Renske en Maarten reizen met een elektrische auto van Nederland naar Zuid-Afrika

In november is het zover: dan vertrekken Renske Cox en Maarten van Pel in hun elektrische auto naar Zuid-Afrika. Het plan is om via de westkust naar beneden te gaan en via de oostkust weer terug te rijden. Met hun reis willen ze laten zien dat je met een normale elektrische auto prima weg kan. Bovendien willen ze onderweg allerlei duurzame projecten bezoeken. HetkanWEL spreekt met Renske over dit grote avontuur.

Op reis met een elektrische auto

“Het is een gewone Skoda Enyaq,” vertelt Renske. “We hebben wel wat kleine dingen aangepast. Zo hebben we ‘m iets verhoogd en verstevigd en er andere banden onder gezet, maar dat zijn echt details. Het is zeker geen four-wheel-drive of een speciaal ontwikkelde auto. Met onze reis willen we juist laten zien dat je met een gewone elektrische auto prima op reis kan. We laten een eerlijk beeld zien van reizen met een elektrische auto. Het is een avontuur en er zal heus wel eens iet misgaan.”

Op reis langs laadpalen

Het eerste deel, tot Zuid-Spanje, maken ze nog gebruik van laadpalen, maar daarna stappen ze over op zonne-energie. “We nemen zonnepanelen mee, omdat we de lokale bevolking in Afrika niet willen belasten met onze behoefte aan elektriciteit. We willen echt zelfvoorzienend zijn.”

Het zaadje voor dit avontuur werd een paar jaar geleden geplant. “We zijn allebei heel reislustig en gingen één keer per jaar op reis. Drie jaar geleden vlogen we naar Afrika, huurden daar een auto met een tentje op het dak en reden zo door Namibië. Het is zo mooi daar, maar je ziet er ook heel goed wat een halve graad opwarming doet. Het gaat dan van een beetje leven naar geen leven. Dat deed iets met ons. En dus gingen we duurzamer leven en alleen nog maar op reis met de elektrische auto, vooral binnen Europa. Maar het kriebelde en we wilden wel weer eens wat verder weg.”

Elektrische auto op zonnepanelen

De plannen ontwikkelden zich verder. “We vroegen ons af of we niet met de elektrische auto naar Afrika konden rijden. En daarna of we die auto dan niet konden opladen via zonnepanelen? Dat bespreek je dan eens op een verjaardag en als mensen dan enthousiast reageren, duik je er verder in.” Inmiddels zijn ze bijna fulltime bezig met de laatste voorbereidingen.

“Voor het laden met de lichtgewicht zonnepanelen gebruiken we een innovatieve techniek. Thuis wordt de energie uit zonnepanelen omgezet naar wisselstroom, maar wij houden het op gelijkstroom. Door de stroom niet om te zetten, voorkom je energie verliest. Dat kan oplopen tot wel 20%, dat is best veel. Daarnaast heb je minder materiaal nodig. Die techniek bestaat al langer, maar wordt nog niet veel gebruikt en al helemaal niet in deze toepassing, voor het laden van een auto.”

Net als zeilen: wat doet de wind?

“In principe kunnen we hiermee na 5 uur laden 150 km per dag rijden en dan zijn we redelijk voorzichtig met onze calculatie. Het ligt ook aan het weer, dus net als met zeilen moet je daar rekening mee houden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met tegenwind of zijwind? Dat weten we niet exact. We werken daarom ook samen met een partner die alle data gaat meten en analyseren, zodat we er weer van kunnen leren.”

150 kilometer per dag klinkt niet ver: Enschede haal je er niet mee vanuit Amsterdam. “In Nederland hebben we een goede infrastructuur en kan je redelijk snel een behoorlijke afstand overbruggen. Maar in Afrika kan je gemiddeld maar 80 km per uur rijden. Bovendien ben je op reis, dan wil je niet de hele dag in de auto zitten. Toen wij in Namibië waren, reden we ook niet meer dan 150 km per dag. En we willen onderweg duurzame projecten bezoeken. Die verhalen delen we via YouTube en social media. We gaan ook echt een soort kantoortje inrichten in de auto voor onze laptop. Die auto wordt het komend jaar echt een beetje ons huis en kantoor in een.”

Duurzame projecten onderweg

Wat voor projecten dat zullen zijn, weten Renske en Maarten nog niet precies. “We houden het open. Ik voeg alle initiatieven die we vinden toe aan een lijst. We laten mensen ook graag meedenken en ideeën aandragen: op die manier worden de projecten ook diverser. Er gebeurt heel veel en van veel van die projecten zien we eigenlijk heel weinig. Wij willen mensen inspireren waardoor er weer nieuwe ideeën kunnen ontstaan. We gaan echt met een missie op reis, dat is toch wat anders dan ‘gewoon’ op vakantie. Wij vinden het heerlijk. We hebben nog nooit zoveel voorpret gehad van een reis.”

Je kan Renske en Maarten volgen YouTube, Instagram of LinkedIn.
Lees ook het verhaal van Karin-Marijke en Coen die al 18 jaar op wereldreis zijn met hun landcruiser.

Over de schrijver