We kunnen er nu écht niet meer omheen: e-bikes hebben ons hart gestolen. In 2018 werden voor het eerst meer elektrische fietsen dan stadsfietsen verkocht. En dat is niet zo gek, want zo’n fiets is vooral in de stad een goed alternatief voor de auto. In Arnhem start nu een proef met elektrische deelfietsen, met als doel het aantal onnodige autoritjes te verminderen.
Ze zien eruit als een gewone fiets, maar ze gaan verraderlijk hard. Steeds meer fietsmerken richten zich op de elektrische fiets, waaronder de fietsen van Gazelle bij mantel.com. In Arnhem start nu een proef. Studenten van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en medewerkers van Industriepark Kleefse Waard (IPKW) kunnen via een app een gratis e-bike reserveren. Zo’n fiets maakt een ritje tussen het industriepark en de HAN of naar andere locaties in Arnhem een stuk makkelijker. Tegelijkertijd kan de fiets korte, zakelijke autoritten in de stad vervangen. Win-win.
Gegevens analyseren
Voor de proef zijn in totaal 20 fietsen beschikbaar. De app registreert hoe vaak de fietsen worden gebruikt, hoe lang de ritten zijn en waarvoor en wanneer de fietsen gereserveerd worden. HAN-studenten analyseren deze gegevens na afloop van de proef, zodat het gebruik van en de behoefte aan e-bikes inzichtelijk wordt.
Breed inzetten
Als de proef aanslaat, is het de bedoeling dat het systeem breder ingezet gaat worden in Arnhem. Zo’n deelfiets-systeem is vooral handig voor medewerkers op grote bedrijventerreinen, maar ook in de stad kan het reserveren van e-bikes handig zijn. De proef in Arnhem loopt tot 30 juni. Het is een samenwerking tussen IPKW, de HAN, e-bike to go en Amber en wordt mede mogelijk gemaakt door VNO-NCW Midden binnen het programma Slim & Schoon Onderweg.
Duurzaam opladen
Je hebt vast weleens gehoord van het SolaRoad-fietspad in Krommenie. Het wereldberoemde fietspad zet zonlicht in het wegdek om in elektriciteit. Deze slimme uitvinding is ook beschikbaar voor kleinere oppervlakten dankzij de SolaRoad Kit. In Groningen wordt de kit al een tijdje gebruikt. Misschien kunnen deze twee projecten samenwerken? Dan wordt het deelfiets-systeem nog duurzamer.
Wat denk jij? Is dit deelfiets-systeem iets voor heel Nederland? Zou jij er gebruik van maken? Laat het ons weten in een reactie.
3 gedachten over “Deze proef met e-bikes moet onnodige autoritjes verminderen”
Ik gebruik een speed pedelec voor woon-werk verkeer. Dat is 2x 25 km. Als ik er ben pak ik mijn oude ‘gewone’ fiets voor huisbezoeken in de direct omgeving. Ook thuis pak ik mijn gewone fiets voor boodschappen etc. Enerzijds omdat de elektrische fiets daar niet zo geschikt voor is en anderzijds omdat ik bang ben dat ze hem meenemen. Ik vind het ideaal als vervanging van de auto. Bepaal zelf hoeveel ondersteuning ik wil. Ben ik moe en heb ik veel tegenwind dan kan ik meer hulp gebruiken, maar ik wil daarnaast nog het gevoel hebben dat ik er iets voor moet doen. Bovendien blijf ik dan ook warm.
Ik vraag me af wat er mis is met een gewone niet electrische fiets? Dat lijkt me veel duurzamer en milieuvriendelijker. Als je een electrische fiets gebruikt i.p.v. de auto, prima, maar het lijkt wel of iedereen erop zit en je er niet bij hoort als je er geen één hebt.
Heel Nederland op de electriese fiets, dan moeten er ook meer fietspaden komen speciaal voor de electriese fietsen, ik woon op Texel en 1 op de 3 schooljongeren gaan daar mee naar school en je schrikt je soms rot hoe hard ze rijden in het dorp, misschien ook een limiet aan de snelheid van de electriese fiets, ik ben wel voor, ik heb zelf een electriese driewieler de Hase Lepus.
Reacties zijn gesloten.