Kamer wil verbod op benzinescooter

De Tweede Kamer heeft een motie van ChristenUnie en GroenLinks aangenomen waarin een verbod op benzinescooters wordt aangekondigd. De kamer heeft hiertoe besloten omdat de benzinescooter erg vervuilend is. Gelukkig zijn elektrische scooters al een goed, bestaand alternatief. 
In de motie wordt gesproken over een verbod op alle benzinebrommers, waar ook de benzinescooters onder vallen. Met name fietsers en voetgangers hebben last van de schadelijke uitstoot van deze brommers en scooters. Uit een onderzoek van vorig jaar door I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek al dat zeventig procent van de stadsbewoners een verbod wil op de meest vervuilende scooters.

Verdeeldheid in de kamer

De motie werd niet unaniem aangenomen, een aantal grote partijen stemden tegen waaronder de VVD, PVV en CDA. In een eerste reactie spreekt Milieudefensie van een ‘historische motie’. “Voor het eerst staat zwart op wit dat benzinescooters verboden gaan worden. Dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit en dus voor onze gezondheid”, aldus Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie.

Uitstootvrije auto’s

Eerder dit jaar werd een motie aangenomen waarin werd geregeld dat vanaf 2025 alleen nog uitstootvrije auto’s verkocht mogen worden. Wanneer de benzinescooters verboden worden is nog niet bekend.

Over de schrijver

15 gedachten over “Kamer wil verbod op benzinescooter”

  1. Ik heb een oldtimer motorfiets tweetakt.
    Nu wil men die gaan verbieden. Ik rijd 1500 km per jaar met deze motor….
    Wat is de vervuiling van een oude tweetakt die 1500 km per jaar rijd ten opzichte van de moderne motoren die 20.000 per jaar rijden?
    Zoals gewoonlijk wordt alles in Nederland door een stelletje “groenen” weer finaal uit zijn verband getrokken. Ik weet zeker dat op jaar basis mijn motor schoner is dan de moderne. Maar ja de ” groenen” gaan meer op hun neus af ( de tweetakt lucht) dan op werkelijk onderzoek en feiten. Jammer dat men zulke mensen een serieus podium geeft.

  2. In de eerste plaats vooral symbool politiek: de effecten zijn marginaal. Het echte probleem wordt nauwelijks aangepakt. Het steeds maar een stukje i.p.v. het totale oorzaken pakket.

  3. Natuurlijk is een scooter vervuilend, net als vrachtwagen en auto’s… wat dacht je van vliegtuigen. Wonend onder het Prins Clausplein, in de Randstad… geen rijbewijs, wel met ons tweeën 1 elektrische fiets en een 4- takt scooter. Verder maken we gebruik van het Openbaar Vervoer… ik kan me niet voorstellen dat wij het grootste deel van de vervuiling veroorzaken. Wanneer de vervuiling van de lucht en de vermindering van fijnstof aangepakt moet worden, denk ik dat er andere vervoersmiddelen eerst aan de beurt mogen zijn en de industrie natuurlijk, want daar valt nog best winst te halen!

    1. en dan vergeet iedereen dat de accu van de elektrische vervoersmiddelen het minpunt is… dat die best snel vervangen moeten worden… als ze daar dan subsidie op geven…. net als dat er subsidie werd gegeven op het plaatsen van een roetfilter op vervuilende dieselauto’s…

  4. De Scheepvaart is de aller grootste vervuiler op aarde. Al die goedkope zooi die mensen bestellen via alibaba en weet ik hoe al die sites heten moeten worden getransporteerd in containers op grote zeeschepen welke smerige dieseloliedampen uit stoten die grote schade toebrengen aan het klimaat en onze leefomgeving. Veel meer dan die paar brommertjes. Als je vanaf nu alleen elektrische brommers maakt dan sterft de rest vanzelf uit zonder de mensen hard in hun portemonnee te treffen. Bovendien als Trump in de VS het klimaat akkoord opzegt dan zijn we nog verder van huis.

  5. Yes! Hier verbaas ik me al heel lang over dat er nog geen verbod kwam. Zo vies en vervuilend! En lawaaierig. De e-bike is ook een heel goed en gezonder alternatief.

  6. waar ik woon in Katwijk aan zee worden erg veel brommers en scooters bereden door ouderen!!!!wij, mijn man en ik zijn 70 en 67 jaar ,mijn man heeft een gehandicaptenkaart voor de auto,hij is diabeet en gaat gem.1x per 2 weken naar het ziekenhuis,ook met zn scooter dan kan hij voor de deur parkeren maar met zn scooter is hij makkelijker in het dorp,hij doet daar vrijwilligerswerk!hij gebruikt zn scootmobiel alleen voor de hond uitlaten. Ik heb een fietsen en een Tomos,het liefst rij ik op de fiets maar ik heb hartfalen/cardiomyopatie, als het koud is ,krijg ik pijn op de borst,hart capaciteid is onder de 20 %. savonds is mn energie nergens ,ik heb geen rijbewijs.Ik maak bij mn zoon nog 2 uur zn flat een beetje schoon,heb verschillende mensen die ik bezoek ,en volg nog 2 studis,ook in het dorp,ik heb geen hulp nodig ,kan mn dingetjes doen in mijn eigen tempo! Onze auto is 5 jaar,wij hebben 20.000 km op de teller,mijn man zou naar het ziekenhuis kunnen gaan met de auto,ook naar zn werkje !! ik moet gebracht worden dat zal hem wel extra belasten,hij ligt ook regelmatig in het ziekenhuis dan moet ik maar met de bus,alleen kan ik dan 1x per dag ,ik heb een beperkte energie,moet smiddag naar bed.Koop dan 2 nieuwe zul je zeggen !!!mijn man heeft gewerkt van zn 14 jaar tot zn 65 en ik van 15 jaar tot 65 en 3 maand. we hebben een groot gezin gehad 5 kinderen ,allemaal nette ,werkende jongens,altijd hard gewerkt,beslist geen ziellepoten ,we doen nog leuke dingetjes en we genieten van wat we zelf nog kunnen !!Maar pensioen is geen gewoon salaris, 2 keer een nieuwe brommer is echt wel een uitgave,tot we dat gespaard hebben zullen we wel heel veel dingen af moeten stoten,jammer !!!!Waarom dit verhaal ???ik wil ook eens een ander kant laten zien van brommer rijders.Dit is echt ons verhaal .we doen ons best, zijn niet afhankelijk …zeker niet van instanties,proberen zo goed mogelijk met het milieu om te gaan,gaan niet op dure vliegvakanties,alleen die brommertjes….wat nu ??

  7. Goed plan maar nog te vroeg.
    De overheid zal eerst elektrisch rijden constructief moeten gaan promoten.
    Dus kom met goede plannen en maak voor iedereen elektrisch (scooter) rijden aantrekkelijk.
    Met andere woorden: niet iets zomaar klakkeloos afschaffen voordat er een goed en vooral betaalbaar alternatief is.

  8. Ik ben heel blij met het verbod. Die uitstoot is echt heel vies en wij en onze kinderen en dieren moeten dat allemaal inademen.
    Hopelijk wordt het zo geregeld dat scooter en brommer bezitters er niet te ongelukkig van worden.
    Het komende verbod zou ook wel bekend moeten zijn, zodat mensen niet doorgaan met deze dingen te kopen.

    1. Dit is in mijn ogen gewoon symboolpolitiek.
      Als men dan echt wat wil bereiken dient er vol en in de allerbreedste zin op electrisch rijden/waterstof geïnvesteerd te worden.
      Qua uitstoot is vracht en pers. autoverkeer veel en veel schadelijker.qua uitstoot
      Deze maatregel zoals hij nu geld treft m.i. vooral mensen die het al niet zo breed hebben.
      @ GL eerst maar eens dat hoofdkantoor aan de oude gracht te U isoleren naar huidige maatstaven.
      Dat geld ook voor oude trouwe dieseltjes en van uw leden 😉

  9. Kwa vervuiling ben ik het eens maar wel met compensatie voor de mensen met een scooter en de dag waarde terug betalen van de overheid via de belastingen. Want je kan niet zeg ik .Ik heb net een nieuwe scooter gekocht een nieuw dink 50 a 3000 euro en dan zal ik deze niet meer mogen rijden vind ik goed hoor maar dan wel vergoeden en dan koop ik meteen een auto , dat betekend dus als nog meer mensen de scooter weg moeten doen dat ze zo,n 100.000 dus de auto in gaan stappen. Want niemand uitzondering daar gelaten gaat op een accu scooter rijden de accu,s zijn te snel aan vervanging toe en deugen niet.Dat worden dus nog meer files.

    1. Ik vraag me ook af of dit alleen geldt voor de oude 2taks scooters, met de nieuwe 4taks scooters is de uitstoot enorm gedaald. En het benzineverbruik is minimaal, zeker vergeleken met auto’s die op benzine rijden.

Reacties zijn gesloten.