Rijden we binnenkort allemaal op zonne-energie?

Toen Tesla begon met het ontwikkelen van een elektrische auto waren er behoorlijk wat mensen sceptisch. En nog steeds hoor ik sommigen hardop twijfelen of ze met een elektrische auto niet langs de kant van de weg komen te staan. Toch is het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland binnen een jaar verdubbeld en de ontwikkelingen gaan door. Volgend jaar komt de Lightyear One op de markt. Deze Nederlandse auto laadt op via zonnepanelen op het dak terwijl je rijdt. Ook in het druilerige Nederland. En terwijl de One nog op de markt moet komen, werd eerder deze maand vol vertrouwen een tweede, veel goedkoper model gepresenteerd.

Lightyear One

We steken het niet onder stoelen of banken: de Lightyear One is een prijzige auto. 149.000 euro maar liefst. Dat is -zacht gezegd- niet voor iedereen weggelegd. Toch zijn er al 120 van vooruit besteld. En het Nederlandse bedrijf kondigde eerder deze maand aan, dat ze in 2023 met een nieuw model komen, dat nog maar een derde van deze prijs zal kosten. Om en nabij de 50.000 euro dus. Van dit model moeten jaarlijks zo’n 100.000 verkocht worden.

Goedkoper model

Vooral met dit goedkopere model hoopt de Lightyear de markt van de elektrische auto te kunnen bestormen. “Wij komen ook met een elektrische auto, maar voegen daar eigenlijk nog iets aan toe,” zegt Tessie Hartjes van Lightyear One tegen Scientias. “Je kunt ‘m namelijk opladen zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Je zet ‘m gewoon buiten in de zon.” En voor al die sceptici, die denken dat dit in Nederland nauwelijks effect heeft: “Zelfs als je nooit in de zon zou komen met de auto, zal de gemiddelde Nederlander de auto onderweg niet op hoeven te laden. De auto is namelijk superefficiënt en als je ‘m thuis een nachtje aan het stopcontact hangt, kun je er de volgende dat tussen de 300 en 400 kilometer mee rijden.”

De markt voor zonneauto’s

Maar deze zonneauto is juist ook interessant voor de landen waar wél veel zon is, maar niet heel veel laadpalen. “Hier in Nederland zie je al veel elektrische auto’s en laadpalen, maar in landen zoals Italië nog helemaal niet.” Daar hoeven consumenten dus niet te wachten op laadpalen en stations, maar kunnen ze elektrisch rijden met behulp van de zon. Ook Californië is een interessante markt voor deze Nederlandse auto, zegt commercieel directeur Johan Vos tegen het Belgische De Tijd. “Daar is veel zon, dus veel energie, en elektrisch rijden is er populair. De Lightyear One is er erg enthousiast onthaald.”

De Lightyear One, we schreven er al eerder over, is opgericht door Lex Hoefsloot en Qurein Biewenga. Tijdens hun studie aan de TU Eindhoven hebben ze drie keer meegedaan aan de Bridgestone World Solar Challenge. Daar deden ze veel ervaring en kennis op, die ze graag wilden gebruiken voor het ontwikkelen van een volwaardige personenauto op zonne-energie voor de openbare weg.

Wat denk jij: stapt Nederland over een paar jaar over op de elektrische auto op zonne-energie? Laat het ons weten en praat mee door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

6 gedachten over “Rijden we binnenkort allemaal op zonne-energie?”

  1. Momenteel betreft het vooral lease auto’s en dat stagneert omdat de bijtelling verhoogd is. 1. De echte doorbraak komt pas als elektrisch rijden in een nieuwe auto in aanschaf en operationeel voordeliger en even praktisch wordt als een fossiele auto. 2. Goedkoop met eigen stroom opladen zal veel helpen. Gemeentes dienen het daartoe mogelijk te maken dat mensen die in een rijtjeshuis wonen toch een parkeerplaats voor hun deur kunnen reserveren. Of inductief opladen op parkeerplaatsen (iedere strook een stekkerloos oplaadpunt) met goedkope groene stroom, die deels middels overkappingen van zonnepanelen opgewekt wordt. De prijs zit dan in het parkeertarief. 3. Met subsidies zorgen dat de occasionmarkt van e auto’s binnen de grenzen blijft. 4. Collectief gebruik stimuleren. De overheid heeft echter tegengestelde belangen. De accijnzen op benzine en diesel zijn zeer profijtelijk voor de overheid. En niet te vergeten de macht van de petrochemische industrie.

  2. Het grootste probleem lijkt me dat de auto meestal gebruikt wordt wanneer de zon schijnt en stil staat als de zon onder is.
    Een mogelijkheid om de accu’s van buitenaf op te laten lijkt me daarom wel een belangrijke feature.

  3. Ik heb in 2018 al een SION gereserveerd. Licht al compleet op de plank. Ontworpen Door 2 Duitse jonge ingenieurs. Gaan voor 100% schoon, betaalbaar en efficiënt. Geen staal dus geen vieze verf spuiten. Standaard trekhaak. Enz. Geen opties. Een prijs. €25.500 Mogelijk dit jaar nog in productie in de voormalige Zweedse Saab fabrieken. Een .eerlijk concept , niet voor graai investeerders. Daarom crowdfunding en blijven eigen baas over de diverse patenten. Kijk eens op sonomotors.com voor deze unieke zonne auto. Hoeft niet perse aan een laadpaal. Wordt beloond met €4000,- Nederlandse subsidie

  4. Ik heb in 2018 al een SION gereserveerd. Licht al compleet op de plank. Ontworpen Door 2 Duitse jonge ingenieurs. Gaan voor 100% schoon, betaalbaar en efficiënt. Geen staal dus geen vieze verf spuiten. Standaard trekhaak. Enz. Geen opties. Een prijs. €25.500 Mogelijk dit jaar nog in productie in de voormalige Zweedse Saab fabrieken. Een .eerlijk concept , niet voor graai investeerders. Daarom crowdfunding en blijven eigen baas over de diverse patenten. Kijk eens op sonomotors.com voor deze unieke zonne auto.

  5. Het ‘paar jaar’ is onzekerder dan ‘of we op zonne energie gaan rijden.’Dat staat wel ongeveer vast, De vraag is wanneer het kantelpunt er is. Eerst dat de meerderheid electrisch rijd, want goedkoper vooral. Dat is bij Nederlanders een grotere drive dan schoon. En dat op termijn alle stroom van zon (en wind en waterkracht) komt dat staat wel vast. Zodra de echte kosten plus milieu-schoonmaak kosten in de prijs worden opgenomen, kan niemand zich meer een bezineauto veroorloven. Alleen als je heeel rijk bent. En dom.

Reacties zijn gesloten.