Deze meiden maken waterdoorlatende tegels van bagger

Eva Aarts en Wies van Lieshout zijn twee stoere meiden, die samen het bedrijf Waterweg hebben opgericht. Met dit bedrijf maken ze waterdoorlatende tegels van bagger, dat uit rivieren en kanalen wordt geschept. Hiermee wonnen ze de BlueCity Circular Challenge, haalden ze de finale van de Philips Innovation Award en werden ze tweede in de innovatiewedstrijd van de Unie van Waterschappen. Ook stonden ze in de Duurzame Jonge 100 lijst van 2019. HetkanWEL sprak met het tweetal.  

Bagger

“Het begon allemaal bijna twee jaar geleden, met de BlueCity Circular Challenge. Wij deden hier allebei als student aan mee, omdat we geïnteresseerd zijn in de circulaire economie en het maken van nieuwe producten uit reststromen en afvalstromen. We kenden elkaar niet, maar werden als team bij elkaar geplaatst en kregen de opdracht om iets te bedenken voor bagger. Er wordt jaarlijks 10 miljoen kuub bagger opgeschept uit rivieren en kanalen. Dit wordt afgevoerd en als landfill gebruikt om industrieterreinen, zonder dat er extra waarde aan wordt toegevoegd. Dat proces kost niet alleen heel veel aan CO2-uitstoot, maar het kost de belastingbetaler ook geld, terwijl er geen waarde wordt toegevoegd. Dat is zonde.”

Van afvalstromen iets moois maken

“We waren in eerste instantie niet per se enthousiast over bagger als basismateriaal: het is vies, lelijk en waardeloos. Maar dat geeft ook een extra uitdaging om er dan toch iets moois van te maken en daar waren we allebei wel heel enthousiast over.  Want als dat lukt, dan lukt alles! Dan kan je van alle afvalmaterialen iets moois maken. We hebben allebei een hele andere achtergrond en staan er met een frisse blik in: dat helpt ook. Eva heeft economie en politicologie gestudeerd en Wies industrieel ontwerpen. We vullen elkaar goed aan: Eva is meer op de bedrijfskant gericht en Wies meer op de productkant en het technische aspect daarvan.”

Pilot in Delft en Rotterdam

“Sinds eind november liggen onze waterdoorlatende tegels van bagger op een pilot locatie in Delft. Dat is een eerste probeersel, maar het gaat eigenlijk heel goed. We hebben ze neergelegd in een open structuur met plantjes ertussen. Later dit jaar komt er ook een straatje in Rotterdam met een verbeterde versie van de tegels. We zijn samen met de gemeente nog op zoek naar een locatie, maar het wordt een plek in de openbare ruimte waar mensen er gewoon overheen kunnen lopen. Die tegels worden gemaakt van Rotterdamse bagger. Van de Rotterdams binnenstad is 95% betegeld: het regenwater kan hierdoor niet goed de grond in zakken en komt in het riool terecht, dat overbelast raakt. Met deze tegels lossen we dat probleem op.”

Bagger

Grote plannen voor de toekomst

“Uiteindelijk willen we over 2 jaar een gecertificeerd product op de markt hebben, dat we kunnen verkopen. De vraag is meer dan voldoende, maar de uitdaging zit hem nu in de technische haalbaarheid. We willen de tegel nog perfectioneren en het moet natuurlijk voldoen aan de hoge eisen aan bouwmaterialen in Nederland. Voor waterdoorlatende bestrating zijn nog niet echt normen gesteld, terwijl het wel een belangrijk thema is. Daar moet dus nog een standaard voor komen, die realistisch en haalbaar is. Daarnaast is de logistiek ingewikkeld: we willen het liefst dat er in Groningen tegels komen van Groningse bagger en in Rotterdam van Rotterdamse bagger. Tot slot willen we nog een antwoord op de vraag wat we met de tegel kunnen doen als ie op is. Dit end of life vraagstuk is minstens zo belangrijk als wat we erin stoppen.”

Bagger als bouwmateriaal

“We zijn echt aan het pionieren, maar dat maakt het ook leuk. Als het allemaal gaat lukken, willen we kijken naar gevelstenen van bagger en misschien een bankje. We kunnen ons ook altijd nog over andere reststromen buigen om te kijken wat we daarvan kunnen maken. Het is belangrijk dat we onze economie reorganiseren, dat we anders gaan kijken naar afvalstromen. Dat gaat nu nog niet snel genoeg. Er zijn nog steeds heel veel mensen, die niet weten wat een circulaire economie is. Of er is binnen een heel groot bedrijf één iemand aangewezen, die zich daarover buigt, terwijl de rest van het bedrijf er niks vanaf weet. Dat is zonde.”

Waterweg stond vorig jaar in de Duurzame Jonge 100. Dit is lijst met jongeren onder de 32 jaar, die laten zien dat een duurzame toekomst mogelijk is. Ken jij iemand, die dit jaar op de lijst moet? Geef hem/haar dan op via de site van dj100

Over de schrijver