Het is weer volop zomer en dat bekekent over het algemeen dat we ons boeltje bij elkaar rapen en de hort op gaan. Dat kan natuurliljk met de fiets, de trein of met de electrische auto, maar steeds vaker gaan we met het vliegtuig. Het aantal vliegvakanties is sinds 1990 verdrievoudigd en dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat een vlucht naar bijvoorbeeld Barcelona toch al snel bijna twee keer zo goedkoop is als een retourtje met de trein.
Dat de trein duurder is dan het vliegtuig heeft alles te maken met het feit dat er geen belasting zit op kerosine. Een doorn in het oog van veel milieu-activisten en terecht natuurlijk. Het argument dat door luchthavens en luchtvaartmaatschappijen altijd uit de kast gehaald wordt, is een economische. Als wij belasting gaan heffen op kerosine, wijken luchtvaartmaatschappijen uit naar buurlanden en verliezen we banen. Maar zoals econoom Kate Raworth al aangeeft: geld is niet de enige belangrijke waarde in een economie. Sterker nog: als we geld belangrijker blijven vinden dan bijvoorbeeld de ecologische waarde houdt het snel op met moeder aarde.
De vliegverleiding is groot
Toch laat ook ik me jaarlijks meerdere keren verleiden door de lage prijzen van luchtvaartmaatschappijen en vlieg ik er lustig op los. Alleen al het afgelopen jaar heb ik het vliegtuig gepakt naar Barcelona, Venetië, Sri Lanka, New York en Vancouver. En dat terwijl de luchtvaart eind vorig jaar in de Volkskrant nog de ‘nagel aan de doodskist van het klimaat’ genoemd werd. De cijfers liegen er niet om: eind deze eeuw vliegen we vijftien keer zoveel kilometers als nu.
Natuurlijk wordt er gewerkt aan milieuvriendelijke alternatieven om te vliegen. Zo wordt er achter de schermen druk geexperimenteerd met biobrandstof van bijvoorbeeld gras of frituurvet, vliegen op zonne-energie en zelfs electrisch vliegen, maar de realiteit is dat we nog niet zo ver zijn. Dus hoe compenseer je je vlucht – als je dan toch zo nodig moet?
Zoek een alternatief
Allereerst kan je je natuurlijk afvragen of deze reis echt nodig is en of er als alternatief geen ander vervoersmiddel beschikbaar is. Denk bijvoorbeeld toch aan de trein, de electrische auto of kies ter afwisseling voor een vakantie in eigen land met de fiets of de benenwagen. Want op avontuur gaan, kan natuurlijk net zo goed dichtbij huis.
Betaal meer voor je vlucht
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je bij het boeken van je ticket aanvinken dat je de vlucht wil compenseren. Er wordt dan gekeken naar de afstand die je aflegt en het type vliegtuig waarin je vliegt. Op basis daarvan wordt een berekening gemaakt en een bedrag gesuggereerd dat je kan bijbetalen. Dat geld wordt dan vervolgens geïnvesteerd in CO2-reductieprojecten. Dat kan het planten van bomen zijn, maar dat kan ook het ontwikkelen van milieuvriendelijker vliegen zijn.
Plant bomen
De meest bekende en misschien ook wel de beste manier om de CO2 uitstoot van je vlucht te compenseren, is het planten van bomen. Bomen halen de CO2 namelijk uit de lucht en zetten die om in zuurstof. Als bomen groeien, slaan ze de meeste CO2 op.
Natuurlijk kan je elke keer als je gaat vliegen een boom in je eigen achtertuin planten, maar je kan je er ook makkelijker vanaf maken door geld over te maken aan bijvoorbeeld Treesforall. Deze organisatie plant overal ter wereld nieuwe bomen. Wil je toch liever je handen vuil maken? Dan organiseert Natuurmonumenten regeltmatig boomplantdagen waarbij je als vrijwilliger de handen uit de mouwen kan steken.
Financier klimaatprojecten
Naast het (zelf) planten van bomen, kan je ook een financiële bijdrage leveren aan andere projecten, die zich inzetten voor een beter en gezonder klimaat. Er zijn verschillende organisaties waaraan je een bijdrage kan leveren om je vlucht te compenseren. Denk bijvoorbeeld aan de projecten van Fair Climate of Green Seat voor een eerlijke CO2 compensatie. Hier kan je projecten steunen, die zich bijvoorbeeld inzetten voor biogasinstallaties in India, zodat mensen hier niet meer op op hout hoeven te koken (wat beter is voor hun gezondheid en het milieu).
Word vegan
Het doneren van geld aan CO2 compenserende projecten voelt voor velen toch vaak als het afkopen van je schuldgevoel. Daar is niks mis mee, maar je kan ook een stapje verder gaan en je eigen levensstijl onder de loep nemen om de CO2 uitstoot van je vlucht zelf te compenseren. Oprichter van hetkanWEL, Matthijs Sienot, deed dit vorig jaar al eens door zijn vakantie naar Rome te compenseren met een vegetarisch dieet. Je kan daarin nog een stap verder gaan en vegan worden.
Volgens Joseph Poore van Oxford University is vegan worden veruit het beste wat je voor het klimaat kan doen. Niet alleen compenseer je er CO2-uitstoot mee, maar je draagt ook nog eens bij aan het oplossen van andere klimaatproblemen, zoals verzuring, wereldwijde voedseltekorten en het gebruik van land en water.
Als je drie maanden veganistisch eet, scheelt dit 212 kilo CO2. Er zijn verschillende sites waar je kan uitrekenen wat de CO2 uitstoot van jouw vlucht is. Omdat dit afhankelijk is van een hoop factoren (afstand, type vliegtuig, windrichting, hoeveelheid mensen aan boord, de afstand om te taxiën) komen de sites vaak met verschillende hoeveelheden voor dezelfde vlucht. Ik zou zeggen: neem het gemiddelde. Zo kom ik op 850 kilo voor mijn tripje naar New York: dat is dus iets langer dan een jaar veganistisch eten.
Verlaag je ecologische voetafdruk in huis
Overigens kan je op veel van die sites (Co2logic, greentripper, carbonfootprint, climatecare, myclimate) ook de ecologische voetafdruk van het gebruik van je auto en huis uitrekenen, dus wellicht dat daar ook nog wat te halen valt. Zo scheelt de aanschaf van een A+++ koelkast 90 kilo en een jaar lang niets op stand-by laten staan, scheelt 130 kilo CO2.
Heb jij nog tips om je vakantievlucht te compenseren? Laat het ons weten.
15 gedachten over “Hoe compenseer ik mijn vliegreis?”
Tel uit je winst als de vliegreizen die wel gemaakt zijn NIET gemaakt waren.
Denk eerst eens na.
Waarom eigenlijk deze reizen. Noodzakelijk??
Hoe wil je de aarde nalaten aan je (klein) kinderen?
Sorry maar ik vind het erg selectief werken wat je doet.
Blijven vliegen is bij jou het uitgangspunt. Waarom??
Gewoon een stapje terug doen is er blijkbaar niet bij.
Gezien de reacties zijn gelukkig de meesten wel begaan met het milieu en moeder aarde. Ga je diep schamen!!!
Als je denkt dat je het klimaat kunt redden door gewoon te blijven vliegen en vervolgens te compenseren heb je het duidelijk nog niet begrepen. We moeten de CO2-uitstoot tot een minimum beperken en dat is (zolang het uitstootvrije passagiersvliegtuig op zich laat wachten) absoluut onmogelijk als iedereen 1x per jaar vliegt, of zelfs meer. Het is niet het een of het ander, we moeten veel minder gaan vliegen én minder vlees gaan eten, beter isoleren, ontbossing tegengaan, etcetera.
Ik had eerlijk gezegd beter dan dit verwacht van de Hetkanwel-redactie. Kom op, kritisch blijven!
Je kan een vliegreis eigenlijk niet compenseren en dus niet goed praten. Vet stom. Ik vlieg zelf ook wel eens maar nu met zo’n schuldgevoel dat het allemaal niet meer waard is. Ik ga nu met de trein / bus tenzij het écht niet anders kan. Vette tip. Veel relaxter en veel ECHTER reizen, omdat je het landschap ziet veranderen.
Grappig, je schrijft dat je al zo’n vijf vliegreizen hebt gemaakt het afgelopen jaar (en niet allemaal korte afstanden). Je kunt zo’n lange vliegreis compenseren doir een jaar veganistisch te eten. Maar dan zul je toch jaren te kort komen in je leven…
Echt beter is gewoon minder te vliegen!!
Gewoon niet meer vliegen. Onze ouders deden dat ook nooit en ze leefden prima. Dat is misschien een ongemakkelijke waarheid (inconvenient truth), maar we zullen er aan moeten wennen, dat we soms ook iets moeten opofferen om de planeet leefbaar te houden. Of moet ik al zeggen: weer leefbaar te maken….
Sinds tien jaar nooit meer gevlogen. Voor die tijd vloog ik een handvol “Frequest Flyer Cards” vol en had geen tijd om de bonus-vluchten op te maken… Ja het kan, ik leef nog en het zal mijn tijd (35 jaar?) wel duren,
Tussen nu en 5 jaar zijn veel draconische maatregelen noodzakelijk om Moeder Aarde tegen de Mensheid te beschermen – een nieuw Business Model. Zonder snelle draconische maatregelen zal Moeder Aarde binnen 10 jaar de regie volledig en onomkeerbaar overnemen. Op naar de 10+ graden temperatuurstijging en 75 meter stijging van de zeespiegel – ik weet hoe dat gaat gebeuren, de eerste tekenen doen zich al onmiskenbaar voor.
“Ik ben 2 meter onder zeeniveau geboren – een zeemansgraf op 10 meter diep straks?”
schiphol moet en gaat echt wel dicht
Niet te doen dit stuk… Ge je schamen, dit zijn allemaal smoesjes om toch 10 vluchten in een jaar te kunnen maken… Er is maar 1 oplossing en dat is minder vliegen!
Het vliegverkeer zal alleen afgeremd worden als het veel duurder wordt. Dat kan en moet door de prijs van CO2 snel veel hoger te laten worden. De campagne Carbonkiller werkt daar aan. En voor wie toch nog denkt te ‘moeten’ vliegen; carbonkiller biedt tegelijk een wat meer structurele vorm van compensatie aan; opkopen en vernietigen van CO2 rechten zodat er minder ruimte overblijft (en de prijs van CO2 stijgt) voor bedrijven om te blijven vervuilen.
De beste oplossing lijkt me toch om gewoon minder te gaan vliegen. Het is zo enorm belastend voor het milieu dat je het amper kunt compenseren.
Reacties zijn gesloten.