Deze zeilboot gebruikt plastic uit de oceaan als brandstof

Een zeilboot die plastic uit de oceaan filtert en het vervolgens verwerkt tot brandstof. De Zwitserse race-zeiler Yvan Bourgnon ontwierp samen met een groep wetenschappers, ingenieurs en technnische specialisten een 56 meter lange catamaran, die elk uur 2 ton plastic uit de zee kan filteren en het plastic gebruikt als brandstof.
Foto: The SeaCleaners

De boot liep vast in plastic

Yvan Bourgnon zeilde op 12 jarige leeftijd met zijn ouders voor het eerst rond de wereld. Een tocht die hij 30 jaar later herhaalde. De enorme toename in plastic afval die hij zag was alarmerend. Iets wat hij ook merkte tijdens de zeilraces waar hij aan deelnam. Elk jaar zag hij de plastic vervuiling in de oceaan toenemen. Soms was het zelfs zo erg dat hij een race moest stoppen, omdat zijn boot vastliep in het plastic. In 2015 gebeurde dat nog een keer en toen besloot hij in actie te komen. Bourgnon startte de non-profit organisatie SeaCleaners met als doel om de oceaan weer plasticvrij te maken.

SeaCleaners

Samen met 17 partners en 58 ingenieus, technische specialisten en onderzoekers dachten zij na over oplossingen om plastic uit het water te fileren en kwamen op een idee. Ze ontwikkelden de Manta. De Manta is een catamaran met drie drijvers waar netten tussen hangen. Deze netten hangen 1 meter in het water, zodat ze het zeeleven niet verstoren, maar waarmee ze plastic tot een grootte van10 millimeter uit het water kunnen vissen.
Plastic Als Brandstof De Manta

Hoe werkt het

De boot vaart met een lage snelheid over het water en vangt het plastic op met netten. Vervolgens komt het aan bood, waar het ter plekke wordt gesorteerd door de crew en in een machine wordt versneden gesmolten. De hitte en het gas dat daarbij vrij komt, wordt gebruikt om een turbine te laten draaien, die vervolgens weer elektriciteit produceert om de boot te laten varen.

2 ton plastic per uur

De boot kan straks 2 ton plastic per uur verwerken. Per jaar zal dat 10.000 ton zijn. Op dit moment is de boot nog volop in ontwikkeling, maar ze willen het eerste prototype in 2024 hebben varen. De boot is zeewaardig, met het idee is om vooral bij de monding van de rivieren te varen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk plastic op open zee terechtkomt. Bourgnon denkt dat het met 400 boten mogelijk is om 33% van het plastic uit de oceaan te filteren.

Zonnepanelen, windturbines en waterturbines

Naast de brandstof die het plastic oplevert, ligt het dek van de boot vol met zonnepanelen, zijn er twee windturbines en waterturbines aan boord, die zorgen voor de energie die nodig is voor de crew van de boot. En naast het bouwen van de boot is de organisatie ook bezig met bewustwording rondom plasticvervuiling, maar deelt ook kennis en zet zich in voor afvalinzameling op zee, maar ook op land.

De hele maand mei zijn we op plastic dieet. Dat doen we niet alleen, maar samen met Dille & Kamille en Zero Waste Nederland. Doe je ook mee?

Over de schrijver

2 gedachten over “Deze zeilboot gebruikt plastic uit de oceaan als brandstof”

  1. Wat een tof initiatief! Wel een vraagje als dat mag. Hoe gaat het met de versmelting van het plastic als brandstof? Komt daar veel uitstoot bij vrij? Als dat niet het geval is, moeten ze echt meer gemaakt worden!! #enthousiasme 🙂

    1. Hi Laura, dank je wel voor je vraag! Het verbranden van het plastic zorgt ervoor dat er een gas vrijkomt, dat gebruikt kan worden voor alle energie die op het schip nodig is. In de video wordt het heel mooi uitgelegd, dan kan je het ook zien (minuut 2). Als je nog vragen hebt, let me know. Groet, Asceline

Reacties zijn gesloten.