Black Friday: 5 tips om zo weinig mogelijk te kopen

Mensen zijn gevoelig voor kortingsacties en aanbiedingen. En in Nederland al helemaal: wij lijken er aan verslaafd zo kopte het AD al eens. Dus nu Black Friday is gearriveerd en het prijzencircus ons links en rechts om de oren slaat met kortingen, aanbiedingen en stuntprijzen, is het moeilijk om het kopen te weerstaan. We geven je daarom een paar tips om minder te kopen.

Black Friday: 5 tips om minder te kopen

  1. Blijf in bed met een deken over je hoofd en houd je telefoon en computer uit. Wat?! Ja. Nee. Het is niet helemaal een serieus advies, maar het geeft wel aan hoe moeilijk het is om alle reclames te vermijden. Het ouderwetse advies om gewoon niet in de buurt van winkels te komen, telt allang niet meer als je hele tijdlijn, dan wel inbox, gevuld is met aanbiedingen en kortingen. Zie dan nog maar eens je rug recht te houden. Niet in de verleiding komen is verreweg de beste strategie om niet te kopen, want marketing en reclame is gebaseerd op de menselijke psyche en kruipt diep ons brein in (oftewel: als je zwicht is dat niet helemaal jouw schuld, want alles is in het werk gezet door een team van professionals om je te laten zwichten, zeker op Black Friday).
  2. Meld je af voor Nieuwsbrieven en zet je adblocker aan. Als vervolg hierop: zorg ervoor dat je een adblocker aan hebt staan op je computer. Laatst werkte ik op een andere computer zónder adblocker en ik schrok me helemaal een hoedje van alle reclames die op al die websites stonden die ik bezoek. Meld je ook af voor nieuwsbrieven van winkels waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn (je weet hoe dat gaat: je hebt er één keer wat gekocht, niet opgelet en hop: je krijgt ineens hun wekelijkse nieuwsbrief met aanbiedingen. We’ve all been there!) Afmelden kan vaak heel makkelijk onderaan de NB. Zo mis je in ieder geval al een deel van de reclames voor Black Friday.
  3. Wees je ervan bewust dat aanbiedingen niet altijd aanbiedingen zijn. Dat klinkt super cryptisch, maar het is eigenlijk heel simpel. Drie voor de prijs van twee klinkt als een deal die je niet wilt missen, maar stel: je hebt één paar sokken nodig en nu koop je er drie want ja, aanbieding. Dan heb je per saldo dus twee keer zoveel uitgegeven als je van plan was en je sleept twee paar extra sokken mee naar huis die je eigenlijk niet nodig had. Datzelfde geldt natuurlijk voor alle andere (grotere) producten. Voordat je het weet snap je niet meer waar je geld blijft en slibt je huis langzaam dicht aan overconsumptie (slecht voor het milieu). De ‘van… voor…’ bordjes kloppen trouwens ook niet altijd, dus doe vooraf altijd even een check wat de échte prijs is (bijvoorbeeld op vergelijkingssites). Voordat je het weet sta je te juichen bij een korting, die eigenlijk een euro duurder uitvalt dan normaal.
  4. Weet wat je nodig hebt en houd het daarbij. Toegegeven: we hebben allemaal wel eens wat nodig en dan is een dag als vandaag een uitstekende dag om je slag te slaan natuurlijk (we hebben niks tegen kortingen, laat dat duidelijk zijn). Maar: ga dan heel doelgericht te werk: ik heb een nieuwe pan/kussen/lamp nodig en die ga ik nu kopen. Liefst bij een duurzaam merk natuurlijk, want dat voelt toch even net wat lekkerder. En hoewel heel veel duurzame merken niet aan Black Friday doen, zien we toch heel wat kortingsacties voorbijkomen van duurzame merken. Hoe dan ook: koop alleen dát wat je nodig hebt en niet al die andere leuke dingen die in de aanbieding zijn, maar waar je een uur geleden nog niet eens van wist dat ze bestonden (laat staan dat je niet zonder kan).
  5. Bouw een bedenktijd in, ook op Black Friday. Onze impulsen zijn sterk, dus de verleiding in de (online) winkelstraat weerstaan is lastig. Wat helpt, is bedenktijd inbouwen, want meestal ben je morgen alweer vergeten wat je vandaag per se moest hebben. Als je iets echt, echt, echt leuk vindt en graag wil hebben, dan is het er morgen of volgende week vaak ook nog wel (tenzij het natuurlijk om een uniek tweedehands item gaat). En het verschil in prijs valt meestal wel mee. Bedrijven en merken spelen in op onze FOMO (fear of missing out): als ik het vandaag niet koop, is het daarna reteduur, dus deze kans wil ik niet missen! Op = op. Nog maar 1 exemplaar in de shop! Of een aftelklok naar het moment waarop je kansen voor altijd verkeken zijn. Wees je hiervan bewust en trap er niet in. En als je geen zin hebt om met dit mooie weer onder de deken in bed te kruipen: ga lekker de natuur in voor een lange wandeling! Daar knap je vaak veel meer van op dan van winkelen en daar houd je bovendien geen FOMO aan over.

Wat zijn jouw tips om de aanbiedingen van Black Friday het hoofd te bieden?

Lees ook: 10 simpele manieren om je fysiek en mentaal fitter te voelen. En: deze 15 spullen kun je vandaag nog opruimen en wegdoen.

Over de schrijver

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *