Kleding repareren, daar draait het om bij Thami Schweichler. Zelf kwam hij als nieuwkomer naar Nederland. “Met de Thalys, vanuit Parijs, dus niet met een boot,” vertelt Thami Schweichler. In Nederland richtte hij Makers Unite op. Een gemeenschap waarin vluchtelingen elkaar ontmoeten, samen producten maken en aan een stappenplan werken voor een verdere carrière. Later startte Thami ook het United Repair Center op en slaat daarmee twee vliegen in een klap; hoogwaardige kledingreparatiediensten die een positieve impact op het milieu hebben en het creëren van lokale werkgelegenheid. Johan Oudshoorn van Sustainable Innovators maakte een bijzonder mooie videoportret van deze ondernemer, dat we graag met je delen.
Kleding repareren als middel
United Repair Center streeft ernaar om het toonaangevende kledingmerken in Europa gemakkelijk te maken om hun circulariteitsdoelstellingen te bereiken. Dat doen ze door hoogwaardige kledingreparatiediensten aan te bieden, waardoor de levenscyclus van kledingstukken wordt verlengd en daarmee een positieve bijdrage levert aan het milieu. Tegelijkertijd creërt United Repair Center lokale werkgelegenheid door training en werkgelegenheid te bieden aan nieuwkomers met een vluchtelingenachtergrond, jongvolwassenen en andere werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Hoogwaardige kledingreparatieservices
Ongeveer 30% van wat er geproduceerd wordt komt terecht bij de consument via normale kanalen, ongeveer 30% komt terecht in de sales en de laatste 30% wordt gewoon weggegooid. United Repair Centre werkt daarom samen met grote kledingmerken. Dit biedt hen niet alleen de oplossing biedt voor het ‘de consument gooit teveel weg-probleem’, maar door het model hebben ze ook invloed op de bron van het probleem (de kleding die weggegooid wordt voordat het sowieso de consument heeft bereikt) en hebben ze een krachtige tool in handen om de consument direct te benaderen over zijn gedrag.
Kleding repareren, de levenscyclus van kledingstukken verlengen en nieuwkomers in Nederland een kans geven zich in een nieuwe omgeving te ontwikkelen, daar draait het om bij United Repair Center. Allemaal met de blik op een betere en inclusievere werkgelegenheid en een positieve impact op het milieu.
Het portret van Thami Schweichler
Makers Unite
Makers Unite begon al in 2016 met de eerste campagne: re-vest life. Daarmee maakten ze lintjes van reddingsvesten, als symbool voor alle vluchtelingen die met de boot naar Europa komen. Doel was om bekendheid te geven aan het programma dat ze voor vluchtelingen ontwikkelden. En dat lukte, want ze wonnen er de Refugee Challenge mee. “Dit project gebruikt het maakproces om connecties en dialoog tot stand te brengen,” stond er in het juryrapport te lezen. De jury was onder de indruk van het idee om het proces van samen iets maken te gebruiken om betrokkenheid te stimuleren en talent naar boven te halen.
De impact van Makers Unite
Inmiddels deden 248 mensen mee in het ‘Creative Lab Program’, waarvan 60% een volgende stap in hun professionele carrière maakte. Makers Unite helpt nieuwkomers met het vinden van een baan en biedt hen een traineeship. Na het afronden van het traineeship worden ze onderdeel van de creative community, die producten en diensten maakt voor bedrijven die meer duurzaam en inclusief willen werken. Kleding repareren is daar een onderdeel van.
Lees hier ons interview met Thami uit 2017. En lees hier 5 redenen om je kleding te (laten) repareren.