Hoeveel apparaten in jouw huis hebben een stekker? Bij mij zijn het er behoorlijk wat. Een wasmachine en droger, een onverslijtbare Dyson stofzuiger, een blender voor mijn smoothies, een KitchenAid die helpt met bakken, een föhn, elektrische tandenborstel, wekkerradio en natuurlijk lampen, een tv en computer. En dan vergeet ik er zeker nog een aantal. Maar wat nou als een van die apparaten kapotgaat? Wat doe je dan; vervangen of repareren? Uit onderzoek blijkt dat 77% van de mensen in de EU liever wil repareren. En met het Recht op Reparatie wordt dat gemakkelijker.
Alle lampjes branden
Vol afgrijzen keek ik naar de lampjes van mijn droger. Na vijf minuten draaien, begonnen ze als een kerstboom te knipperen. Als eerste controleerde ik het pluizenfilter en de bak waar het water in terecht komt, maar die waren schoon en leeg. Vervolgens haalde ik onderin alle onderdelen uit elkaar om schoon te maken. Daar zat behoorlijk wat troep in, dus ik had stille hoop dat ik het probleem hiermee oploste, maar helaas. 5 YouTube video’s en een hoop frustratie later, zat er niets anders op dan een monteur te bellen.
4 minuten en 175 euro later
Ik koos de dichtstbijzijnde met goede recensies en een dag of drie later stond hij voor de deur. Binnen 2 minuten lag de droger open op zijn kant en was het probleem gelokaliseerd. De pomp was kapot. 2 minuten later was de pomp vervangen en mocht ik 175 euro afrekenen. Ik moest even slikken, want voor het dubbele kan je al bijna een nieuwe kopen. Ik vroeg nog voorzichtig hoe lang hij nu nog zou mee kunnen, maar daar kon de monteur geen antwoord op geven. Nou ja, dacht ik. Je moet een beetje mazzel hebben in het leven.
Eindelijk een nieuwe pomp
Vol goede moed zette ik het apparaat aan met alle handdoeken, lakens, sokken en onderbroeken die door het huis heen over de verwarmingen en het wasrek hingen en na 10 minuten draaien, was de kerstboom weer terug. De mazzel in het leven, had ik dus even niet. De moed zakte in mijn schoenen. Ik belde de monteur en hij zou terugkomen om het op te lossen. 3 weken en 4 bezoeken duurde het, voordat de droger het weer deed. Het was de ‘nieuwe’ pomp.
Je spullen laten repareren
Had ik gewoon pech, of had de monteur me in eerste instantie een tweedehands pomp verkocht, die het niet deed? Ik zou het antwoord op die vraag waarschijnlijk nooit weten. Toch zette het me wel aan het denken, want het financiële risico dat je neemt om iets te laten repareren is best groot. Een dilemma waar veel mensen mee zitten. Als je TV bijvoorbeeld kapot is, is het vaak goedkoper om een nieuwe te kopen dan de oude te laten repareren.
Recht op Reparatie
Gelukkig heeft het Europees Parlement in maart 2021 een wet aangenomen die het recht op reparatie van apparaten mogelijk maakt. Deze wet dwingt bedrijven om het makkelijker te maken om elektronica te repareren. Op die manier gaan apparaten langer mee en dat natuurlijk veel duurzamer, maar ook goedkoper. Vooral als je het zelf kunt doen en dat is ook onderdeel van de wet. Dit gebeurt door reserveonderdelen langer beschikbaar te stellen, die ook een eigen garantie hebben én een duidelijke uitleg hoe je een apparaat kunt repareren. De wet is er alleen nog niet voor alle elektronica, maar het is een goed begin.
Toch blijft het ook een beetje knagen. Als je een apparaat zelf kunt repareren is het zeker een stuk aantrekkelijker om dat te doen, maar als je een monteur moet inschakelen, ben je hoe dan ook een hoop geld kwijt. Het kost nou eenmaal al een vermogen om iemand langs te laten komen. Is daar ook een oplossing voor?
Wat is beter: je kapotte apparaten laten repareren of vervangen? We zochten het uit. En wat doe jij als het erop aankomt? En repareer je dan zelf of laat je het doen? We zijn heel benieuwd.