Na tien jaar lobbyen, plannen en voorbereiden is het dan eindelijk zover: de bouw van de drijvende duurzame woonwijk Schoonschip in Amsterdam Noord is begonnen. Het is de bedoeling dat de eerste bewoners na de zomer hun intrek nemen in hun drijvende huis in het Johan van Hasseltkanaal. Als alles volgens plan verloopt, liggen alle 46 woningen volgende zomer op hun plek. Met 105 bewoners, 500 zonnepanelen, 30 warmtepompen en 0 gasaansluitingen is Schoonschip de meest duurzame drijvende woonwijk van Europa.
Initiatiefnemer van dit alles is Marjan de Blok. Zij ging tien jaar geleden als programmamaker langs bij de gewoonboot: een woonboot met zonnepanelen en een eigen waterzuiveringssysteem. “Ik werd daar heel blij van en wist meteen: dit wil ik ook. Duurzaam op het water wonen.” Ze kreeg het advies om een plan te maken en een groep gelijkgestemden te verzamelen. “Omdat je dan meer kans maakt bij de gemeente om voet aan de grond te krijgen.”
Lange adem
Marjan had tien jaar geleden natuurlijk geen idee waar ze aan begon. “Ik wist wel wat ik wilde, we hadden onze duurzaamheidsambities heel scherp, maar ik had niet voorzien dat we zoveel hobbels zouden moeten nemen,” vertelt Marjan. “Elke keer weer de twijfel of het door kon gaan. Dat was zenuwslopend. Je hebt echt een lange adem nodig en je moet je idee levend houden, ook in fases waarin het allemaal niet opschiet. Maar het bijzondere was: als de één het even niet meer zag zitten, nam de ander het over.”
Riante waterwoningen
En die volharding loont, zo blijkt. Want nu – tien jaar nadat het idee ontstond – is Schoonschip een feit. “De eerste bakken zijn gestort en de eerste boten worden gebouwd. Het is echt zo magisch!” vertelt Marjan. De waterwoningen hebben riante afmetingen. “Mijn bak is bijvoorbeeld 9 bij 10 meter en het bijzondere is, dat de woningen ook best hoog mogen. In de stad moet je vanaf de wal over een woonboot heen kunnen kijken, maar hier hoeft dat niet.”
De eerste tien boten
De logistiek is dan ook nog wel een dingetje. De woningen worden op verschillende plekken in Nederland door verschillende aannemers gebouwd. Vervolgens moeten ze op de bouwlocatie te water worden gelaten en naar Amsterdam Noord worden gesleept. “Bij één brug moet er zelfs een hijskraan aan te pas komen,” vertelt Marjan. De boten worden in shifts naar de locatie vervoerd. Na de zomer worden de eerste tien boten verwacht. De boot van Marjan zelf komt pas met de laatste shift aan. “Het is de bedoeling dat alle boten er voor de zomer van 2019 liggen.”
Kennis en ervaring delen
Op dit moment wordt druk gebouwd aan de steiger, die vijf contactpunten met de wal heeft. Omdat het kanaal met 100 meter erg breed is, ligt de wijk 40 meter van de kade, terwijl de overkant nog steeds op 60 meter afstand ligt. “De steiger krijgt echt een sociale functie voor de bewoners,” zegt Marjan. “Maar er is ook een collectieve kavel van waaruit we rondleidingen en voorlichting willen geven.” De kennis die de groep bewoners de afgelopen tien jaar heeft opgedaan, willen ze graag delen. “Zo hadden we laatst een hele delegatie Braziliaanse pers op bezoek. Juist vanuit het buitenland is er erg veel interesse.”
Uniek Jouliette project
Schoonschip heeft een eigen smartgrid en startte het project ‘Jouliette’, waarin het opwekken en delen van energie met behulp van blockchain technologie naar een ander niveau werd getild. Jouliette is een virtuele munt, waarmee digitaal betaald kan worden. “Als mijn buurvrouw energie gebruikt, die door mijn zonnepanelen is opgewekt, krijg ik daar automatisch Jouliettes voor. Andersom is dat natuurlijk ook het geval. Hoe minder energie ik gebruik, hoe meer Jouliettes ik heb. Met die Jouliettes kan je bijvoorbeeld ook een biertje drinken in buurtcafé De Ceuvel in ruil voor overtollige stroom.” Dit baanbrekende initiatief kent wereldwijd maar één vergelijkbaar project, in Brooklyn (NYC).
Hoge duurzame lat
Bij Schoonschip hebben ze de duurzame lat heel hoog gelegd. Waterpompen, zonneboilers, zonnepanelen, sedum daken, driedrubbele ramen, van het gas af, duurzame bouwmaterialen en isolatie. “We wilden zo duurzaam mogelijk, maar het moest ook betaalbaar blijven en je moest er niet teveel ruimte voor hoeven inwisselen. Dat is een interessante reis, maar ook ingewikkeld. Het vergt veel aandacht, energie en denkwerk. En al die kennis en ervaring delen we graag.”
Alle foto’s zijn gemaakt door Isabel Nabuurs.
5 gedachten over “Schoonschip: de eerste boten liggen er na de zomer”
Pingback: Zo bouw je je eigen ecowijk - Wyke Potjer
Pingback: Zo ziet de stad van morgen eruit
Pingback: 5x bijzonder wonen op het water - hetkanWEL
Pingback: Schoonschip wordt een duurzame drijvende woonwijk
Mooie algemene informatie. Maar, nergens enig kostenplaatje . En, hoeveel stroom wordt er opgewekt ? En, wordt die opgeslagen in batterijen ? En, is dat zoveel , dat daarmee dan ook gekookt en gekoeld kan worden en de wasmachine ervan kan draaien ? En, moet er ook “Liggeld” betaald worden ? ( Op recreatieparken is dat al snel 2000 Euro per jaar, waarvoor dan vaak maar 180 x overnacht mag worden ) Of is de “kavel ” gratis ? Is er ook een soort VvE ? Wordt er helemaal geen drinkwater geleverd door een waterleidingbedrijf ? Ja , ja “”Van het NL Gas af”” is een Haagse politieke kreet, die zonder onderbouwd concreet masterplan in de MSM werd gelanceerd . En, Shell doet toch wat het zelf als het meest winstgevend ziet voor de toekomst. En die heeft juist heel veel ervaring met drijvende werk- en woonplekken. . . boorplatformen e.d.
Reacties zijn gesloten.