We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar we kunnen wel een voorzichtige voorspelling doen van de trends van komend jaar. Uiteraard staat er nog veel meer te gebeuren op andere vlakken, maar wij wilden deze vijf ontwikkelingen alvast met je delen. Bijvoorbeeld omdat we er hoopvol en optimistisch van worden. Natuurlijk zijn er ook een aantal zaken waar we ons zorgen over maken. Toch richten we ons in deze blog vooral op de gave ontwikkelingen die het komende jaar ons zal brengen. Wij zijn benieuwd of deze voorspellingen uit komen. Wat denk jij?
Trend 1: Groen op bijzondere locaties
Het afgelopen jaar hebben we hier en daar al een mooie voorproefje gehad van wat er volgend jaar gaat komen. Als die plannen door gaan zullen we een hoop groen op allerlei gave locaties gaan zien. Zo zullen Rooftop Revolution en DakAkker de daken groen kleuren met de mooiste moestuinen, komt er een zelfvoorzienend ecodorp met kaswoningen en verticale tuinen in Almere, en een echte drijvende boerderij in Rotterdam. Op deze Floating Farm kunnen bezoekers de koeien zien en kennismaken met alle processen die plaatsvinden op de boerderij. Verder kunnen we ook in ons eigen huis aan de slag met groen. Zo komen er steeds meer producten op de markt waarmee het makkelijker en leuker wordt om in en om je huis groenten te verbouwen.
Trend 2: Blijven inzetten op duurzaamheid
We zien gelukkig dat steeds meer bedrijven in zetten op duurzaamheid. Het afgelopen jaar verschenen er bijvoorbeeld steeds meer eco-vriendelijke producten op de markt en zagen we het aantal daken met zonnepanelen groeien. Verder bleef de deeleconomie razend populair, evenals duurzame woningen, lokaal voedsel en eerlijke kledingmerken. Wij denken dat deze duurzame beweging in 2017 alleen maar groter zal worden. Dat betekent dat bedrijven zullen gaan zoeken naar nieuwe bronnen en creatieve manieren om verspilling zo klein mogelijk te maken. Wij verwachten dan ook dat we in 2017 meer gave projecten zoals Lena – The Fashion Library en We Drive Solar gaan zien en er nog een boel duurzame projecten, producten en diensten bij komen.
Trend 3: Meer sociale interactie en verbinding
Dit is eigenlijk vooral een wens, maar het zou ook heel goed een trend kunnen worden. Het afgelopen jaar hebben we veel mensen lijnrecht tegenover elkaar zien staan in verhitte discussies. Wij denken dat deze polarisatie wel eens voor een positieve tegenbeweging kan zorgen. Bijvoorbeeld door nieuwe initiatieven die mensen op een originele en mooie manier met elkaar verbindt. Voorbeelden van soortgelijke initiatieven die al bestaan zijn bijvoorbeeld het BankjesCollectief, The Human Library en Lola Lik. We zijn (met het oog op de vergrijzing) ook benieuwd naar de nieuwe initiatieven die er komen om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Voorbeelden van initiatieven die daar nu al iets aan doen zijn bijvoorbeeld Oma Post, Klup en Oma’s Popup. Wij hopen natuurlijk dat alle bestaande projecten blijven groeien, maar zijn ook heel benieuwd naar de nieuwe ideeën,
projecten en initiatieven die ons dichter bij elkaar brengen.
Trend 4: Een verlangen naar anonimiteit
Deze maand kwam de Albert Heijn met een persoonlijke bonuskaart waarmee je nog meer kortingen kan krijgen. Veel mensen reageerden vrolijk, maar wij hoorden ook veel negatieve geluiden. Zo zaten velen er helemaal niet op te wachten dat de supermarkt inzicht kreeg in al hun persoonlijke aankopen en daarmee waarschijnlijk beter dan henzelf wist wat hun ‘winkelritme’ was. Steeds meer mensen worden zich bewust van de informatie die instanties en bedrijven van hen hebben. Verschillende trendwatchers zien dan ook grote kansen liggen voor bedrijven, producten en services die het mogelijk maken om incognito door de (online) wereld te bewegen. Dat is zeker geen overbodige luxe. Leesvoer: De Correspondent: Je hebt wél iets te verbergen.
Trend 5: Nieuwe digitale ervaringen
Volgens technoloog Kevin Kelly zal er in 2017 een grote verschuiving plaats vinden in de digitale wereld. Zo zullen we minder op zoek gaan naar informatie en meer naar ervaringen. We gaan meer gebruik maken van Augumented Reality, Mixed Reality en Virtual Reality. We zullen bijvoorbeeld meer spellen gaan zien als Pokémon Go (AR), kunnen we over een paar jaar vergaderen met onze collega’s terwijl iedereen thuis zit (MR) en schaffen we eind 2017 misschien ons eerste VR concertkaartje aan. ABBA komt bijvoorbeeld met hun eerste virtual reality experience tour in 2018. Al deze wonderlijke technologieën zullen waarschijnlijk niet zo duurzaam zijn, maar we wilden ze toch noemen omdat ze een grote impact kunnen maken op ons dagelijks leven. Wij hopen dan ook dat er met deze nieuwe ontwikkelingen ook een duurzame oplossing komt waardoor mensen op een groene en bewuste manier kunnen genieten van deze digitale ervaringen.