Oude dame die niemand had om voor te breien inspireert innovatief modelabel

Foto: Granny'S Finest
Foto: Granny’S Finest
Aan het einde van de zomer probeert iedereen de winter angstvallig buiten de deur te houden. De mode-industrie werkt daar alleen niet aan mee. Zo is er de nieuwe collectie van mooie winterbreisels van Granny’s Finest. Mutsen, sjaals, hoofdbanden en handschoenen, allemaal met een persoonlijk kaartje van de Granny die het maakte. Wat is het verhaal achter Granny’s Finest? Aan het woord is Niek van den Hengel (29), oprichter van het innovatieve modelabel.

Hoe is Granny’s Finest ontstaan?
‘We kennen de cijfers allemaal. Bijna de helft van de Nederlandse ouderen boven de 65 jaar is eenzaam. En die eenzaamheid neemt alleen maar toe als de leeftijd stijgt. Na een ontmoeting met een oudere dame wilde ik actie ondernemen. Samen met Jip Pulles richtte ik daarom drie jaar geleden het modelabel Granny’s Finest op. Een innovatieve manier om de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.’

Wat gebeurde er tijdens de ontmoeting met die oudere dame?
‘Ik bezocht mijn opa in het verzorgingstehuis en zag een mevrouw breien. Ik vroeg haar voor wie ze iets maakte. Zij antwoordde dat ze niemand had om voor te breien. Dat greep me erg aan. Diezelfde dag bezocht ik met mijn eigen oma de wolwinkel. Ze maakte een mooie sjaal waar ik heel blij mee was. Zo ontstond het idee van Granny’s Finest.’

Hoe gaan jullie de eenzaamheid onder ouderen tegen?
‘Granny’s Finest geeft ouderen in groepsverband de gelegenheid hun hobby uit te oefenen: handwerken. Jong creatief talent begeleidt hen daarbij. Zij ontwerpen de producten en de ouderen maken het. Ze leren van elkaar en de jonge mensen bouwen een portfolio op. Granny’s Finest verkoopt de producten. Met de opbrengst kopen we wol, zorgen we voor lekkere koffie, soms taart en organiseren we regelmatig een uitje.’

Welke resultaten zie je bij de Grannies?
‘Je ziet echt dat de Granny’s uit hun isolement komen. Er ontstaan nieuwe vriendschappen. En doordat ze in groepsverband breien, is er ook sociale controle. Als iemand er onverwacht niet is, wordt er meteen gebeld.’

Hoe verliep het eerste jaar?
‘Eigenlijk liep ons bedrijf meteen na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Mensen vinden het een mooi verhaal en dat hebben we vanaf het begin goed kunnen vertellen.’

Hoe krijg je het verhaal bij de juiste doelgroep?
‘We merken dat we elk jaar bij het invallen van de winter meteen een hoop media-aandacht krijgen. We zorgen zelf voor goede persberichten en richten ons niet alleen op de nationale media, maar ook op de lokale media. De lokale media zijn altijd op zoek naar nieuws uit de buurt en zij bereiken een grote groep mensen.’

Wat maakt het ondernemen spannend?
‘We doen niet veel gekke dingen. We maken elk jaar een goed plan en houden ons daar zo veel mogelijk aan. Zo halen wij onze doelen gemakkelijker. Laatst hebben we 980 kilo wol besteld, dat was best spannend. Gelukkig ligt de wol nu veilig in ons magazijn. Binnenkort gaan we zweefvliegen met een opa van 85 jaar. Hij was vroeger piloot bij KLM en breit elke dag een paar sokken voor ons. We doen het om hem te bedanken, maar ondanks zijn leeftijd vinden wij het een stuk spannender dan hij.’

Wat wil je startende ondernemers meegeven?
‘Wij vertelden ons idee aan veel mensen en startten daarna klein. Dat werkte goed, want we kregen meteen feedback. Wat ook slim is: meedoen aan ondernemerswedstrijden, oefenen met pitchen en marktonderzoek doen. Granny’s Finest groeide met trial and error. De methode Lean Startup is echt een aanrader.’

Asceline Groot is senior adviseur externe en interne communicatie bij de ASN Bank. Voor haar werk staat zij in contact met tientallen duurzame projecten en bedrijven. In de interviewreeks ‘Bevlogen ondernemers’ interviewt zij deze bijzondere, inspirerende, en verrassende mensen. Asceline: “De ASN Bank gelooft in vernieuwende projecten die de wereld helpen groeien. Daarom geven wij bevlogen en talentvolle ondernemers de kans hun ervaringen te delen.”

Over de schrijver