Een zeilboot die plastic uit de oceaan filtert en het vervolgens verwerkt tot brandstof. De Zwitserse race-zeiler Yvan Bourgnon ontwierp samen met een groep wetenschappers, ingenieurs en technnische specialisten een 56 meter lange catamaran, die elk uur 2 ton plastic uit de zee kan filteren en het plastic gebruikt als brandstof.
Foto: The SeaCleaners
Yvan Bourgnon zeilde op 12 jarige leeftijd met zijn ouders voor het eerst rond de wereld. Een tocht die hij 30 jaar later herhaalde. De enorme toename in plastic afval die hij zag was alarmerend. Iets wat hij ook merkte tijdens de zeilraces waar hij aan deelnam. Elk jaar zag hij de plastic vervuiling in de oceaan toenemen. Soms was het zelfs zo erg dat hij een race moest stoppen, omdat zijn boot vastliep in het plastic. In 2015 gebeurde dat nog een keer en toen besloot hij in actie te komen. Bourgnon startte de non-profit organisatie SeaCleaners met als doel om de oceaan weer plasticvrij te maken.
Samen met 17 partners en 58 ingenieus, technische specialisten en onderzoekers dachten zij na over oplossingen om plastic uit het water te fileren en kwamen op een idee. Ze ontwikkelden de Manta. De Manta is een catamaran met drie drijvers waar netten tussen hangen. Deze netten hangen 1 meter in het water, zodat ze het zeeleven niet verstoren, maar waarmee ze plastic tot een grootte van10 millimeter uit het water kunnen vissen.
De boot vaart met een lage snelheid over het water en vangt het plastic op met netten. Vervolgens komt het aan bood, waar het ter plekke wordt gesorteerd door de crew en in een machine wordt versneden gesmolten. De hitte en het gas dat daarbij vrij komt, wordt gebruikt om een turbine te laten draaien, die vervolgens weer elektriciteit produceert om de boot te laten varen.
De boot kan straks 2 ton plastic per uur verwerken. Per jaar zal dat 10.000 ton zijn. Op dit moment is de boot nog volop in ontwikkeling, maar ze willen het eerste prototype in 2024 hebben varen. De boot is zeewaardig, met het idee is om vooral bij de monding van de rivieren te varen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk plastic op open zee terechtkomt. Bourgnon denkt dat het met 400 boten mogelijk is om 33% van het plastic uit de oceaan te filteren.
Naast de brandstof die het plastic oplevert, ligt het dek van de boot vol met zonnepanelen, zijn er twee windturbines en waterturbines aan boord, die zorgen voor de energie die nodig is voor de crew van de boot. En naast het bouwen van de boot is de organisatie ook bezig met bewustwording rondom plasticvervuiling, maar deelt ook kennis en zet zich in voor afvalinzameling op zee, maar ook op land.
De hele maand mei zijn we op plastic dieet. Dat doen we niet alleen, maar samen met Dille & Kamille en Zero Waste Nederland. Doe je ook mee?
Asceline Groot is partner bij hetkanWEL, onderzoeker, specialist op het gebied van duurzame trends en ontwikkelingen en co-auteur van het boek 'hetkanWEL. Voor een groener, eerlijker en leuker leven'. Daarnaast heeft ze een PhD aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed onderzoek hoe social enterprises hun ideeën ontwikkelen.