Hoe komt het toch dat al die voedingsmiddelen in plastic zitten? En waarom is het zo lastig voor een producent om te kiezen voor gerecycled plastic of een ander verpakkingsmateriaal? Waarom gaan bedrijven niet met hun tijd mee en gebruiken ze helemaal geen plastic meer? En waarom voelen wij ons verantwoordelijk voor al dat plastic afval en zijn we bereid om meer te betalen voor zero-waste producten? De grote plastic enquête, die ruim 650 mensen invulden over hun plasticgebruik thuis, gaf interessante inzichten. We vertellen je er graag meer over en maakten een mooi overzicht om plastic te verminderen.
De deelnemers aan onze enquête waren grotendeels vrouwen (88%) in de leeftijd van 25 tot 64 jaar (75%), waarvan 60% in een grote of kleine stad woont. Duurzaamheid is heel belangrijk voor ze. Op een schaal van 1 op 10 geven ze het gemiddeld een 8,4. Niet verassend natuurlijk dat onze lezers zo hoog scoren, maar het zegt wel wat over de rest van de uitkomsten van het onderzoek. Om een tipje van de sluier op te lichten; de deelnemers willen heel graag plastic verminderen, maar vinden het ontzettend ingewikkeld om het ook echt te doen. En zijn bereid om meer te betalen voor plasticvrij alternatieven.
Als je denkt dat iedere lezer van hetkanWeL zero waste leeft, dan moeten we je teleurstellen. Slechts 3,5% van de deelnemers aan het onderzoek produceert helemaal geen afval, maar bijna iedereen vermijdt wel single use plastics, ofwel wegwerpplastic. Ook scheiden ze wel bijna allemaal hun afval (81%) en de helft ziet dit zelfs als een sport (50%).
Ondanks de beste bedoelingen, bestaat het grootste deel van het afval thuis uit plastic, zo’n 52%. Daarna volgt GFT, restafval en papier. Het meeste plastic afval komt van voedingsmiddelen (74%). Daarna van cosmetica. Dat er ook plastic in kleding zit, daar staan de meeste mensen niet echt bij stil.
De meeste deelnemers (80%) maken zich vooral zorgen over de effecten van al dat plastic op het milieu. Dat het ook invloed heeft op hun gezondheid, bijvoorbeeld door microplastics in tandpasta, is minder bekend. Net als de effecten van plastic afval op dieren.
Maar wie is dan verantwoordelijk voor al dat plastic? Het antwoord van 86% van de deelnemers is iedereen; consument, producent en overheid. Dat is best opvallend, want hebben wij als consumenten net zo veel invloed als de overheid, om bedrijven te prikkelen het gebruik van plastic te verminderen?
Tenslotte; we leven in een gemaksmaatschappij. Bedrijven verleiden ons constant met slimme marketingtrucs om steeds maar spullen te kopen en te kiezen voor de gemakkelijkste optie. Denk aan voorgesneden groenten in plastic, twee voor de prijs van één shampoo in een plastic fles, of wegwerp wattenschijfjes in plastic verpakking. En die zijn vaak nog goedkoper dan duurzame alternatieven. Van de deelnemers aan de enquete is 56% bereid om meer te betalen voor zero waste producten, 34% wil dat misschien.
Hoewel de meeste deelnemers aan de enquete dus vinden dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor het plastic probleem (consument, overheid en het bedrijfsleven), zitten ze toch met een aantal kritische vragen voor de producenten van al dat plastic. Als ze aan producenten iets mogen vragen, komen de volgende onderwerpen aan bod:
En ook aan de overheid worden er vragen gesteld:
Interessante vragen waar wij, ook na deze maand, antwoorden op gaan zoeken.
Wil je tips om het gebruik van plastic drastisch te verminderen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang een pdf met 50 tips om plastic te verminderen direct in je inbox. Ontvang je onze nieuwsbrief elke week al, dan ontvang je in de nieuwsbrief een link om de pdf te downloaden.
Asceline Groot is partner bij hetkanWEL, onderzoeker, specialist op het gebied van duurzame trends en ontwikkelingen en co-auteur van het boek 'hetkanWEL. Voor een groener, eerlijker en leuker leven'. Daarnaast heeft ze een PhD aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed onderzoek hoe social enterprises hun ideeën ontwikkelen.