Duurzaamheid lijkt tegenwoordig het toverwoord voor elke branche. Willen we de planeet nog redden, dan is meer bewustwording over onze milieu-impact ook echt hard nodig. En wel op elk vlak in onze samenleving, dus ook de muziekindustrie.
Op welke manier is de muziekindustrie vervuilend?
Thuis door je playlist scrollen, is de meest milieuvriendelijke manier om van muziek te genieten. Maar een optimale muziekbeleving zit voor de meesten toch in het bezoeken van concerten en festivals. En dit is juist waar de vervuiling op zijn top is. Denk aan de CO₂-uitstoot van het logistieke gedeelte. Zoals alle feestgangers die van en naar de locatie moeten komen. Maar ook de artiesten die samen met de crew van over de hele wereld (en vanaf dichtbij) voor korte duur worden ingevlogen. Ook is voor een optreden of festival immens veel energie nodig om alle apparatuur voor licht en geluid te laten draaien. En waar wij losgaan op de harde beats, is de natuur minder blij met de geluidsoverlast en platgestampte velden. Tel daarbij op de uitstoot van concertzalen en festival area’s, van broodjes hamburgers, plastic polsbandjes tot waterflesjes en drinkbekers.
Coldplay halveert CO₂-uitstoot van concerten
De bekende rockband Coldplay schrijft geschiedenis door als eerste met een duurzaamheidsrapport naar buiten te komen. Deze gaat over hun wereldtour Music of the Spheres, die begin vorig jaar begonnen is. Deze Britse band heeft inmiddels de CO₂-uitstoot van hun concerten al weten te halveren. Dit deden ze door gebruik van zonne-energie en elektrisch vervoer. Ook maken ze gebruik van zogenoemde powerbikes en een kinetische dansvloer, waarmee bezoekers zelf energie kunnen opwekken. Maar ze zijn niet de enigen die, letterlijk en figuurlijk, toonaangevend zijn geweest voor een milieuvriendelijke beweging in de muziekwereld.
♫ They paved paradise to put up a parking lot ♫
In de jaren ´70 begon de toename van klimaatsongs. De vervuiling van onze natuur werd steeds vaker inspiratie voor het maken van songteksten. Zo schreef Joni Mitchell het nummer ‘Big Yellow Taxi’. Dit deed ze na een bezoek aan Hawaii, waar ze onder de indruk was van de prachtige natuur vervuild met parkeerplaatsen. In dezelfde tijd zong de band Beach Boys ‘Don’t Go Near the Water’. Hiermee gaven ze geluid aan de zorgen over vervuiling van de zee. Maar ook de laatste jaren is er een opvallende explosie aan klimaatmuziek. Zo waren de vernietigende bosbranden in Californië voor verschillende wereldsterren een belangrijke inspiratiebron.
Tegenwoordig worden woorden omgezet in daden, want steeds meer artiesten voelen zich niet meer comfy bij de klimaatimpact die hun wereldtours achterlaten.
Hoe de muziekindustrie langzaamaan verduurzaamt
Door toenemende ‘klimaatschaamte’ onder muzikanten zetten steeds meer artiesten en organisatoren zich in voor duurzame concerten en events. In Nederland was het de Achterhoekse rockband Normaal die dik tien jaar geleden al de intentie voor duurzame concerten aankondigde. Ook ID&T laat zien dat ‘groene’ festivals echt geen geitenwollensokken feestjes zijn. Deze organisator van grote dancefestivals is hiermee een duurzame koploper. Met onder andere 100% veganistische evenementen, harde cups en statiegeldsystemen. Bovendien zal Mysteryland dit jaar voor het eerst gedraaid worden op vaste, lokaal opgewekte groene stroom.
Coronatijd als startschot voor een schonere muziekindustrie
De Coronatijd, waarin de muziekindustrie voor een groot deel plat lag, lijkt het begin te zijn geweest voor een grote duurzaamheidsslag. Twee jaar geleden lanceerde UIMA (United Independent Music Agencies) de ‘groene ridder’. Een duurzaam manifest gericht op de hele muziekketen. Met als inzet een forse vermindering van de ecologische footprint. Ze focussen hierbij op minder vliegen, anders eten, recycling en groene energie. UIMA hoopt hiermee ook andere artiesten en agencies in deze schone beweging mee te krijgen.
Wanneer we kijken naar de artiesten zelf, was het niet Coldplay, maar de Engelse rockband Radiohead als absolute pionier. In 2008 al organiseerden ze hun eigen ‘Carbon Neutral World Tour’. Ze huurden apparatuur bij lokale bedrijven en vliegen deed de band alleen als er geen alternatief was. Ook Billie Eilish is op de duurzame tour. Zo gaf ze gratis kaartjes aan klimaatactivisten en moesten bezoekers hun eigen flesje water meenemen. Ook was een ‘Billie Eilish Eco-Village’ aanwezig bij elk optreden. Hier konden muziekliefhebbers informatie krijgen over de klimaatproblematiek en wat je hier zelf aan kunt doen.
Met deze milieubewuste beweging in de muziekindustrie lijkt het tijdperk waarin we het doodnormaal vinden ons plastic bekertje op de grond te gooien, voorgoed voorbij. Op naar recycling, schone energie, gebruik van milieuvriendelijke decoratie en compost wc’s in plaats van chemische Dixi toiletten. Veel beter voor onze planeet, en de muziek zal er in ieder geval zeker niet minder om zijn!