De pandemie zorgde voor een enorme toename in het online shoppen, in 2021 zagen we een groei van wel 85%. Maar na deze piek nam het weer langzaam af en lijken we weer vaker te kiezen voor het offline shoppen. Toch blijft online shoppen wel lekker makkelijk en biedt het zeker voordelen. De pakketjes die we bestellen, willen we het liefst dezelfde dag nog in huis hebben. Maar hoe duurzaam is al dat online shoppen van ons eigenlijk?
Morgen is beter dan vandaag
Op de site van Bewust Bezorgd staat te lezen dat een bestelbusje in de stad per rit maar liefst 100 pakjes aflevert. Dat is geen slechte score, maar het kan beter. Als een online winkel meer tijd krijgt om een bezorging in te plannen, gebeurt dit efficiënter. In andere woorden: het is beter voor het milieu om je pakketje morgen of overmorgen te laten afleveren in plaats van vandaag. Haastige spoed is in dit geval eigenlijk nooit goed.
Thuis zijn is handig
Thuis zijn op het tijdstip van bezorging is natuurlijk sowieso handig als je iets hebt besteld, maar het is ook beter voor het milieu. De bestelbus hoeft dan namelijk niet op een later tijdstip nog een keer langs jouw huis te rijden om het pakket alsnog te bezorgen. Neem daarom ook, indien mogelijk, altijd het pakketje van je buren aan als die niet thuis zijn. Wel zo goed voor het milieu. En voor het burencontact natuurlijk.
Een ophaalpunt kan ook
Tegenwoordig kan je een pakket ook bij een ophaalpunt laten bezorgen waar je het dan op een zelfgekozen tijdstip komt ophalen. In theorie is dit beter voor het milieu: hoe meer pakketjes naar hetzelfde adres kunnen, hoe minder ritten er nodig zijn. Minder CO2-uitstoot dus. Mits je dat pakketje dan vervolgens met de fiets of lopend gaat ophalen natuurlijk. Uit een onderzoek van Ernst & Young in opdracht van Thuiswinkel bleek in 2015 namelijk dat bezorging aan huis in de meeste gevallen milieuvriendelijker is. Dat heeft te maken met het feit dat mensen vaak een extra rit met hun auto maken om het pakket bij het ophaalpunt af te halen. In dat geval is een rit met de bestelbus naar meerdere adressen bij elkaar in de buurt efficiënter.
Lokaal shoppen
Veel onderzoeken stellen dat online shoppen milieuvriendelijker is dan langs de winkel gaan. Een dikke vette kanttekening die we hierbij kunnen plaatsen, is dat er dan vanuit gegaan wordt dat je met de auto naar de winkel gaat. Vaak wordt er dan rekening gehouden met één rit per gekocht item, wat in de praktijk natuurlijk vaak niet zo is. Bovendien ga je offline vaak naar een winkel in de buurt, terwijl afstand bij online winkelen geen belemmering is. We laten onze spullen vanuit heel Europa en soms zelfs vanuit China of de Verenigde Staten naar ons huis verschepen. De wereld ligt immers aan onze voeten.
Verpakkingen
Terwijl de plastic tassen in het real life shoppen al lang het veld hebben geruimd, gaat online shoppen nog gepaard met veel verpakkingen. Kleine dingen worden soms in grote dozen verpakt met piepschuim of plastic bubbels om het pakket op te vullen. Veel overbodig afvalmateriaal dus en dat is natuurlijk precies wat we niet willen. Gelukkig wordt er volop geëxperimenteerd met popcorn en papieren luchtkussens. Er zijn ook bedrijven die inmiddels een machine in huis hebben, die de kartonnen verpakking precies op maat om jouw bestelde product heen sealen. Voordeel daarvan is dat je al dat extra opvulplastic (of karton) niet nodig hebt en dat er meer pakketjes in één vrachtwagen kunnen, die daardoor meer kan vervoeren en dus minder vaak hoeft te rijden.
Retouren online shoppen
We moeten het ook nog even over de retouren hebben, want hoe vaak gebeurt het wel niet dat je een product in verschillende maten of kleuren bestelt, omdat je niet helemaal zeker weet welke versie het beste is. Iets dat je in een real life shop natuurlijk nooit zou doen, want daar kijk je, voel je en pas je. Ook voor die retouren gaat een busje of vrachtwagen op pad. Maar wat nog erger is: vaak worden de producten vernietigd, omdat dat goedkoper is dan het checken, schoonmaken en opnieuw verpakken. En zo lijken onze spullen niet meer dan wegwerpartikelen, die we in sommige gevallen niet eens één keer hebben gebruikt. Ter inspiratie: bekijk de Tegenlicht uitzending Op volle retouren.
De conclusie
Wat is nou beter: online shoppen of niet? Er spelen een hoop variabelen mee, dus er is niet een pasklaar antwoord te geven. Maar als je met de fiets of lopend je boodschappen doet, is bij een fysieke winkel shoppen echt vele malen milieuvriendelijker, zeker als je dan ook nog eens duurzame of lokaal geproduceerde producten koopt. Gebruik je de auto om elke dag naar de winkel te gaan? Dan kan één keer per week je boodschappen laten bezorgen (met een elektrische auto of e-bike) juist weer beter zijn. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niks te kopen, want niet shoppen is nog altijd de meest milieuvriendelijke optie.
Hoe belangrijk vind jij het om duurzaam te shoppen? En vind je het erg om meer moeite te doen of meer te betalen als het online shoppen daardoor duurzamer wordt? We horen het graag, dus laat een reactie achter.
3 gedachten over “Wat is het meest duurzaam: offline of online shoppen?”
“Vind ik het erg om meer te betalen voor duurzamere priducten?”
Niet als je ruim in je geld zit!
Er zijn heel wat mensen voor wie duurzaam in doorsnee te duur is. De optie niet kopen en daardoor duurzamer leven, is voor deze groep vaak de enige optie!
Wat een onzorgvuldig geformuleerde vraag!
Ik heb nog maar weinig nodig deze jaren. Alle winkels liggen op loopafstand. Een boek bestel ik liever via onze locale boekenwinkel; die heeft ook steun nodig. In die winkel vertelden ze me dat er een tekort is aan papier, door al dat verpakkingsmateriaal voor ‘online shoppen’.
Er is volgens mij nog een andere optie, 2e hands shoppen , natuurlijk is niet shoppen het meest duurzame , maar 2e hands is naar mijn mening duurzamer dan de andere genoemde opties
Reacties zijn gesloten.