Tot nu toe daagde Elon Musk in zijn eentje de hele auto-industrie uit. Met Tesla maakte hij elektrisch rijden sexy. Maar terwijl het afgelopen weekend de eerste ‚betaalbare’ Tesla van de band rolde, verschijnt een nieuwe uitdager op de markt. Het Nederlandse bedrijf Lightyear ontwikkelt een auto waarmee je elektrisch kunt rijden en nauwelijks hoeft op te laden.
Autorijden op zonne-energie is tot nu toe vooral een dure hobby van enthousiaste studenten in Delft en Eindhoven. In lage auto’s vol zonnepanelen scheuren ze door Australië bij de World Solar Challenge. Maar kun je diezelfde techniek ook op grote schaal toepassen voor consumenten? Rijden we straks allemaal op zonne-energie? Als het aan startup Lightyear ligt wel. hetkanwel onderzocht hoe ze dat voor elkaar willen krijgen.
Het bedrijf Lightyear is opgericht door vijf afgestudeerde studenten aan de Universiteit van Eindhoven. Ze werkten eerder samen in het Solar Team aan de revolutionaire zonne-auto’s Stella en Stella Lux. Beide vierzitswagens rijden op zonne-energie en je mag er de openbare weg mee op.
Met de auto maakten ze in 2015 zoveel indruk dat ze een belangrijke technologieprijs voor de neus wegsleepten van giganten als Apple, Elon Musk en Bitcoin.
Commerciële auto op zonne-energie: de Lightyear One
Destijds voelden ze zich ten opzichte van de concurrentie als ‚David tegen Goliath’, maar kennelijk heeft de overwinning veel vertrouwen gegeven. Want Lightyear ontwikkelt nu een commerciële zonneauto die in 2019 op de markt moet verschijnen. De Lightyear One is een elektrische, vierwielaangedreven auto die wordt opgeladen met zonne-energie. Hij kan tot 800 kilometer rijden op één batterijlading.
“De Lightyear One is de eerste stap in onze missie om elektrische auto’s voor iedereen ter wereld beschikbaar te maken”, verklaart Lex Hoefsloot. Op dit moment heeft slechts 3% van de wereldbevolking toegang tot een openbaar oplaadpunt binnen een afstand van 100 kilometer. Veruit de meeste mensen zijn dus afhankelijk van derden om laadpalen te plaatsen.
Een lichtjaar elektrisch rijden
Daarom heeft Lightyear een elektrische auto ontwikkeld die je kunt opladen met energie die overal ter wereld beschikbaar is: zonne-energie én stroom uit het stopcontact. Zelfs in een land als India heeft 80% van de bevolking toegang tot netstroom.
Op dit moment rijden alle auto’s bij elkaar opgeteld 9,5 biljoen kilometer per jaar op fossiele brandstoffen, oftewel één lichtjaar. Lightyear wil het gebruik van elektrische auto’s versnellen, zodat in 2030 één lichtjaar elektrisch wordt gereden. Dat vraagt om een elektrische auto waarmee iedereen op elke uithoek van onze planeet rijden kan.
Bijladen met een stekker bijna overbodig
De zonnecellen die zijn verwerkt in het dak van de Lightyear One zorgen voor genoeg energie om de batterij gedurende de dag op te laden. Bijladen met een stekker is nagenoeg onnodig. Per jaar is in Nederland genoeg zonlicht om 10.000 kilometer op zuivere zonne-energie af te leggen. In Hawaii is zelfs het dubbele mogelijk. Voor lange reizen kun je de auto opladen via een normaal stopcontact. Een speciaal oplaadpunt is overbodig.
Rijden op zonne-energie: het leek altijd pure science fiction. Waarom krijgt Lightyear wel voor elkaar, wat andere automerken niet lijkt te lukken?
“Je kunt de Lightyear One zien als een elektrische auto die van de grond af aan opnieuw ontworpen is. Op die manier is het mogelijk het beste van zonne-auto’s en elektrische auto’s te combineren”, legt Lex Hoefsloot uit. “We zetten een grote stap vooruit in elektrische mobiliteit, omdat we een geweldig uiterlijk kunnen combineren met extreme efficiency.”
Fors prijskaartje voor de eerste eigenaren
Je kunt nu reserveren om als eerste in een Lightyear One te kunnen rijden. Maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan: €19.000,- Het geld dat binnenkomt via reserveringen wordt onder andere besteed aan de verdere ontwikkeling van de Lightyear One.
Wanneer de auto er is, naar verwachting in 2019, komt daar nog eens €100.000,- bij. Voorlopig wint Elon Musk dus nog wel de wedstrijd om de best betaalbare elektrische auto met zijn Tesla Model 3.
Maar als Lightyear de One over enkele jaren in massaproductie kan brengen, wordt die ook snel goedkoper worden. Die wetmatigheid zien we bij praktisch elke technologie. Het lijkt er dus serieus op dat overal rijden op zonne-energie geen lichtjaren meer bij ons vandaan is.
7 gedachten over “Nederlandse starter daagt Tesla uit: elektrisch rijden zonder op te laden”
Neem even via de website contact met ons op voor de mogelijkheden 🙂
Zijn van dit bedrijf ook aandelen te koop?
Denken ze er wel aan, als deze auto overal ter wereld moet kunnen rijden, dat-ie dan hoog op de wielen moet staan en 4-wheel-drive moet hebben?
Dirk hij gaat 119.000 euro kosten de tesla kost 33 duizend euro!!
Goed bezig! Wanneer is de fiets aan de beurt?
Goede opmerking Dirk 🙂 Dus moeten we op het dak parkeren en/of zonnepanelen op het dak en gevelbekleding van zonnepanelen. Zo wordt een parkeergarage ook mooi herkenbaar 🙂
Spannende ontwikkeling, zeker als het echt betaalbaar wordt, d.w.z. goedkoper dan die nieuwe zg. betaalbare Tesla die nog steeds fors aan de prijs is. Laten we ook vast nadenken over speciale parkeerplaatsen voor deze auto’s, want je wil hem natuurlijk niet in een parkeergarage stallen waar hij niet oplaadt.
Reacties zijn gesloten.