Vorig jaar was ik voor het eerst aanwezig op Prinsjesdag, toen nog als gast, in afwachting van het echte werk. Maar dit jaar zat ik in de Ridderzaal als Tweede Kamerlid. Een stralende dag, waarbij ik ook een mooi resultaat van mijn kamer-vragen terugzag: een aantrekkelijke leasefiets-regeling.
Al bij één van de eerste debatten die ik voerde in de Tweede Kamer stelde ik vragen over de leasefiets-regeling. Want de fiets maakt je fitter en de files korter. In een onderzoek van TNO bleek bijvoorbeeld dat mensen die gingen fietsen naar hun werk zich fitter en gezonder voelden dan voordat ze dat deden. Daarnaast zijn forenzen met een goede leasefiets sneller bereid om de auto te laten staan. Liever met de wind in je haren op de fiets, dan in de auto met je handen in het haar in de file.
Leasefiets
Tot nu toe waren de regels voor de leasefiets echter zo ingewikkeld dat bijna niemand er gebruik van maakte. Je krijgt bovendien de volledige waarde van de fiets bij je inkomen opgeteld, waardoor je er veel belasting over betaalt. In antwoord op mijn kamervragen, had staatssecretaris Menno Snel daarom al toegezegd dat hij de leasefiets fiscaal net zo wilde behandelen als een elektrische auto. De baas koopt voor de werknemer een elektrische fiets, en de werknemer betaalt er een laag percentage belasting over.
Bij de presentatie van het belastingplan op Prinsjesdag werd bekend hoe aantrekkelijk dat de leasefiets-regeling maakt. Vanaf 2020, als de regeling ingaat, rijd je bijvoorbeeld een e-bike van de baas ter waarde van €2000,- voor een leasebedrag van €5 per maand. En een snelle e-bike, een speed pedelec van bijvoorbeeld €3500 euro, rijd je al voor tien euro of minder.
Natuurlijk is een fiscale prikkel alleen niet voldoende om mensen uit de file en op de fiets te krijgen . Daarom is het ook zo belangrijk dat dit kabinet 100 miljoen euro investeert in snelle fietspaden en fietsenstallingen. Daarmee wordt de fiets, in combinatie met het OV, een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Je fietst dan snel naar het station op een goede (e-)fiets, waar je jouw fiets veilig kunt stallen en daarna reis je verder per trein of bus.
Leasefiets alternatief voor auto
Op die manier wordt de fiets echt een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Dat ontdekken ook grote bedrijven als Nationale Nederlanden, ABN AMRO en Cap Gemini die samenwerken in de coalitie Anders Reizen. Zij stelden bijvoorbeeld een menukaart op met maatregelen die organisaties kunnen treffen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid. Vaker met de fiets staat bovenaan het menu!
Staatsecretaris Van Veldhoven wil 200 duizend forenzen uit de file en op de fiets krijgen. Met snelle fietspaden, goede stallingen en een aantrekkelijke leasefiets-regeling moet dat lukken. Zeker als ze er daarbij ook in slaagt om meer bedrijven te verleiden tot duurzaam mobiliteitsbeleid, dankzij het nieuwe belastingvoordeel en de verbeterde fiets-infrastructuur. Dus daar ga ik de komende tijd goed op letten.
4 gedachten over “Lekker doortrappen op een nieuwe leasefiets voor 5 euro per maand”
Pingback: Zo maak je schone auto’s voor iedereen bereikbaar - hetkanWEL
Beste Matthijs, een ontzettend goed plan en mooie nieuwe regeling. Wat mij echter verbaast is dat als het over leasefietsen gaat er altijd wordt gesproken over elektrische fietsen. Er zijn ook genoeg mensen (zoals ik) die dagelijks met de racefiets naar het werk gaan. Komen die ook in aanmerking voor een leasefiets? Met andere woorden kunnen onder deze leaseregeling ook andere soorten fietsen dan elektrische fietsen vallen?
Ik hoop graag van je te horen!
Met vriendelijke groet,
Ewout Schoonhoven
Kijk dit is nou een goede oplossing : Jan met de korte achternaam op de fiets , dan is er weer ruimte op de weg voor de limousines van de elite !!
dit is een illusie.
de files op de snelweg verdwijnen echt niet.
heb je het zooitje gezien in india,china etc. files op de fiets.
dit is echt geen oplossing.
Reacties zijn gesloten.