Amerikanen en andere buitenlanders blijven zich verbazen over de manier waarop wij Nederlanders de fiets inzetten voor van alles en nog wat. Van kinderen naar school brengen tot boodschappen doen — wij pakken de fiets. De IKEA in Groningen heeft zelfs speciale bakfietsen te leen om meubels te transporteren.
Maar de aandacht voor fietsen is niet vanzelf gekomen. Deze video van Streetfilms laat zien hoe Groningen door bewuste politieke keuzes in de jaren ’70 een van de fietsvriendelijkste steden van de wereld is geworden. Het begon allemaal toen het PvdA bestuur van die tijd besloot om het autoverkeer in de stad te beperken. Het centrum werd verdeeld in vier kwadranten. Als je van het ene kwadrant naar het andere wilt met de auto, moet je eerst het kwadrant uitrijden, over de ringweg rijden en dan het andere kwadrant weer inrijden. Omslachtig, dus. Met de fiets is het juist heel simpel om van de ene naar het andere kwadrant te rijden.
In Groningen zijn tegenwoordig drie keer zoveel fietsen als inwoners. Dat vinden wij misschien niet eens zo gek (hoeveel fietsen heb jij in de garage staan?). Maar in de VS is de verhouding meestal andersom.
Op Amerikaanse groene websites vind je daarom regelmatig video’s over Nederlandse steden. Allerlei bijzondere fiets-oplossingen zoals fietsflats, speciale fietsbruggen, leenfietsen, fietsenstallingen etc. komen in de video’s aan de orde. Opmerkelijk als je bedenkt dat Amerikanen meestal niet geïnteresseerd zijn in dingen die buiten hun landsgrenzen gebeuren. Milieubewuste Amerikanen hopen echter dat de VS ooit net zo fietsvriendelijk wordt als Nederland. Ze leren dus graag van de vindingrijke oplossingen uit fietsstad Groningen en andere Nederlandse plaatsen.
Bron: Outsideonline.com
Lees ook
Copenhagen Wheel kan revolutie in fietsland veroorzaken
Kijtip: 365 dagen in het leven van een fiets in New York City
Zo krijg je Glowing Lines op een fietspad in jouw buurt
Waarom Groningen de beste fietsstad ter wereld wordt genoemd
- Geplaatst door St. Maarten
- 17 december 2013
- hetkanWel
Over de schrijver
St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur
3 gedachten over “Waarom Groningen de beste fietsstad ter wereld wordt genoemd”
Pingback: Hamburg ontvouwt ambitieus plan voor autoluw groen netwerk » hetkanWel.nl
Inspirerend filmpje welke laat zien hoe consistent duurzaam beleid een fantastich resultaat geeft. Ook de buitenwijken en industriegebieden zijn goed bereikbaar door rechtstreekse fietsverbindingen. Met de opkomst van e-fietsen wordt de doelgroep en gebiedsbereik nog beter.
GRONINGEN, extra versmalde wegen waar fietser en automobilist vaak in gevaarlijke situaties komen. Idee: als je het verkeer onduidelijker of onveiliger maakt, gaat men veiliger rijden.
Als oudere medemens op de fiets kom je met het hele kruispunt op groen situatie nog amper aan de overkant. Van links komt een grote stroom fietsers en het recht van de sterkste groep geldt. Trieste situaties voor fietsers op leeftijd en vaak gevaarlijke situaties.
Als je als student in Groningen woont (= 20% van de bevolking!) heb je vaak geen stalling voor je fiets. Trottoirs staan volgepakt met fietsen. Veel schade aan auto’s door omvallende fietsen, of aan bomen. Geen ruimte voor rolstoel of kinderwagen. Die mogen uitwijken naar die versmalde rijbanen.
Auto’s worden extra gepest in de stad (een werend beleid). Staan structureel voor stoplichten stil want een groene golf wil men niet. Veel brandstof verbruik, slechte luchtkwaliteit. Lekker op de fiets!
Hoezo een fantastisch voorbeeld hoe het moet zijn? Zoals in Grunn moet het juist niet.
Reacties zijn gesloten.