De gemeente Amsterdam onderzoekt of het mogelijk is om één van de grachten autovrij te maken. De grootste kanshebber voor dit plan is de Herengracht. Deze gracht is korter dan de Keizersgracht (dus het kost minder parkeerplekken) en het sluit niet direct aan op de Jordaan, wat het verkeerstechnisch makkelijker maakt. Als dit plan inderdaad doorgaat, zouden er 517 parkeervakken geschrapt worden ten gunste van groen. Meer bomen dus.
De gracht autovrij
De hoofdstad is al sinds 2019 druk in de weer om parkeerplekken te schrappen. In 2025 moeten het er zeker 10.000 minder zijn. Vorig jaar stond de teller op 2.500 geschrapte plekken. Het idee achter het schrappen, is dat auto’s gemiddeld 95% van de tijd ongebruikt stil staan, terwijl ze kostbare openbare ruimte innemen. Ruimte die hard nodig is voor het stijgend aantal (e-)fietsers, pedelecs, voetgangers, vuilniscontainers en groen. Overigens is het niet zo dat er in dit plan helemaal geen auto’s meer welkom zijn op de gracht. Ze mogen er alleen niet meer parkeren, maar ze mogen er nog wel rijden. Koeriers of taxi’s kunnen dus nog prima tot aan de voordeur komen.
Meer bomen, meer groen
Parkeren op de gracht is trouwens niet van alle tijden geweest, zo schrijft het Parool. Pas sinds de jaren ’60 werd het normaal om de auto voor de deur te parkeren. Niet alleen kregen we in die tijd meer auto’s, maar er ontstond ook meer ruimte op de kade die niet meer gebruikt werd voor het laden en lossen van bootvracht. Tot die tijd stond er nog om de 7 meter een boom aan de gracht. Maar met het creëren van parkeerplekken werd dat om de 12 tot 15 meter. Alleen op die manier pasten er precies twee auto’s tussen twee bomen in. De nieuwe plannen bieden dus volop gelegenheid om het aantal bomen (en ander groen) weer omhoog te schroeven.
Afbeelding: artist impression gemeente Amsterdam
Drie autovrije scenario’s
Momenteel wordt gekeken naar drie verschillende scenario’s. De meest eenvoudige is om alles te laten als het nu is, maar de parkeervakken te gebruiken voor bloembakken en fietsrekken. De meest vergaande (en duurste) optie is om de bomen iets meer van de kade af te zetten, waardoor er een promenade langs het water ontstaat en de bomen ook meer ruimte krijgen voor hun wortelstelsel. Hierdoor kunnen ze ook groter worden. De middelste optie is om de boel weliswaar opnieuw te bestraten, waardoor er meer ruimte voor voetgangers en fietsers ontstaat, maar de bomen op de oude plek dichtbij de kade te laten staan. Er komt dan dus geen promenade langs de gracht.
In Nederland lopen Amsterdam en Utrecht voorop in het autovrij maken van de binnenstad, maar ze zijn zeker niet de enige steden die hiermee bezig zijn. We schreven eerder ook al over deze Europese steden waar de transitie naar een autovrije stad in volle gang is.
Wat vind jij: moeten alle Nederlandse steden autoluw of autovrij worden? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.