Je huis met douche- en badwater verwarmen, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is mogelijk. Auke de Vries en Sander Wapperom vonden een manier om warmte uit het huishoudelijk riool terug te winnen en het op te slaan voor hergebruik. Zo gaat de warmte niet verloren. Een geweldige innovatie met een positieve impact op de energietransitie. Met dit idee wonnen ze de ASN Bank Wereldprijs ter waarde van 25.000 euro.
De HeatCycle werkt als volgt. Voordat het afvalwater naar het riool stroomt, koelt de HeatCycle het af naar 2°C en wint hiermee de warmte terug met behulp van een warmtepomp. De warmtepomp verhoogt de temperatuur van (koud) water tot 60°C, zodat het direct gebruikt kan worden voor je tapwater en/of verwarming. Een buffervat zorgt ervoor dat er altijd warmte beschikbaar is, ook als je niet onder de douche staat, of de wasmachine laat draaien.
In een sociale huurwoning in The Green Village in Delft wordt het systeem dagelijks gebruikt. Hiermee besparen de bewoners veel aardgas, zonder anders te gaan leven. Als dit systeem wordt ingevoerd in alle geschikte woningen in Nederland, dan zouden we 6.7 Mton minder CO2 uitstoten. Dat kun je vergelijkbaar met het sluiten van 2 kolencentrales of het opheffen van de totale uitstoot van de provincie Utrecht. De HeatCycle is ook toepasbaar in bijna elke woning en er is geen ingrijpende verbouwing nodig om het systeem te installeren.
Het bedrijf DeWarmte van Sander en Auke was niet het enige dat in de prijzen viel. Voor de ASN Bank Wereldprijs, een jaarlijkse competitie voor duurzame startups, schreven 130 ondernemers zich deze zomer in. In de finale waren er nog zes ideeën over. Daarvan wonnen ook Kumasi Drinks, Forest Wool en FALAFVAL een geldbedrag.
Kumasi Drinks maakt eerlijke sappen en soda’s van het vruchtvlees van de cacaovrucht. Door een product te maken van het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de cacaovrucht zorgen Lars Gierveld, Linda Klunder en Rogier Power ervoor de cacaoboeren meer verdienen aan het verbouwen van cacao én dat de Nederlandse consument kan genieten van een (h)eerlijk drankje. Ze wonnen de tweede prijs (15.000 euro).
Forest Wool – maakt textiel van dennennaalden. Materiaalontwerper Tamara Orjola extraheert vezels uit dennennaalden – afvalmateriaal afkomstig uit de houtindustrie – en gebruikt dit voor textielproductie. Omdat er geen landbouwgrond en water nodig zijn voor de productie van haar Forest Wool is het een duurzaam alternatief voor katoen. Ze won de derde prijs (10.000 euro).
FALAFVAL – maakt falafel van groente-reststromen, opgekocht bij de lokale producent voor een eerlijke prijs. Ayuk Bakia en Scifo Minnaard laten zien -en proeven- dat veel voedselafval écht geen afval is. Met minimum waste, maximum taste strijden ze voor een duurzamere voedselketen. Ze wonnen de publieksprijs (5.000 euro).
Sinds 2008 is de ASN Bank Wereldprijs dé competitie voor duurzame startups in Nederland. Deelnemers maken kans op een traject met coaching, training en publiciteit. De twaalf voorgaande edities betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals Yoni en Seepje. De ASN Bank Wereldprijs wordt georganiseerd met als doel startende ondernemers te ondersteunen en samen met hen de samenleving te verduurzamen. Voor meer informatie zie www.asnbank.nl/wereldprijs
Foto inzet door Taryn Elliott
Asceline Groot is partner bij hetkanWEL, onderzoeker, specialist op het gebied van duurzame trends en ontwikkelingen en co-auteur van het boek 'hetkanWEL. Voor een groener, eerlijker en leuker leven'. Daarnaast heeft ze een PhD aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed onderzoek hoe social enterprises hun ideeën ontwikkelen.