Hoe doet jouw favoriete kledingmerk het op het gebied van duurzaamheid?

We gaan eerlijk zijn tegen je: van dit artikel word je niet persé vrolijk. Het gaat over seksueel misbruik op de werkvloer, maar voordat je afhaakt: we zouden hetkanWEL niet zijn als we niet toch nog ergens een lichtpuntje gevonden hebben.  We kunnen namelijk iets doen, dus heb geduld en lees nog even verder.

De cijfers

De cijfers liegen er niet om. Volgens de International Trade Union Confederation heeft 35% van alle vrouwen boven de 15 te maken gehad met seksueel geweld. Wereldwijd gaat het om 818 miljoen vrouwen. Cijfers die ons misschien niet hoeven te verbazen als we de wereldwijde #metoo discussie een beetje gevolgd hebben.

De Fair Wear Foundation heeft onderzoek gedaan naar seksueel geweld tegen vrouwen, die in kledingfabrieken werken. Ook die cijfers zijn hard: 75% van de vrouwen uit 35 verschillende fabrieken in India en Bangladesh krijgen te maken met seksueel geweld. In Vietnam zei de helft van de ondervraagde vrouwen uit textielfabrieken hiermee te maken te hebben. Daar geeft één op de tien vrouwen die een andere baan zochten aan, dat seksueel geweld op de werkvloer de reden was voor hun vertrek.

Het gaat om jouw kleding

Schokkende cijfers natuurlijk, maar desondanks kan het nog steeds een ver-van-mijn-bed-show lijken. Iets dat ze in die landen zelf maar moeten oplossen. Misschien. Maar als we bedenken dat veel Amerikaanse en Europese kledingmerken hun producten in deze fabrieken inkopen, wordt het al anders. Want dat betekent, dat de kleding die jij bij fast-fashion winkels koopt misschien wel gemaakt is door deze vrouwen, die dealen met seksuele intimidatie. De vraag is dan ook of dat nieuwe rokje met deze wetenschap nog steeds zo lekker zit.

Deze merken doen ‘t goed

Natuurlijk (en hier komen de lichtpuntjes) zijn er ook merken en bedrijven, die er alles aan doen om normale arbeidsomstandigheden te hebben in de fabrieken waar hun kleding vandaan komt. En daarmee bedoelen we normale arbeidsuren (in plaats van de 60-urige werkweek, die de norm lijkt te zijn) en geen seksueel misbruik, geweld of intimidatie op de werkvloer.

De koplopers, die zich hebben aangesloten bij de Fair Wear Foundation, zijn hiermee natuurlijk het verst. Denk aan merken als Suit Supply, Claudia Stäter, Armed Angels, Filippa K., Expresso, King Louie, Kings of Indigo en Nudie Jeans. Samen met de FWF werken zij aan betere werkomstandigheden in de fabrieken waar jouw kleding gemaakt wordt. En zeg nou eerlijk: als je weet dat je spijkerbroek gemaakt wordt door vrouwen, die normale werkuren hebben en niet te maken krijgen met geweld, dan zit ie toch een stuk lekkerder?

Het zit me niet lekker

Precies om die reden startte Mondiaal FNV de campagne #hetzitmenietlekker. Op die site beantwoorden ze vragen als: hoe duurzaam is mijn t-shirt of jurk? Als ik een broek van een duur merk koop, zit het dan beter met de arbeidsomstandigheden waarin mijn broek is gemaakt? Hoeveel winst maken de merken en hoeveel verdienen de makers eigenlijk? Hier vind je ook tips om eerlijke kleding te dragen, die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt. Want (we herhalen het nog maar een keer) dat draagt nou eenmaal een stuk plezieriger.

De grote merken

Hoe zit het dan met de grotere merken als H&M en bijvoorbeeld Inditex, waar winkels als Zara, Bershka, Pull&Bear en Massimo Dutti onder vallen? We moeten eerlijk zijn: het zijn natuurlijk dit soort merken, die aan de wieg van de ‘fast fashion’ staan. En met die fast fashion kwamen de fabrieken met slechte arbeidsomstandigheden, omdat de kleding zo snel en goedkoop mogelijk geleverd moest worden, zodat wij hier in het Westen elke week een nieuwe broek voor een paar tientjes konden kopen.

We gaan ze dan ook niet de hemel in prijzen, maar ze doen wel goede dingen. Zo ondertekende H&M eind 2015 een global framework agreement, dat de belangen van 1.6 miljoen werkers in de textielindustrie behartigt. En ook Inditex ondertekende zo’n verdrag in 2014. Omdat dit de grootste retailer van de wereld is, gaat het in dit laatste geval om maar liefst 6.000 fabrieken.

Wat we maar willen zeggen: er gebeurt wel degelijk iets om de misstanden aan te pakken in de fabrieken waar jouw kleding gemaakt wordt. Maar er kan natuurlijk altijd meer en het moet vooral sneller. Jij kan daarbij helpen door deze petitie te ondertekenen.  Kleine moeite toch?

Klik hier om de petitie te tekenen

 Hoe belangrijk vind jij de arbeidsomstandigheden waarin jouw kleding gemaakt wordt? En wist je dat er zoveel seksueel misbruik plaatsvindt in de kledingfabrieken? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten. 

 

Over de schrijver

2 gedachten over “Hoe doet jouw favoriete kledingmerk het op het gebied van duurzaamheid?”

  1. Mijn reactie niet gepubliceerd? Wat niet geproduceerd hoef te worden levert geen milieuschade op dus koop kleding in de kringloopwinkel, goedkoop en duurzaam

Reacties zijn gesloten.