Iedere bezitter van een telefoon kent de frustratie. Nét wanneer je de oplader bent vergeten schiet de sensor op je telefoonscherm in het rood: de batterij is bijna leeg. Zo loop je iedere dag rond met zorgen om de accu van je telefoon. Red je het nog de komende uren? Zijn er in het café waar je wilt zitten wel stopcontacten? Heeft iemand toevallig een iPhone-snoertje bij de hand?
Het zou een stuk fijner zijn als de accu van je telefoon een langer meegaat. Wat dat betreft is het goed nieuws dat wetenschappers over de hele wereld naarstig op zoek zijn naar de ‘superaccu’. In potentie is het mogelijk om batterijen te maken die veel langer meegaan dan accu’s die we nu gewend zijn. Bij batterijen denk je niet gelijk aan duurzaamheid. Toch zouden geavanceerde batterijen de wereld een stuk duurzamer kunnen maken. Waarom is dat zo? Tijd om eens drie redenen op een rij te zetten waarom we met hoge verwachtingen mogen uitkijken naar de superaccu.
1. Elektriciteit wordt veel aantrekkelijker
Niet alleen de batterijen van telefoons kunnen worden vervangen door een superaccu. Denk bijvoorbeeld ook eens aan elektrische auto’s. Eén van de redenen waarom mensen niet overstappen op elektrisch rijden is het opladen – de auto moet iedere nacht aan de laadpaal, en dan nog is er een maximum aantal kilometers die je met een volle accu kunt afleggen. Een superaccu kan dit probleem grotendeels verhelpen. Zo zou je met een innovatieve lithiumbatterij met ijzer, ontwikkeld aan de Amerikaanse Northwestern University, in potentie acht keer zover kunnen rijden op een volle accu. Zo wordt elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker.
2. Zonne- en windenergie is makkelijker op te slaan
Leuk en aardig, die groene stroom. Maar waar laat je het allemaal? Een veelgehoord kritiekpunt op zonne- en windenergie is de beperkte mogelijkheid tot energieopslag. Als je groene stroom niet ergens in grote hoeveelheden op kunt slaan, blijf je op momenten zonder zon en wind afhankelijk van andere energiebronnen. Er worden al allerlei experimenten gedaan om manieren te vinden waarop een overschot van zonne- en windenergie kan worden opgeslagen voor later. Bijvoorbeeld het omzetten in ammoniak in oude gascentrales. Maar ook de superaccu zou hier een belangrijke rol kunnen spelen.
3. Vliegen op stroom
Nu nog verre toekomstmuziek, maar met de komst van superaccu’s al een stuk dichterbij aan de horizon: het elektrische vliegtuig. Vorig jaar presenteerde de Amerikaanse start-up Wright Electric al een elektrisch passagierstoestel, bedoeld voor vluchten van maximaal 500 kilometer – en dat volledig elektrisch. Vliegen gebeurt nu nog volledig op basis van zware fossiele brandstoffen als kerosine. Accu’s zouden met de huidige technologie te zwaar zijn om lange, intercontinentale vluchten mogelijk te maken. De superaccu, daarentegen, levert mogelijkerwijs veel meer energie per kilo. Ook langere vluchten worden daarmee mogelijk. Wright Electric heeft als doel om binnen twintig jaar alle vluchten op korte afstand op elektriciteit te laten vliegen. Met de superaccu is dat ook voor langeafstandsvluchten mogelijk.
Nog even wachten
Laat maar komen dus, die superaccu. In een recent artikel in de Volkskrant wordt de stand van zaken uiteengezet. Daarin wordt de lithium-zwavelaccu gepresenteerd: een batterij die geen koolstof bevat (zoals veel huidige batterijen), maar zwavel. De energie in batterijen is opgeslagen in lithiumionen. Voor één lithiumion zijn zes koolstofatomen nodig, terwijl aan één enkel zwavelatoom maar liefst acht lithiumionen kunnen worden gekoppeld. Het resultaat is meer lithium per kilogram, en dus meer energie.
Net als bij veel andere potentiële superbatterijen zitten er nog wel wat haken en ogen aan de lithium-zwavelaccu. Accu’s zijn behoorlijk ingewikkeld – als je één onderdeel aanpast, moet het hele ontwerp op de schop. Daarom duurt het voor bijvoorbeeld de lithium-zwavelaccu nog zo’n vijf tot tien jaar voor hij grootschalig kan worden geproduceerd, zo schat hoogleraar Petra de Jongh in de Volkskrant. We moeten er dus nog even op wachten. Maar dat de superaccu eraan komt, lijkt een zekerheid. Nu maar hopen dat die wetenschappers hem ook gelijk in je nieuwe telefoon willen installeren.
1 gedachte over “Drie redenen waarom de superaccu goed nieuws is voor het milieu”
en hoe zit het met de duurzaamheid van de batterij zelf? Kunnen de materialen weer hergebruikt worden als de batterij aan het einde van zijn levensduur is?
Reacties zijn gesloten.