Bij duurzaam ondernemen, zeker aan het begin, kan het gebeuren dat je door de (FSC) bomen het bos niet meer ziet. Of het nu is voor je eigen onderneming, of het bedrijf waarvoor je werkt. Met deze tien praktische aandachtspunten maak je eenvoudig een groene slag.
1. Beweeg van goede voornemens naar concrete stappen
Om te beginnen met het belangrijkste en tegelijk lastigste; de beweging van groen praten naar groen doén. Begin hiervoor met de zogenoemde quick wins. Breng in kaart welke maatregelen weinig moeite kosten en relatief een groot verschil maken. Zet deze zaken hoog op de agenda, en vooral ook letterlijk ín de agenda.
2. Bespaar energie waar mogelijk
Simpele manieren voor energiebesparing zijn het (op tijd) lager zetten van de thermostaat, het gebruik van energiezuinige apparaten en verminderen van sluipverbruik. Kies ook voor LED-verlichting en bewegingssensoren. Denk je aan grotere duurzame investeringen voor het bedrijfspand zoals zonnepanelen, een warmtepomp of – boiler? Bekijk dan of je in aanmerking komt voor landelijke subsidies zoals de Energie-investeringsaftrek (EIA).
3. Isoleren
De meest milieuvriendelijke energie, is die je niet onnodig verliest. Goedkope en simpele oplossingen zijn het plaatsen van deurdrangers, tochtstrips, leidingisolatie en radiatorfolie. Voor grotere isolatiemaatregelen zoals spouwmuur-, dak- of vloerisolatie, kun je in sommige gevallen ook gebruiken maken van de EIA.
4. Neem je reclame-uitingen kritisch onder de loep
Zouden advertenties ook digitaal ingezet kunnen worden, en heb je die grote stapel visitekaartjes echt nodig? Natuurlijk is drukwerk nooit helemaal te voorkomen. Maar ook hierin zijn milieuvriendelijke keuzes te maken. Denk aan flyers op gerecycled papier, milieuvriendelijke gadgets tot een duurzame beursstand bedrukken.
5. Koop duurzaam in
Kies je leveranciers bewust. Bekijk kritisch de duurzaamheid van producten en diensten, maar probeer ook het beleid te achterhalen. Wellicht kun je voordeliger en milieuvriendelijker verschillende inkopen bij eenzelfde leverancier afnemen, zoals voor drukwerk. Bij expofit.nl beursmaterialen bijvoorbeeld kun je ook terecht voor het verzorgen van al je andere reclamematerialen. Dit scheelt Co2-uitstoot en verpakkingsmateriaal bij bezorging.
6. Stap over naar een Paperless Office
Een Paperless Office is een kantoor waar geen, of in ieder geval zo weinig mogelijk, papier gebruikt wordt. Dit is een van de voordelen van de digitalisering. Vaak is het maken van prints namelijk meer gewoonte en gemak dan noodzaak.
7. Verminder CO₂-uitstoot door vervoer
Afhankelijk van de bedrijfsgrootte heeft het vervoer een grote milieu-impact. Beperk deze door een efficiënt logistiek proces en kies voor vervoersmiddelen met een zo laag mogelijke CO₂-uitstoot. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar het werk, eventueel in combinatie met het openbaar vervoer. Bezoek klanten op de elektrische (bak)fiets en ruil je dieselauto in voor een stekkervariant.
8. Plan je bestellingen efficiënt
Laat de koerier niet voor elk wissewasje apart rijden. Probeer je inkopen zoals kantoorartikelen zoveel mogelijk in één keer en voldoende op voorraad te bestellen. Bestel op tijd zodat er geen spoedritjes gemaakt hoeven worden. Kies waar mogelijk voor bezorging bij een afhaalpunt met een milieuvriendelijke vervoerder. Wanneer je online producten verkoopt, bied deze optie dan ook voor je klanten.
9. Minimaliseer afval en recycle waar mogelijk
Zorg dat afval op de juiste bestemming terecht komt voor recycling. Verpakkingen zijn een perfect voorbeeld van materiaal dat goed hergebruikt kan worden. En natuurlijk wordt de koffie uit herbruikbare drinkbekers gedronken en neem je je eigen waterfles mee.
10. Steun goede doelen
Een mooie manier om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen, is door je onderneming te verbinden aan een goed doel.