen én voor je omgeving. Ook kun je met een gerust hart rondfietsen in een natuurlijke omgeving waar rust en stilte belangrijk zijn.

Lange levensduur

Het robuuste ontwerp onderscheidt de fatbike van een elektrische fiets. Hierdoor gaat die lang mee, zelfs in ruige omgevingen. En hoe langer een vervoermiddel meegaat, des te duurzamer deze is. Tenslotte maken elektrische fatbikes doorgaans gebruik van geavanceerde batterijsystemen en efficiënte elektromotoren. Dit zorgt ervoor dat ze energiezuinig zijn en langere afstanden kunnen afleggen op één acculading. Kies bij voorkeur voor een fatbike die de mogelijkheid heeft om de accu op te laden met behulp van regeneratief remmen. Tijdens het remmen wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie die de accu weer kan opladen, slim en nog duurzamer!

Over de schrijver