Als je in de stad de deur uitloop, struikel je over de fietsen. Ze staan in het fietsenrek, maar ook daarbuiten kris-kras over de stoep verspreid. Nederland is natuurlijk een fietsenland, maar met 23 miljoen fietsen kunnen we dat best iets efficiënter inrichten en daar kunnen deelfietsen bij helpen. Stel je voor dat iedereen er een zou gebruiken, dan hebben we veel minder fietsen nodig en dat geeft een heleboel ruimte.
Zo’n vaart zal het vast niet lopen, maar deelfietsen kunnen het leven in de stad een stuk aangenamer maken. De deelfiets is een geweldig alternatief voor de auto, zorgt voor minder parkeerdruk en is een goede aanvulling op het OV. Volgens hoogleraar Deborah Nas van de TU Delft was niet iedereen meteen enthousiast over de komst van de deelfietsen naar grote steden. Vooral oudere mensen zijn verknocht aan hun eigen fiets en zijn kritisch over al die deelfietsen, die ‘de steden overspoelen’. Voor jongeren ligt dat heel anders. Zij maken gretig gebruik van deze nieuwe diensten.
Oranje deelfietsen
Een van de aanbieders van deelfietsen is het Deense bedrijf Donkey Republic en daar kun je via OnePlanetCrowd nu in investeren. Met herkenbare, knaloranje fietsen wil Donkey Republic het stadsleven voor iedereen te verbeteren door betaalbare en verantwoorde deelfietsen toegankelijk te maken. Als we meer fietsen gaan delen, zullen mensen de auto inruilen voor de fiets en is het minder druk in de fietsenstallingen. En dat doet Donkey Republic met 13.000 fietsen en e-bikes niet alleen in Nederland, maar in 60 Europese steden.
Constructief samenwerken met gemeentes
Donkey Republic werkt nauw samen met verschillende gemeenten om de service aan te passen aan de plaatselijke behoeftes. De oranje fietsen van het bedrijf zijn al te vinden in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar de interesse in deelfietsen blijft toenemen.
Een eigen (fiets)chain
Donkey Republic is verantwoordelijk voor het hele proces. Ze ontwerpen de fietsen, doen de service en ondersteunen partners die hun eigen ‘vloot’ willen opzetten. Ze hebben niet alleen zelf de software ontwikkeld, maar ook alle benodigde processen en back-office systemen om hun hele stedennetwerk te kunnen bedienen. In veel steden exploiteren ze ook een eigen dienst, zodat ze goed op de hoogte zijn van wat er goed gaat en beter kan.
Een community van betrokken riders
In de huidige markt van fiets-deelconcepten is Donkey Republic natuurlijk niet de enige, maar dankzij een betrokken community van ‘riders’ weten ze wel hun plekje te veroveren. In Nederland is het doel om deze betrokkenheid nu verder te verhogen. Daarom kan je als ‘rider’ nu investeren in de groei van het bedrijf. Het doel is om 3 miljoen euro op te halen, die ze zullen gebruiken om 4.500 nieuwe deelfietsen in te zetten. In ruil voor je investering – met een vast nettorendement van 6,2 % – krijg je ook 1% rente in biedt Donkey Credits, oftewel gratis ritjes. Investeren kan vanaf €250. Zo heeft iedereen de kans om deel uit te maken van de oranje fietscommunity en om een snelgroeiend duurzaam en maatschappelijk bedrijf een stapje verder te helpen.
In 2019 heeft Donkey Republic al € 700.000 aan financiering opgehaald via Oneplanetcrowd voor de uitbreiding van de fietsenvloot. Na de intensieve Covid-periode van 2020 is het bedrijf in mei 2021 naar de beurs gegaan. Donkey Republic is nu een beursgenoteerd bedrijf op Nasdaq First North en heeft naar verwachting voldoende eigen vermogen opgehaald om in 2024 winstgevend te zijn. Ondanks de negatieve impact van het coronavirus liet het afgelopen jaar een recordomzet zien van € 5 miljoen.
Voor meer informatie over Donkey Republic, surf naar www.donkey.bike/about/
Meer informatie over de crowdfundcampagne vind je hier: opc.to/DonkeyRepublic