Gisteravond is de ASN Bank Wereldprijs uitgereikt aan drie duurzame ondernemers met een slim idee voor een betere wereld. De prijs ging naar Ptthee, die biologische kruidenthee van Nederlandse bodem maakt en tegelijkertijd de natuur hertstelt. Naar CaffeInk, die milieuvriendelijke inkt maakt van koffieprut. En naar Twenty, een bedrijf dat een shampoo-capsule ontwierp, die voor minder CO2 uitstoot zorgt en bovendien plasticvrij is. Dat zit zo.
Shampoo
Tachtig procent van de shampoo en douchegel die we gebruiken, bestaat uit water. Elke keer als we dus een nieuwe plastic fles kopen, kopen we grotendeels water. Dat is zonde, want dat zorgt niet alleen voor een berg plastic afval, maar ook voor veel CO2 uitstoot in de vorm van transport. Vier van de vijf vrachtwagens die verzorgingsproducten bezorgen, zitten namelijk vol met water. En dat water komt bij ons thuis ook gewoon uit de kraan.
Shampoo-capsule
Dat moet anders kunnen, dachten Ilse Kwaaitaal en Mirjam de Bruijn van Twenty. Ze bedachten een geconcentreerde shampoo-capsule, die je thuis in een herbruikbare fles in water kan oplossen. Op die manier heb je weer een hele nieuwe fles shampoo zonder dat je daadwerkelijk een nieuwe plastic fles hoeft te kopen. Bovendien maakt het bedrijf met deze capsules potentieel ongeveer 80% van de vervoersbewegingen in die sector overbodig Dat scheelt weer mooi aan fijnstof.
Hoe werkt het? “Doordat de capsule in contact komt met water explodeert hij, net zoals een bruisbal,” legt Ilse uit op de site van de Duurzame Jonge 100. “Een shampooblok – een stuk zeep voor je haar- is natuurlijk ook een oplossing. Maar slecht 1% van de shampoomarkt bestaat uit zeepblokken. De rest is allemaal vloeibaar. Alleen al in Nederland gebruiken we samen zo’n 90 miljoen flessen shampoo per jaar. Daar valt dus de meeste duurzame winst te maken.”
Bekijk het filmpje van onze collega’s van MaatschapWij en Bright Vibes hier:
Weten wanneer de capsules in de winkel liggen? Volg Twenty dan op Instagram. Wat vind jij van deze oplossing voor ons ‘shampoo probleem’? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.