Rijkswaterstaat start samen met vijf andere grote bedrijven in Utrecht een pilot om mensen uit de auto en op de e-bike te krijgen. Mensen die verder dan drie kilometer van hun werk wonen en normaal gesproken de auto nemen, worden nu verleid om voor de fiets te kiezen. Medewerkers krijgen korting op de aanschaf van de e-bike en een vergoeding per gefietste kilometer.
Voordelen e-bike
De voordelen van minder autogebruik spreken voor zich: minder files, minder CO2 uitstoot, minder fijnstof en verhoging van de leefbaarheid omdat een e-bike nauwelijks geluid maakt. Bovendien is fietsen voor medewerkers gezonder dan auto rijden.
Een harde eis voor deelname aan deze pilot is dat men hiervoor altijd met de auto naar het werk kwam en dat de afstand woon-werkverkeer meer dan drie kilometer is. De pilot duurt een jaar. Er is bewust gekozen om vlak voor de winter te beginnen, want fietsen in de zon is een stuk makkelijker dan bij slecht weer. De motivatie van deelnemers wordt zo echt op de proef gesteld.
Het aantal deelnemers bij Rijkswaterstaat ligt op dit moment op 35, bij de andere vijf bedrijven willen 20 collega’s meedoen.
Iedere werknemer die naar het werk fietst, heeft recht op een km vergoeding van € 0,18. Gedurende de pilot is er een speciale regeling waarmee deelnemers geld bij elkaar kunnen ‘fietsen’. De e-bike wordt hiervoor uitgerust met een ‘tag’ voor ritregistratie. Zo kunnen deelnemers fietsend geld bij elkaar sparen. Vergoeding naar gebruik, niet naar bezit.
Geld besparen met e-bike
Hoewel de regeling weliswaar geld kost, wordt er ook veel bespaard door de pilot-bedrijven. Zo worden er geen leasekosten meer gemaakt en parkeergelden hoeven niet meer betaald te worden. „En er zijn overwegingen die niet zo makkelijk in geld uit te drukken zijn: goed werkgeverschap en CO2-reductie waarmee een bedrijf beter scoort op de CO2-ladder die meetelt bij aanbestedingen.”
Zelf heb ik aan het Utrechtse college gevraagd of de gemeente Utrecht woon-werkverkeer per e-bike ook kan stimuleren met subsidie. We doen dit al voor elektrische scooters en die pot gaat niet op. Het voorbeeld van Rijkswaterstaat laat vooralsnog zien dat werknemers bereid zijn om over te stappen op elektrisch fietsen. Het zou mooi zijn als we ook werknemers bij andere Utrechtse bedrijven hiertoe kunnen motiveren door een aanschafkorting te geven op de vaak prijzige elektrische fiets.
Matthijs Sienot is gemeenteraadslid voor D66 in Utrecht. Hij werd gekozen tot Groene Belofte van de provincie Utrecht, door de Natuur & Milieufederatie Utrecht. Daarnaast won hij de titel ‘Facebook-politicus van het jaar’. Volg hem via Twitter, @matthijssienot, of via Facebook.
1 gedachte over “Laten mensen de auto staan voor een e-bike?”
Als de gemeente Utrecht dit gaat doen, zou ik dat schandalig vinden. Er is al een regeling voor electrische scooters die niet loopt maar dan wel eentje voor e-bikes? Terwijl iemand die gehandicapt is er geen een krijgt van de wmo omdat dat een gangbaar vervoermiddel is. Je moet wel verder weg wonen als drie kilometer? Dit is toch hoop ik een geintje he? Hebben jullie niks anders te doen als zulke onzinnige ideeen uit te werken?
Reacties zijn gesloten.