‘Beste mensen van alle goede doelen die ik steun,
Ik waardeer uiteraard dat jullie mij op de hoogte willen houden van al jullie activiteiten, jullie speciale acties en behaalde successen. Maar dat hoeft wat mij betreft echt niet met zo’n flashy magazine. Een mailtje bij tijd en wijle is meer dan voldoende.
Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat jullie bang zijn dat mijn schaarse euro’s naar een andere organisatie gaan als mij slechts 1 x per jaar een acceptgirokaart wordt toegestuurd maar vertrouw erop dat ik jullie niet voor niets steun. En dat blijf doen, ook zonder dat jullie mij telkens zo real time spammen.
Mijn dank is groot.
Met vriendelijke groet,
Annemarie de Raadt
Grote plaag
Elke week verzamel ik minstens een kilo papier van geadresseerd drukwerk, waar ik niet om heb gevraagd. Elke instantie, waar ik aan doneer heeft een afdeling communicatie en elke afdeling komt vroeg of laat tot het lumineuze idee om een tijdschrift te gaan maken om mijn betrokkenheid met hen te vergroten.
Niet alleen goede doelen. De ASN Bank, Menzis, het Waterschap en natuurlijk ook Gall&Gall, de Bijenkorf of de juwelier waar ik een keer een horloge ter reparatie bracht: allemaal proppen ze met enige regelmaat een periodiek door mijn brievenbus. Een brievenbus waar al jaren een ‘nee-nee’-sticker op is geplakt maar geadresseerd drukwerk is zo langzamerhand een grotere plaag dan alle folders van de Blokker & co.
Tel uit je winst
De afgelopen maanden heb ik al deze periodieken verzameld, retouradressen gezocht en ook de emailadressen van de afdeling communicatie om een aardige nee-mail naar toe te sturen. Het is even een klus maar het scheelt bij ons thuis per jaar in ieder geval 50 kilo papier dat niet gerecycled hoeft te worden. Voeg daaraan toe de hoeveelheid celofaantjes (niet te recyclen hoorde ik van de week), al het inkt en de kilometers die elk tijdschrift aflegt voordat het bij ons op de mat ligt. Vermenigvuldig dat met 7 miljoen huishoudens en tel uit je winst!
Annemarie de Raadt
50 duurzame daden in 1 jaar! Lukt dat? Annemarie de Raadt van de Goede Gids gaat de uitdaging aan. Elke week schrijft ze hier welke duurzame daad ofwel goede gewoonte ze in leven gaat opnemen. Ter informatie en inspiratie.
Lees ook Duurzame daad nr 2: Kip ik heb je…of toch niet!
In de Goede Gids staan de bedrijven vermeld, die met zorg voor mens, dier en onze aarde ondernemen. Onafhankelijk geselecteerd volgens duidelijke criteria. Wil je zelf een goed leven en gun je dat anderen ook? Kies dan voor Goede bedrijven uit degoedegids.nl
4 gedachten over “Duurzame daad 3/50: Bladen in de ban”
ALS je dan in een kiosk, super of boekhandel gaat kijken, word je
ook beroerd van de hoeveelheid dikke vette tijdschriften voor auto’s,
voeding, sex, en wat niet al. Een krankzinnige verspilling
Ik ben vrijwilligster in een verzorgingstehuis en daar liggen enorme stapels
regionale kranten, waarvan driekwart meteen doorgesluisd worden naar
de oud-papierbak. Het is meer dan erg dat de overheid hier niet ingrijpt.
Het moet gewoon verboden worden, men moet gedwongen worden, kleine
dunne informatie en reclameblaadjes te maken!
Er zit natuurlijk een hele industrie achter zo’n reclame uiting. Zoals vele industrieën nuttig voor de economie want houdt veel mensen bezig maar in alle andere opzichten vooral destructief. Gelukkig worden we met z’n allen langzaam maar zeker bewuster maar dat valt niet mee in een maatschappij die op consumptie is gericht en waar status wordt ontleend aan de hoeveelheid spullen die je hebt verzameld.
Je brengt me op een idee.
De moeite die je inderdaad moet doen om van dit soort dingen af te komen staat niet in verhouding tot het gemak waarmee je het in je brievenbus krijgt… Maar: ik doe met je mee! Krijg al niet zo heel veel papieren reclame meer (want ben al een tijdje bezig met bedrijven laten weten dat hun papieren eerder het tegenovergestelde bij mij opwekken dan wat ze beogen), maar ik trek nog een laatste spurtje mee! Goed bezig! ?
Reacties zijn gesloten.