Gamen. Het zou slecht zijn. Jongeren zitten de hele dag achter de computer, krijgen vierkante ogen van het staren, zitten urenlang in dezelfde houding, kwijnen sociaal weg, zijn alleen nog maar bezig met gewelddadige spelletjes en stompen langzaam af. Veel beter zou het zijn, aldus de tegenstanders, om lekker buiten te spelen of een boek te lezen.
Toch staat het slechte imago van games op de helling. Gamers, zo blijkt uit steeds meer onderzoek, ontwikkelen talloze skills die niet alleen in het virtuele, maar ook in het échte leven bruikbaar zijn.
Samenwerken, bijvoorbeeld. Games blijken de geest te prikkelen, het doorzettingsvermogen te stimuleren, de verbeelding te voeden en het zet jongeren aan tot het bedenken van creatieve oplossingen.
Een goed voorbeeld van een inspirerend spel dat op dit moment populair is, is Minecraft. Een soort digitaal Lego, waarmee je je eigen wereld kunt bouwen. Grafisch ziet het er nogal gedateerd uit en zonder je eigen creativiteit en bouwlust is er niks aan. Toch is het een succesnummer bij jong en oud: als je eenmaal begint, zit je voor je het weet urenlang te hakken en te stapelen. Het spel is inmiddels 9 miljoen keer (betaald) gedownload en toen het voor de X-Box beschikbaar kwam werden er binnen vijf dagen een miljoen exemplaren verkocht.
Of neem het spel Starcraft II. Het spel wordt al het schaken van de 21e eeuw genoemd. Wetenschappers gebruiken het om onderzoek te doen naar o.a. het geheugen, beslissingstrajecten en motorische vaardigheden. Voor het spel heb je snelle reflexen nodig, in combinatie met het kunnen oplossen van problemen.
Om er echt goed in te worden, moet je uren en uren oefenen. Spelers delen tips & trics in een speciale community en in een apart hoekje van het spel kun je je eigen tools en ontwerpen maken, als je een beetje kunt programmeren. In een veilige leeromgeving kunnen gamers in hun eigen tempo beter worden, de kunst afkijken en leren van anderen. Topspelers delen hun ervaringen gratis. Topspeler Sean Plott: “StarCraft is a space of inquiry in which to test yourself, it is all about asking `what works here?`. How cool is that?”
Bron: Omdenken.nl // Laura Koppenberg
Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.
Meer omdenkcasussen
Lidl biedt luxe voor iedereen
VMBO scholier blijkt slimmer dan de rest
Eco-eiland van PET-flessen wil wereldreis maken
Omdenken: de voordelen van gamen
- Geplaatst door St. Maarten
- 19 december 2012
- hetkanWel
Over de schrijver
St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur
1 gedachte over “Omdenken: de voordelen van gamen”
En precies dat ontbreekt bij verreweg de meeste gamers, kennis van programmeren. Zeker als het om iets anders gaat dan een spelletje.
Reacties zijn gesloten.