Duurzame daad 8/50: Met 100 kom je er ook

Vanwege de feestdagen hebben we meer dan gemiddeld in de auto gezeten. Alle pré’s van de trein ten spijt, de auto is ‘s winters in de avonduren en zeker met bagage (het fragile kersttoetje) even favoriet. De verste bestemming was voor ons Stegeren in Overijssel. Bijna 200 kilometer. Tijdens de rit ben ik onder de inspirerende tonen van Chris Rea’s Driving Home for Christmas eens gaan rekenen. Volgens de routeplanner overbruggen we de afstand op maximale snelheid in exact 2 uur. De rit gaat over 156 kilometer snelweg. Zouden we nergens harder gaan dan 100 kilometer per uur dan kost het ons 15 minuten extra, dat is 12,5% meer tijd. Het verschil in brandstofverbruik is echter gigantisch: Volgens Aldo en Mark, 2 studenten Scheikunde maar liefst 69% (kijk hier voor hun berekening).

Geld besparen

Op een ritje van 200 kilometer scheelt dat met onze relatief zuinige auto toch nog ruim 7 liter brandstof en dat is mooi €13! Heen en terug is dat alweer een fles champagne! Ik kreeg de smaak te pakken: stel je doet 10.000 kilometer per jaar, voor het gemak alleen over de snelweg. Dan ben je met een snelheid van 100 kilometer 25 uur langer onderweg dan met 130 kilometer. Dat lijkt best veel maar het is in feite nog geen half uurtje per week. Het scheelt je echter aan brandstof 380 liter benzine en dat is toch al snel € 660. Maar dat is nog niet alles: 380 liter benzine veroorzaakt ook een kleine ton aan CO2.

Voordelen van 100 rijden

Ik kan het niet laten en ga direct googlen: hoeveel liter benzine wordt er jaarlijks verstookt door Nederlandse auto’s? Duizelingwekkende cijfers overvallen mij. Per jaar verrijden we bijna 100 miljard kilometers en verbruiken dan ongeveer 1100 miljoen liter brandstof. Het wordt een bizar ingewikkelde rekensom om exact te bepalen hoeveel liters benzine en diesel, co2, stikstof en andere schadelijke stoffen we uitsparen als we met z’n allen gewoon maximaal 100 kilometer per uur zouden gaan rijden. Ook zonder berekening kom je makkelijk tot de conclusie dat het gigantisch veel is. Verder vind je op het internet ook tal van wetenschappelijke studies die aangeven dat met meer gelijke snelheden het aantal ongelukken zal dalen en de verkeersdoorstroom juist wordt verbeterd en dus het aantal files zal verminderen. Alleen de overheid loopt ook een giga-hoeveelheid aan accijns mis. Is dat soms de reden dat we 130 mogen/moeten?

Met 100 kom je er ook

Wat Mark Rutte & co ook van mij wil, mijn max wordt voortaan 100. Heb je geen zin om mee te doen? Dan maken we er een nieuwe ‘beweging’ van. En is er niet een grafisch ontwerper, die een mooie sticker voor op de achterruit van onze auto’s wil maken? Met de slogan ‘Met 100 kom je er ook’, ter inspiratie voor al die zich op laten jagende jakkeraars?

Annemarie de Raadt

50 duurzame daden in 1 jaar! Lukt dat? Annemarie de Raadt van de Goede Gids gaat de uitdaging aan. Elke week schrijft ze hier welke duurzame daad ofwel goede gewoonte ze in leven gaat opnemen. Ter informatie en inspiratie.

Lees ook Duurzame daad nummer 7: 7 suggesties om de Kerst net even beter te vieren!

In de Goede Gids staan de bedrijven vermeld, die met zorg voor mens, dier en onze aarde ondernemen. Onafhankelijk geselecteerd volgens duidelijke criteria. Wil je zelf een goed leven en gun je dat anderen ook? Kies dan voor Goede bedrijven uit degoedegids.nl

Over de schrijver

7 gedachten over “Duurzame daad 8/50: Met 100 kom je er ook”

  1. Leuk artikel. Ik doe dit al jaren en mijn 15 jaar oude EURO3 diesel rijdt gemiddeld 1 op 20, of 1600 km op 1 tank. Naast de invloed van snelheid (kwadratische toename van luchtweerstand met snelheid) scheelt het ook veel hoe er met energy management tijdens alle fases van het rijden wordt omgegaan; de manier van optrekken en anticiperen met betrekking tot drempels (uitrijden, niet lang optrekken) en verkeerslichten (uitrijden), snelheid aanpassen aan wegdek en weersomstandigheden (hellingop, helling af, wind tegen, wind mee) maar ook voorkomen dat er nodeloos gewicht wordt meegezeuld (de half-volle kofferbak met gereedschappen, vaker en minder tanken).
    Langzamer rijden vraag meer anticiperen in diverse verkeerssituaties maar maakt het rijden ook interessanter.
    Mijn werk is brandstofbesparing in de grote luchtvaart; hier passen wij veel van dit soort overwegingen ook toe. En meer.

  2. Aan de ene kant is de besparing heel aantrekkelijk. Aan de andere kant denk ik wel dat als je een vrachtauto inhaalt dit veiliger is in de gangbare snelheid. Er ontstaan vaak onveilige situaties als een auto ineens met 100 op de linkerbaan gaat rijden.
    Wel een hele goede slogan “Met 100 kom je er ook” en tevens een leuke tekst voor achterop je auto…..

  3. Pingback: Duurzame daad 10/50 - kijken, ruiken, proeven -

  4. Pingback: Naming and shaming: Kaagman in de ban wegens platic tas

  5. Ik rijd om dezelfde reden tegenwoordig 110 op de cruisecontrol als je harder dan 100 mag rijden. Gemiddelde brandstofgebruik scheelt enorm, op grote afstanden nu 1 op 20 ipv 1 op 14 met de benzine auto. Het grappige is dat de ETA van het navigatiesysteem niet verandert, dus we komen nog steeds op dezelfde tijd aan als toen we versnelden naar 135 als de maximum snelheid het toeliet. Bijkomend voordeel, je komt veel relaxter aan. Verder valt op hoeveel mensen dezelfde beperkte snelheid aanhouden. Echt opvallend.

  6. berekening is volgens mij niet helemaal juist. Je kunt beter uitgaan van een gemiddelde snelheid, en die is volgens mij zo rond de 70km .
    Mijn ervaring;
    Venlo – Amsterdam (Maximaal 100km) 5.9 liter op de 100 km
    Venlo -AMsterdam (de maximale snelheden) 7.1 liter op 100 km
    bovenstaande gegevens van de boorcomputer

Reacties zijn gesloten.